آژانس سازمان ملل می گوید مصادره آزمایشگاه سودان خطرات زیستی دارد

خارطوم: به گفته یکی از آژانس‌های سازمان ملل، درگیری‌ها در سودان روز سه‌شنبه کاهش یافت، زیرا گردشگران و شهروندان بیشتری خارطوم پایتخت را ترک کردند، جایی که جنگنده‌های سرگردان آزمایشگاهی را تصرف کردند و به گفته یکی از آژانس‌های سازمان ملل، “خطر بالای بیولوژیکی” را به همراه داشت.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد یکی از طرف‌های درگیر کنترل یک مرکز بهداشت ملی را که عوامل بیماری‌زای سرخک و وبا را برای واکسیناسیون ذخیره می‌کند، به دست گرفته و تکنسین‌ها را بیرون کرده است.

جزئیات کمی ارائه کرد و نگفت که کدام یک از دو طرف – ارتش یا نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) – آزمایشگاه را که حاوی یک بانک خون بزرگ نیز می باشد، تصرف کرده است. رویترز گزارش داد

سودان: هزاران نفر از پایتخت و دیگر شهرها فرار می کنند، زیرا درگیری ها با وجود آتش بس ادامه دارد

روسیه خواستار «گام‌های فوری برای آتش‌بس» در میان درگیری‌های نظامی و شبه‌نظامی در سودان شد.

این نگرانی وجود دارد که اگر قبل از پایان آتش بس سه روزه در روز پنجشنبه آتش بس برقرار نشود، ساکنانی که در سومین کشور بزرگ آفریقا باقی می مانند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت، تیم امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به گفتگو با رهبران نظامی رقیب سودان ادامه می‌دهد تا برای پایان دادن به جنگ و ترتیبات بشردوستانه تلاش کنند.

درگیری‌ها بیمارستان‌ها و سایر خدمات ضروری را فلج کرده و بسیاری از مردم را در خانه‌های خود با منابع رو به کاهش آب و غذا گیر کرده است. WHO 14 حمله به مراکز بهداشتی را گزارش کرده است و کارکنان را به مکان امن منتقل می کند.

یاسر آرمان، یکی از چهره‌های پیشرو در یک ائتلاف سیاسی غیرنظامی، نیروهای آزادی و تغییر (FFC)، از گروه‌های بشردوستانه و جامعه بین‌المللی خواست تا به احیای آب و برق و ارسال ژنراتورها به بیمارستان‌ها کمک کنند.

اجساد پراکنده در خیابان ها و بیمارانی هستند که نه دارو پیدا می کنند، نه آب و نه برق. باید به مردم اجازه داده شود که مردگان خود را در زمان آتش بس دفن کنند.»

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) گفت کمبود غذا، آب، دارو و سوخت در حال تبدیل شدن به «بسیار حاد» بوده و قیمت کالاهای اساسی از جمله آب‌های بطری‌شده راکت‌پرتاب می‌شود و به دلایل ایمنی مجبور به کاهش فعالیت‌ها شده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل پیش بینی کرد که صدها هزار نفر ممکن است به کشورهای همسایه فرار کنند.

“چرا جهان ما را رها می کند؟”

در حالی که دولت های خارجی اتباع خود را تخلیه می کردند، آنهایی که جایی برای رفتن نداشتند گفتند که احساس می کنند رها شده اند. آنها می ترسند که تعداد ناظران بین المللی کمتر به معنای خونریزی بدتر باشد – و احترام کمتر برای غیرنظامیان.

“چرا جهان در زمان جنگ ما را رها می کند؟” سمیه یاسین، 27 ساله، گفت که قدرت های خارجی را به خودخواهی متهم کرد.

یک مرد خارطومی که نام خود را احمد نامگذاری کرده است، گفت: «مردم سودان از این می ترسند که در جنگ علیه غیرنظامیان و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی اقدامات غیراخلاقی صورت گیرد.

او با اشاره به تاریخ طولانی جنگ‌های داخلی خونین سودان گفت: «این ترس‌های ما پس از تخلیه مهاجران است.

از زمان آغاز درگیری ها در 15 آوریل، ده ها هزار نفر به رغم نامشخص بودن شرایط آنجا، به کشورهای همسایه چاد، مصر، اتیوپی و سودان جنوبی رفته اند.

با خروج غیرنظامیان از خارطوم با اتومبیل ها و اتوبوس ها، خیابان های یکی از بزرگترین مناطق شهری آفریقا تا حد زیادی از زندگی معمولی خالی شده بود، با کسانی که هنوز در شهر در خانه های خود جمع شده بودند در حالی که جنگجویان در بیرون پرسه می زدند.

آگوستین پاسیلی، روزنامه‌نگار فرانسوی، که از سال 2020 در سودان کار می‌کرد، هنگام تلاش برای عبور از مرز به مصر، در خط تلفن ضعیف گفت: «وضعیت بسیار خطرناک شده است، از جمله در مناطقی که تحت بمباران نیستند».

«هیچ چیزی در فروشگاه ها باقی نمانده است، نه آب، نه غذا. مردم شروع به بیرون رفتن مسلحانه، با تبر، با چوب کرده اند.»

صدها کشته

این جنگ مناطق مسکونی را به میدان جنگ تبدیل کرده است. حملات هوایی و توپخانه حداقل 459 نفر را کشته، بیش از 4000 نفر را مجروح کرده، بیمارستان ها را ویران کرده و توزیع غذا را محدود کرده است در کشوری که قبلاً به کمک برای یک سوم از 46 میلیون نفر خود متکی است.

کشورهای خارجی پس از چندین حمله به دیپلمات‌ها، از جمله قتل یک وابسته مصری که در راه رفتن به محل کارش هدف گلوله قرار گرفت، کارکنان سفارت را با هواپیما به بیرون منتقل کردند.

بریتانیا عملیات تخلیه گسترده اتباع خود را در پروازهای نظامی از فرودگاهی در شمال خارطوم آغاز کرد. فرانسه و آلمان گفتند که هر کدام بیش از 500 نفر از ملیت های مختلف را تخلیه کرده اند و یک کماندوی فرانسوی در جریان عملیات مورد اصابت تیراندازی قرار گرفته است.

بسیاری از خانواده های سودانی از آرامش نسبی به عنوان فرصتی برای جستجوی وسایل نقلیه برای رسیدن به مکان های دور از خطر استفاده کردند.

انتصار محمد الحاج، یکی از ساکنان خارطوم که فرزندانش قبل از فرار خانواده به مصر زیر تخت ها از صدای انفجارها پنهان شده بودند، گفت: «شاید سخت ترین لحظه فکر کردن به خروج از کشور باشد.

یکی دیگر از ساکنان گزارش داد که کرایه اتوبوس به مصر شش برابر شده و به 340 دلار رسیده است.

تکنسین های آزمایشگاه بیرون

نیما سعید عابد از سازمان جهانی بهداشت در گفتگو با خبرنگاران در ژنو از طریق لینک ویدیویی از سودان گفت افراد مسلح تکنسین ها را از آزمایشگاه ملی بهداشت عمومی بیرون انداخته اند.

وی گفت: “و خطرات بیولوژیکی بالایی وجود دارد، زیرا در آن آزمایشگاه ما قبلاً ایزوله‌هایی داریم، ایزوله‌های سرخک و همچنین ایزوله‌های وبا را داریم.”

RSF ارتش را به سوء استفاده از قرارداد آتش بس – یکی از چندین قراردادی که به سرعت فاش شد – با تشدید تحرکات جنگنده ها و تامین مهمات برای حملات بیشتر متهم کرد.

غارت خانه‌ها در محله‌های متروکه در حال افزایش بود و نیروهای RSF گفتند که به فرماندهان واحد دستور داده است که «به بی‌احتیاطی و غارت پایان دهند».

یک شاهد رویترز صبح روز سه شنبه صدای تیراندازی پراکنده را در شهر اومدورمان در مجاورت پایتخت شنید. انفجارهایی در بحری، آن سوی رود نیل نیز گزارش شده است.

نیروهای مسلح سودان (SAF) اعلام کردند که ایالات متحده و عربستان سعودی در آخرین آتش بس میانجیگری کرده اند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام