آیا چین در تلاش است تا گورخاس مشهور نپال را در ارتش خود استخدام کند؟

توضیح داد: آیا چین در تلاش است تا گورخاهای معروف نپال را در ارتش خود استخدام کند؟

پرسنل مسلح تفنگ گورخا در رقص خوکری (چاقو) شرکت می کنند. تقریباً 28000 نپالی در ارتش هند در هنگ های گورخا خدمت می کنند. تصویر فایل/AFP

ضرب المثل معروف می گوید ضرر یک نفر سود یک نفر دیگر است. و به نظر می رسد که چین این را به خوبی آموخته و در سیاست خود نیز از آن استفاده می کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پکن به دنبال جذب گورخاس مشهور نپال در ارتش آزادی‌بخش خلق خود (PLA) است و رویاهای طولانی‌اش برای انجام این کار ممکن است سرانجام محقق شود.

ما در مورد چه چیزی صحبت می کنیم؟ گورخاها چه کسانی هستند؟ چرا آنها در ارتش هند بسیار مورد احترام هستند؟ چرا استخدام آنها در نیروهای هندی زیر ابر است؟ در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد این موضوع بدانید.

گورخاها و تاریخچه آنها

ارتش چین با TikTok مخالفت کرد زیرا پلتفرم به “زمین پرورش” جنگ اطلاعاتی علیه روسیه تبدیل شد

چین IRBM DF-27 مافوق صوت را مستقر می کند: پیامدها و انتخاب ها برای هند

سال‌هاست که چین می‌خواهد جنگجویان معروف نپال، گورکاها را وارد ارتش خود کند. این به این دلیل است که آنها شهرت بی باک بودن و شجاع بودن را به دست آورده اند. اما آنها چه کسانی هستند؟

اینها سربازانی سرسخت و قوی هستند که سالها بخشی از ارتش بریتانیا و ارتش هند بوده اند. شعار آنها “بهتر مردن از ترسو بودن” نشان دهنده شجاعت آنهاست. این جنگجویان ترسناک نپالی زمانی بخشی از ارتش بریتانیا شدند که شرکت هند شرقی بریتانیا که در جریان تهاجم به نپال متحمل خسارات سنگین شد، در سال 1815 یک قرارداد صلح عجولانه امضا کرد که همچنین به آن اجازه داد تا از صفوف دشمن سابق سربازگیری کند.

از زمان ورود به نیروهای بریتانیایی، آنها وفادارانه جنگیده اند و 13 صلیب ویکتوریا را دریافت کرده اند. برای ناآگاهان، صلیب ویکتوریا بالاترین و معتبرترین جایزه سیستم افتخارات بریتانیا است. این جایزه برای شجاعت “در حضور دشمن” به اعضای نیروهای مسلح بریتانیا اعطا می شود.

علاوه بر ارتش بریتانیا، گورکاهای نپالی نیز در ارتش هند حضور دارند. این امر از طریق معاهده سه جانبه امضا شده بین نپال، هند و بریتانیا در زمان استقلال حاصل شد. بر اساس این معاهده، چهار هنگ گورکا از ارتش هند به بریتانیا منتقل شد و در نهایت به تیپ گورکا تبدیل شد.

در سال 2022، گزارش شد که ارتش هند دارای هفت هنگ گورخا است که شامل 28000 شهروند نپالی است.

در طول سال‌ها، گورخاها در ارتش هند شجاعانه خدمت کرده‌اند و استعداد خود را از طریق جنگ‌های انجام شده نشان داده‌اند. در جنگ 1965 با پاکستان، گورخها در حمله به تپه 10000 پایی پیر کنتی و در نبرد حماسی زوجیلا خود را متمایز کردند. در جنگ کارگیل 1999، گردان های گورخا پست های مختلفی را که توسط ارتش پاکستان و متجاوزان تصرف شده بود، بازپس گرفتند.

گفته می شود که در هر جنگی که ارتش هند پس از استقلال انجام داده است، گورخاها نقش شجاعانه ای داشته اند. به قدری که آنها چندین چاکرای Param Vir، بالاترین جایزه برای شجاعت را به دست آورده اند.

شجاعت آنها به حدی است که حتی با افتخارترین فیلد مارشال هند، سام مانکشاو، یک بار گفته بود که “اگر کسی به شما بگوید که هرگز نمی ترسد، دروغگو است یا گورخا.”

چشم طمع چین به گورخاس

این شجاعت و ماهیت قوی آنها است که چین را وادار می کند آنها را به شماره PLA خود اضافه کند. در آگوست 2020، پکن تا آنجا پیش رفت که در نپال تحقیقی را در مورد چرایی پیوستن جوانان از کشور هیمالیا به ارتش هند انجام داد.

سپس گزارش شد که چین به منظور درک سنت دیرینه پیوستن پسران جوان به ارتش هند، یک مطالعه 12.7 لک روپیه نپالی را تأمین مالی کرده است. کارشناسان می گویند که این اولین مطالعه در نوع خود توسط چین بود.

توضیح داده شده آیا چین در تلاش است تا گورخاس های معروف نپالی را در ارتش خود استخدام کند؟
در هر جنگی که ارتش هند پس از استقلال انجام داده است، گورخاها نقش شجاعانه ای داشته اند. آنها چندین چاکرا Param Vir را به خاطر شجاعت خود به دست آورده اند. تصویر فایل/رویترز

مشکل آگنیپات

و اکنون به نظر می رسد که رویای سربازان گورکا در چین ممکن است پس از اینکه نپال از اعزام سربازان خود به ارتش هند در مورد طرح اخیراً راه اندازی شده Agnipath خودداری کرده است، به واقعیت تبدیل شود.

در 14 ژوئن 2022 اعلام شد، طرح Agnipath طرحی است که در آن افراد استخدام شده برای یک دوره کوتاه چهار ساله وارد نیروهای مسلح می شوند و پس از آن تنها یک چهارم از نیروها جذب نیروها می شوند و بقیه با یک بسته مرخص می شوند. . این کار به منظور کاهش بار حقوق بازنشستگی بر بودجه دفاعی و همچنین تزریق خون جدید به نیروهای مسلح انجام شد.

همچنین بخوانید: ارتش هند چگونه گورکاهای نپالی را تحت طرح آگنیپات استخدام می کند و چرا این موضوع نگران کننده است

با این حال، نپال موافق این طرح نیست و سال گذشته اعلام کرده بود که نیروها را برای گردهمایی های استخدامی اعزام نمی کند زیرا احساس می کردند که طرح آگنیپات نیاز به تایید آنها دارد. دولت کاتماندو معتقد است که این طرح حدود 1400 نفر از نیروهای گورکایی را تغییر می دهد.

Nishchal Nath Pandey، مدیر مرکز مطالعات جنوب آسیا در کاتماندو، توضیح داد سیاست خارجی“نگرانی این است که این پسران جوان در چند سال آینده برگردند… بدون اینکه در زندگی خود چه کاری انجام دهند. آنها می توانند به اعتیاد به الکل، مواد مخدر و حتی پیوستن به نوعی شورش بپیوندند، زیرا در جنگ آموزش می بینند.

همچنین پیامدهای اقتصادی ناشی از طرح Agnipath وجود دارد. طبق اطلاعات، حقوق بازنشستگی سالانه گورخاهای مقیم نپال در حدود 4000 کرور روپیه است. سربازان در حال خدمت پولی را به خانه می فرستند که هر سال بالغ بر 1000 کرور روپیه است. با این حال، با درایو Agnipath، این تعداد به شدت کاهش می یابد و پولی که به اقتصاد نپال پمپ می شود به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

همچنین این نگرانی وجود دارد که برخی از کشورهای خارجی بتوانند از نیروهای آموزش دیده برای فعالیت های مخفیانه در داخل نپال استفاده کنند. این می تواند نپال را بیشتر درگیر کابوس ژئواستراتژیک کند که می تواند از کنترل خارج شود.

همچنین بخوانید: چرا هند نمی تواند به نیروهای دشمن در نپال اجازه دهد تا گورخاس را از پیوستن به ارتش هند بر فراز آگنیپات بازدارند؟

پکن با مشاهده اینکه نپال همچنان در حال بررسی آینده سربازان خود در ارتش هند است، از این فرصت استفاده کرده و پول نقد خود را دریافت کرده است.

اگر چین بتواند نپال را تحت تأثیر قرار دهد، شکست بزرگی برای روابط هند و نپال و همچنین به خطر انداختن امنیت ملی دهلی نو خواهد بود. این به این دلیل است که چین حتی عمیق‌تر در نپال – همسایه هند – نفوذ می‌کند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام