آمریکا برای اولین بار پس از 40 سال زیردریایی های هسته ای خود را در کره جنوبی لنگر انداخت – World News, Firstpost

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یون سوک یول، همتای کره‌جنوبی‌اش، روز چهارشنبه توافق‌نامه‌ای را امضا خواهند کرد که شامل طرح‌هایی برای لنگر انداختن زیردریایی‌های اتمی آمریکا در کره جنوبی برای اولین بار در بیش از ۴۰ سال گذشته است تا در حمایت از سئول. نگرانی فزاینده در مورد تهدیدات هسته ای کره شمالی، AP گزارش شده است.

بازدیدهای برنامه ریزی شده از اسکله یک عنصر کلیدی از آنچه “بیانیه واشنگتن” نامیده می شود، با هدف بازدارندگی کره شمالی از انجام حمله به همسایه خود است. در حالی که بایدن میزبان یون برای یک دیدار دولتی است، در لحظه ای که هر دو رهبر نگران افزایش سرعت آزمایش های موشک بالستیک کره شمالی در چند ماه گذشته هستند، رونمایی می شود.

با توجه به یک AP در گزارش، سه مقام ارشد دولت بایدن، که به شرط ناشناس ماندن پیش از اعلام رسمی به خبرنگاران توضیح دادند، گفتند که دستیاران بایدن و یون ماه‌ها بر روی جزئیات این طرح کار می‌کردند و توافق کردند که «تظاهرات گاه به گاه» و «بسیار واضح» قدرت» قابلیت‌های بازدارندگی گسترده ایالات متحده باید یک جنبه اساسی از توافق باشد.

این توافق به دنبال بازدارندگی کره جنوبی از تولید سلاح های هسته ای است

این توافق به دنبال رفع نگرانی کره جنوبی در مورد برنامه تهاجمی تسلیحات هسته ای کره شمالی و جلوگیری از شروع مجدد برنامه هسته ای خود است که تقریباً 50 سال پیش با امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای از آن دست برداشت. یون در اوایل سال جاری گفت که کشورش در حال بررسی توسعه تسلیحات هسته‌ای خود است یا از آمریکا می‌خواهد آنها را در شبه جزیره کره مستقر کند.

ایالات متحده و کره جنوبی همچنین در صورت حمله شمال به جنوب، عمیق‌تر در مورد استراتژی واکنش هسته‌ای هماهنگ خواهند شد – اما کنترل عملیاتی چنین سلاح‌هایی در کنترل ایالات متحده باقی خواهد ماند و هیچ سلاح هسته‌ای در سواحل کره جنوبی مستقر نمی‌شود.

بایدن و یون در طی سخنان خود در یک مراسم پر شکوه ورود در مقابل نزدیک به 7000 مهمان در چمن کاخ سفید و یا در یک حضور کوتاه در برابر خبرنگاران در آغاز گفتگوهای دفتر بیضی شکل خود به طور مستقیم به این توافق نپرداخته اند. بایدن تاکید کرد که هر دو کشور متعهد هستند که «همکاری خود را به عنوان متحدان دو چندان کنند» زیرا کره شمالی «چالش‌های خود را افزایش می‌دهد».

بایدن گفت: «ما چالش‌های جهان را به عهده می‌گیریم و آنها را با هم انجام می‌دهیم.

این سفر دولتی در حالی انجام می شود که ایالات متحده و کره جنوبی هفتادمین سال اتحاد این کشورها را جشن می گیرند که در پایان جنگ کره آغاز شد و ایالات متحده را متعهد کرد که به کره جنوبی در دفاع از خود، به ویژه در برابر کره شمالی کمک کند. در حال حاضر حدود 28500 نیروی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

چرا آنها جان خود را برای این کشور دور و برای مردمی که شما هرگز ندیده اید فدا کردند؟ یون در مورد نیروهای آمریکایی که در طول جنگ خدمت می کردند گفت. “این برای یک هدف شریف بود: دفاع از آزادی.”

این توافق همچنین از ارتش آمریکا و کره جنوبی خواسته است تا آموزش های مشترک را تقویت کرده و دارایی های نظامی کره جنوبی را در تلاش های بازدارندگی استراتژیک مشترک ادغام کنند. به گفته مقامات، کره جنوبی به عنوان بخشی از این بیانیه، تعهد خود را به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای، توافقی که توسط چندین قدرت بزرگ هسته ای و غیر هسته ای امضا شده و متعهد به همکاری برای جلوگیری از گسترش فناوری هسته ای شده است، تایید خواهد کرد.

به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری سال گذشته، یون گفت که خواستار افزایش استقرار بمب‌افکن‌ها، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های هسته‌ای ایالات متحده در کره جنوبی خواهد شد، زیرا او به دنبال ارائه پاسخی محکم‌تر به تهدیدات کره شمالی نسبت به مون جائه-این قبلی خود است.

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، در بحبوحه جنگ سرد در اواخر دهه 1970، زیردریایی های موشک بالستیک مجهز به سلاح هسته ای ایالات متحده به طور مکرر از بندر کره جنوبی بازدید می کردند که گاهی اوقات 2 تا 3 بار در ماه بازدید می کردند. دوره ای بود که آمریکا صدها کلاهک هسته ای در کره جنوبی داشت.

اما در سال 1991، ایالات متحده تمام تسلیحات هسته ای خود را از شبه جزیره کره خارج کرد و سال بعد سئول و پیونگ یانگ بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن متعهد شدند که «آزمایش، تولید، تولید، دریافت، نگهداری، ذخیره، استقرار یا استفاده از هسته ای انجام ندهند. سلاح.» اما از آنجایی که کره شمالی طی سال‌ها مکرراً اعلامیه مشترک را نقض کرده است، حمایت کره جنوبی از ایالات متحده برای بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای به این کشور افزایش یافته است.

یکی از مقامات دولت بایدن هشدار داد که «کاملا واضح است» که هیچ برنامه ای از سوی دولت برای «بازگرداندن تاکتیکی یا هر نوع سلاح هسته ای دیگر به شبه جزیره کره» وجود ندارد. در عوض، مقامات دولت گفتند که تصور می‌کنند که بازدید از زیردریایی‌های موشک بالستیک توسط ارتش ایالات متحده دنبال می‌شود و دارایی‌هایی مانند بمب‌افکن یا ناو هواپیمابر را به کره جنوبی مستقر می‌کند.

افزایش تهدیدات هسته ای کره شمالی، همراه با نگرانی در مورد قاطعیت نظامی و اقتصادی چین در منطقه، دولت بایدن را وادار به گسترش اتحاد آسیایی خود کرده است. برای این منظور، بایدن توجه زیادی را به یون و همچنین فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن جلب کرده است. هفته آینده، بایدن میزبان فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین برای گفتگوهای دفتر بیضی خواهد بود.

در سال گذشته، کره شمالی به طور پیوسته در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود بوده است، در حالی که چین و روسیه بارها از تلاش‌های آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی به دلیل رگبار آزمایش‌های موشکی ممنوعه جلوگیری می‌کنند.

آزمایش تشدید شده توسط کره شمالی شامل آزمایش پرواز یک موشک بالستیک قاره پیما با سوخت جامد برای اولین بار در اوایل ماه جاری است. آزمایش اخیر به‌عنوان یک پیشرفت احتمالی در تلاش‌های شمال برای دستیابی به سلاحی قوی‌تر و سخت‌تر برای هدف قرار دادن قاره ایالات متحده دیده می‌شود.

انتظار می رود علاوه بر بازدارندگی هسته ای، بایدن و یون و دستیاران آنها در مورد جنگ جاری روسیه در اوکراین نیز گفتگو کنند. دولت بایدن از کره جنوبی برای ارسال حدود 230 میلیون دلار کمک بشردوستانه به کیف تمجید کرده است، اما بایدن از ایفای نقش مهمتر سئول در کمک به اوکراینی ها برای عقب راندن روسیه استقبال می کند.

سفر یون تنها چند هفته پس از افشای اسناد بسیار محرمانه که روابط با متحدان از جمله کره جنوبی را پیچیده کرده است، انجام می شود. اسناد مشاهده شده توسط آسوشیتدپرس نشان می دهد که شورای امنیت ملی کره جنوبی در اوایل ماه مارس با ایالات متحده بر سر درخواست آمریکا برای ارائه مهمات توپخانه به اوکراین “دعوا” کرده است.

این اسناد که به گزارش اطلاعاتی سیگنال‌ها استناد می‌کردند، می‌گفتند کیم سونگ‌هان، مدیر وقت شورای امنیت ملی، امکان فروش 330000 گلوله 155 میلی‌متری به لهستان را پیشنهاد می‌کرد، چرا که رساندن سریع مهمات به اوکراین هدف نهایی ایالات متحده بود.

یکی از مقامات دولت بایدن گفت که بایدن قصد دارد با یون در مورد “معنی ادامه حمایت از اوکراین برای همه متحدان همفکر” صحبت کند و از رهبر کره جنوبی بپرسد که “آینده حمایت آنها چگونه خواهد بود.”

علاوه بر گفتگوهای روز چهارشنبه، بایدن و یون قرار است میزبان یک کنفرانس خبری مشترک باشند. در شب، بایدن و بانوی اول جیل بایدن از یون و همسرش، کیم کیون هی، برای یک شام دولتی در کاخ سفید تقدیر کنند.

با ورودی های AP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام