آوارگان روهینگیا حاضر به اسکان در اردوگاه های میانمار نیستند

بنگلادش: آوارگان روهینگیا تمایلی به اسکان در اردوگاه های میانمار ندارند

روهینگیا سال‌ها در میانمار به‌عنوان مهاجمان خارجی رفتار می‌شود، تابعیت آنها رد شده و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. تا همین اواخر، ارتش آنجا علاقه چندانی به پذیرش هیچ یک از آنها نشان نداده بود

پناهندگان روهینگیا در بنگلادش علیرغم ابتکاراتی که برای ترویج بازگرداندن داوطلبانه خود به میهن انجام داده اند، اصرار دارند که پس از اولین دیدار برگشت خود به میانمار باز نخواهند گشت تا «در کمپ ها محبوس شوند».

در منطقه مرزی بنگلادش کاکس بازار، نزدیک به یک میلیون مسلمان از گروه قومی روهینگیا در اردوگاه های کثیف زندگی می کنند.

اکثر آنها از زمانی که در سال 2017 از سرکوب نظامی در میانمار با اکثریت بودایی گریختند، آنجا بوده اند و تا کنون به خانه نرفته اند، علیرغم اینکه مقامات بنگلادشی بارها در تلاش برای بازگرداندن پناهندگان به خانه از میانمار بازدید کرده اند.

چین می گوید جهان باید به حاکمیت میانمار احترام بگذارد

یکی از مقامات ارشد نظرسنجی میانمار به ضرب گلوله شورشیان کشته شد

روز جمعه، بیست پناهجوی مسلمان روهینگیا و هفت نماینده از بنگلادش از شهر ماونگداو و روستاهای مجاور در ایالت راخین بازدید کردند تا برنامه‌های جابجایی را مشاهده کنند.

روهینگیاها نسبت به آمادگی برای بازگشت ابراز تردید کرده و اعلام کرده اند که تنها در صورتی برای همیشه به میانمار بازخواهند گشت که امنیت آنها تامین شود و به آنها تابعیت داده شود.

ما نمی خواهیم در کمپ ها محبوس شویم. اولی حسین، که از جمله پناهندگانی بود که از ایالت راخین دیدن کرد، به رویترز گفت: ما می خواهیم زمین خود را پس بگیریم و خانه های خود را در آنجا خواهیم ساخت.

حسین 36 ساله و پدر شش فرزند گفت: «ما فقط با شهروندی و تمام حقوق خود برمی گردیم.

میانمار کارت‌های تأیید ملی روهینگیا (NVC) را ارائه می‌کند که پناهندگان روهینگیا آن را ناکافی می‌دانند.

ابوسفیان پناهنده 35 ساله و پدر سه فرزند گفت: «میانمار زادگاه ما است و ما شهروندان میانماری هستیم و فقط با تابعیت به کشور باز خواهیم گشت.

ما هرگز NVC را نمی پذیریم. او به رویترز گفت که این امر به طور مؤثر روهینگیا را به عنوان خارجی شناسایی می کند. او افزود که مقامات “حتی نام روستای من در راخین را تغییر داده بودند.”

محمد میزان الرحمن، کمیسر امداد و بازگشت آوارگان در منطقه کاکس بازار بنگلادش به رسانه ها گفت که بازگرداندن پناهجویان روهینگیا به میانمار تنها راه حل مشکل است.

به نقل از رویترز، وی گفت: ما چیزی جز بازگشت ایمن، داوطلبانه، با عزت و پایدار نمی خواهیم.

محمد میزانالرحمن، کمیسر امداد و بازگرداندن آوارگان کاکس در بنگلادش، محمد میزاننور رحمان، افزود که هیئتی از میانمار تا یک هفته دیگر به بنگلادش سفر خواهد کرد تا به روهینگیاها اعتماد کند.

روهینگیا سال‌ها در میانمار به‌عنوان مهاجمان خارجی رفتار می‌شود، تابعیت آنها رد شده و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. تا همین اواخر، ارتش آنجا علاقه چندانی به پذیرش هیچ یک از آنها نشان نداده بود.

با این حال، هیئتی از میانمار در ماه مارس از اردوگاه ها بازدید کرد تا هویت تعداد کمی از عودت کنندگان را برای یک پروژه آزمایشی تأیید کند.

یک مقام از بنگلادش اظهار داشت که اگرچه مهلت مشخصی وجود ندارد، اما این تلاش تقریباً 1100 نفر را شامل می شود. آغاز تلاش‌های بازگشت به کشور در سال‌های 2018 و 2019 ناموفق بود زیرا پناهجویان به دلیل ترس از خشونت از بازگشت خودداری کردند.

بر اساس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، هر پناهنده “حق مسلم” برای بازگشت به محل اصلی خود دارد، اما این بازگشت ها نیز باید داوطلبانه باشد.

این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: «UNHCR معتقد است که گفت و گو با پناهندگان روهینگیا برای تصمیم گیری آگاهانه ضروری است».

در ادامه این بیانیه آمده است: “بازدیدها بخش مهمی از بازگشت داوطلبانه پناهندگان است، فرصتی را برای مردم فراهم می کند تا شرایط کشور خود را قبل از بازگشت از نزدیک مشاهده کنند و در تصمیم گیری آگاهانه در مورد بازگشت کمک کنند.”

(با ورودی های آژانس)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام