آمریکا نگران قانون ضد جاسوسی چین است

سفیر ارشد آمریکا در چین از پکن درخواست کرده است که قانون ضد جاسوسی اصلاح شده اخیر را شفاف سازی کند، زیرا او ادعا می کند ممکن است برخی از فعالیت های معمول دانشگاهیان، روزنامه نگاران و تجار آمریکایی در این کشور را غیرقانونی کند.

در 26 آوریل، کمیته دائمی کنگره ملی خلق (NPC) اصلاحیه ای را در اساسنامه ضد جاسوسی کشور تصویب کرد. قانون جدید از اول جولای لازم الاجرا می شود.

عبارت “پیوستن یا پذیرش وظایف از” سازمان جاسوسی در تعریف متخلفان به “پناه بردن به آن” تغییر می کند. علاوه بر این، دامنه این پوشش از «اسرار و اطلاعات دولتی» به «سایر اسناد، داده‌ها، مواد و موارد مرتبط با امنیت و منافع ملی» گسترش خواهد یافت.
نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین، روز سه شنبه در جریان یک وبیناری که توسط مرکز استیمسون، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، سازماندهی شد، گفت: «این قانونی است که به طور بالقوه می تواند آن نوع فعالیت های دنیوی را که مشاغل باید انجام دهند در چین غیرقانونی کند.

چین در حال توسعه پهپاد مافوق صوت جدید برای هدف قرار دادن تایوان، ژاپن و ایالات متحده است

زیردریایی جنگی و جاسوسی جدید آمریکا در بستر دریا می تواند “کابل صلح” چین و موارد دیگر را هدف قرار دهد.

ما باید در مورد آن بیشتر بدانیم، بنابراین در پکن سؤال می‌پرسیم.»

به گفته برنز، قبل از موافقت با پروژه‌های سرمایه‌گذاری مهم در چین، کسب‌وکارهای آمریکایی باید بررسی‌های لازم را انجام دهند و همچنین برای انجام برآوردها نیاز به دسترسی کامل به داده‌های اقتصادی دارند.

«قانون احتمالاً می تواند تحقیقات دانشگاهی را به خطر بیندازد. اساتید و روزنامه نگاران می توانند در این مورد گرفتار شوند. اما آنچه تاکنون می دانیم مثبت نیست.»

پنج کارمند چینی شرکت آمریکایی Mintz Group در ماه مارس در پکن بازداشت شدند.

شرکت مشاوره مدیریت Bain & Company مستقر در بوستون هفته گذشته فاش کرد که طی عملیاتی سه هفته قبل، پلیس چین از کارکنان خود در شانگهای بازجویی کرده و تعدادی کامپیوتر و گوشی های هوشمند را توقیف کرده است.

“ما در این مورد بسیار نگران هستیم. ما نگرانی های خود را اعلام کرده ایم.» ما فکر می کنیم که کسب و کارهای آمریکایی در اینجا باید عاری از ارعاب دولت باشند. و حاکمیت قانون باید حاکم شود.» کسب و کارها نباید صرفاً به دلیل “تفاوت های سیاسی و تفاوت های رقابتی در روابط ایالات متحده و چین” هدف قرار گیرند.

وی اظهار داشت که ایالات متحده انتظار دارد که دانشمندان، روزنامه نگاران و تجار آمریکایی بتوانند در حین انجام وظایف خود در چین احساس امنیت کنند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین جمعه گذشته گفت: شرکت های همه کشورها از همکاری اقتصادی و تجاری در چین استقبال می کنند. ما متعهد به ایجاد یک محیط تجاری مبتنی بر قانون، بازار محور و در سطح جهانی هستیم. چین کشوری مبتنی بر قانون است. همه شرکت‌ها در چین باید طبق قانون فعالیت کنند.»

مائو سپس اظهار داشت که به دلیل عدم آگاهی، قادر به اظهار نظر در مورد موضوع بین نیست.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال که روز یکشنبه منتشر شد، دولت چین اخیراً دسترسی خارج از کشور به پایگاه‌های اطلاعاتی حاوی داده‌های ثبت شرکت، پتنت‌ها، اوراق تدارکات، نشریات دانشگاهی و سالنامه‌های آماری رسمی را محدود یا کاملاً مسدود کرده است.

در بیانیه ای در 28 آوریل، اتاق بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که تغییر قانون ضد جاسوسی دولت چین “یک موضوع نگرانی جدی برای جامعه سرمایه گذاران است و احتمالاً برای شرکای تجاری محلی آنها در چین نیز وجود دارد.”

در این بیانیه آمده است در شرایطی که نمی توان ریسک را به طور دقیق ارزیابی کرد و ابهامات قانونی در حال افزایش است، سرمایه گذاری بین المللی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

در این بیانیه آمده است: «ما از نزدیک نظارت رسمی تشدید شده بر شرکت‌های خدمات حرفه‌ای ایالات متحده و شرکت‌های بررسی دقیق در چین را زیر نظر داریم. خدماتی که این شرکت ها ارائه می دهند برای ایجاد اعتماد سرمایه گذاران در هر بازاری، از جمله چین، اساسی است.

وال استریت ژورنال در 28 آوریل گزارش داد که مطالعه Exante Data نشان داد که طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته، سرمایه گذاران خارجی 3.17 میلیارد دلار خالص از سهام چین از طریق سهام هنگ کنگ خارج کردند.

پس از آنکه نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، هشدار پکن را نادیده گرفت و در اوت سال گذشته از تایوان بازدید کرد، دولت چین برای چندین ماه تمام ارتباطات خود را با ایالات متحده قطع کرد. پس از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در بالی در نوامبر سال گذشته، دو طرف دوباره در مورد تایوان، اوکراین، تغییرات آب و هوایی و مسائل تجاری گفتگو کردند.
پس از اینکه یک “بالون جاسوسی” چینی در اواخر ژانویه در حریم هوایی آمریکای شمالی ظاهر شد، تنش‌های آمریکا و چین بار دیگر افزایش یافت. کاهش سفارشات و سرمایه گذاری های ضعیف غرب نیز پکن را ناراحت کرد.

بر اساس آمارهای دلاری ارائه شده توسط اداره کل گمرک در 13 آوریل، صادرات چین به اتحادیه اروپا در سه ماهه اول 7.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، در حالی که صادرات به ایالات متحده 17 درصد کاهش یافته است. افزایش محموله‌ها به کشورهای آسه‌آن، آفریقا و روسیه بیش از جبران این ضرر بود.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین (FDI) که به دلار آمریکا اندازه‌گیری می‌شود، در سه ماهه اول سال به سال تنها 0.5 درصد افزایش یافته است، که کاهش قابل‌توجهی از 32 درصد در مدت مشابه سال گذشته دارد.

به گفته دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، چین به منظور افزایش رشد اقتصادی و تقاضای داخلی، درخواست سرمایه گذاری خارجی را در اولویت بیشتری قرار خواهد داد.

دفتر سیاسی در بیانیه ای پس از جلسه ای که جمعه گذشته به ریاست شی جین پینگ، دبیرکل شی جین پینگ برگزار شد، گفت: در حال حاضر، اقتصاد کشور ما به بهبود ادامه می دهد، اما نیروی محرکه درون زا هنوز به اندازه کافی قوی نیست در حالی که تقاضای داخلی ناکافی است.

دگرگونی و ارتقاء اقتصادی چین با موانع جدیدی روبرو است، در حالی که ارتقای توسعه با کیفیت بالا هنوز نیاز به غلبه بر بسیاری از مشکلات و چالش‌ها دارد.

در این بیانیه آمده است: جذب سرمایه گذاری خارجی باید در جایگاه مهم تری قرار گیرد و تجارت و سرمایه گذاری خارجی باید تثبیت شود.

کمک به مناطق آزمایشی آزاد تجاری واجد شرایط و بنادر برای برآوردن الزامات استانداردهای بالای استانداردهای بین المللی اقتصادی و تجاری ضروری است تا بتوانند اصلاحات و گشایش را انجام دهند.

دولت شانگهای اعلام کرد که خدمات مالی خود را افزایش می دهد و مشارکت سرمایه گذاران خارجی در بازارهای مالی چین را تقویت می کند و از فناوری، تجارت و تلاش های شرکت های دریایی برای جمع آوری سرمایه حمایت می کند.

به گفته منابع رسانه ای ماه گذشته، بایدن به زودی فرمان اجرایی را امضا خواهد کرد که بر اساس آن، کسب و کارهای آمریکایی، صندوق های سرمایه گذاری خصوصی، و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر از تامین مالی طرح ها و کسب و کارهای چینی در زمینه ریزتراشه ها، هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، بیوتکنولوژی و انرژی پاک منع می شود. .

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام