اتحادیه عرب پس از 12 سال تعلیق به سوریه بازگشت

اتحادیه عرب پس از 12 سال تعلیق به سوریه بازگشت

واکنش احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در کنار سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در جلسه افتتاحیه نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در مقر اتحادیه عرب به منظور بررسی اوضاع سوریه و بحران سودان در قاهره، مصر 7 مه. 2023. رویترز/عمرو عبدالله دلش

سوریه جنگ زده پس از حدود 12 سال اخراج دوباره به اتحادیه عرب پیوست.

پس از برگزاری نشست مقامات ارشد منطقه ای مصر، عراق، عربستان سعودی و سوریه در هفته گذشته در اردن، روند بازگرداندن دمشق به گروه اعراب “ابتکار اردن” نام گرفت.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشستی که روز یکشنبه در مقر این سازمان در قاهره برگزار شد، تصمیم گرفتند عضویت سوریه را بازگردانند.

بر فراز

بیش از 300 مهاجر هندی از سودان جده را به مقصد بنگلور ترک می کنند

بر فراز

وزیر امور خارجه ایران گفت: سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های عربستان سعودی و ایران ظرف چند روز بازگشایی می‌شوند

سوریه پیش از اجلاس سران اتحادیه عرب در 19 ماه مه در عربستان سعودی پس از سرکوب تظاهرکنندگان توسط بشار اسد رئیس جمهور این کشور در اوایل سال 2011 کنار گذاشته شد.

به گفته دبیرکل این سازمان، اسد ممکن است در نشست آتی اتحادیه عرب در عربستان سعودی شرکت کند.

پس از اینکه رئیس جمهور بشار اسد در مارس 2011 دستور سرکوب تظاهرکنندگان را صادر کرد، کشور وارد یک درگیری داخلی شد که از آن زمان تاکنون حدود 500000 کشته و 23 میلیون نفر دیگر آواره شده است.

به گفته دیپلمات ارشد اردن، کشورهای عرب به دنبال عادی سازی شرایط هستند، زیرا اسد کنترل خود را در خاک سوریه سفت تر کرده و برای حل و فصل اوضاع به سمت “مسیر سیاسی به رهبری اعراب” تلاش می کند.

سوریه روز یکشنبه پس از تصمیم اتحادیه عرب برای پذیرش مجدد، از دیگر کشورهای عربی “احترام متقابل” درخواست کرد.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای عرب باید «رویکردی مؤثر مبتنی بر احترام متقابل» اتخاذ کنند و بر «اهمیت کار مشترک و گفت‌وگو برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشورهای عربی» تأکید کرد.

عادی سازی روابط با دمشق انتقاد سازمان های اپوزیسیون را برانگیخته است، اما بلوک عربی معتقد است که این مسیر درستی بوده است.

ما برای تنوع فکری در این مورد ارزش قائلیم. به گفته حسام زکی، دستیار دبیرکل اتحادیه عرب، «ما می‌دانیم که مخالفان چه می‌گویند و احترام می‌گذاریم که آنها در موقعیت سختی قرار دارند.

درگیری سوریه پیامدهای بسیار جدی بر کشورهای همسایه داشته است. کشورهای عربی به ویژه احساس می کنند که این موضوع باید حل شود، همانطور که کشورهای مجاور و منطقه به طور کلی. زکی ادامه داد که چگونه به اینجا رسیدیم.

عربستان سعودی مدت‌ها مخالف عادی‌سازی روابط با اسد بود، اما این ماه، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، اولین سفر خود را پس از بیش از یک دهه به دمشق انجام داد. علاوه بر این، دو کشور در حال بازگشایی سفارت ها و پروازهای بین خود هستند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام