افغانستان: دست کم 14 کشته ، 45 زخمی در اثر انفجار دو بمب در بامیان. طالبان درگیری را انکار می کند

این بمب گذاری دوقلو نشانه آخرین حمله در افغانستان بود ، جایی که خشونت ها در ماه های اخیر حتی در حالی که مذاکره کنندگان طالبان و دولت افغانستان برای گفتگوهای صلح در حال ملاقات بودند ، افزایش یافته است

افغانستان: دست کم 14 کشته ، 45 زخمی در اثر انفجار دو بمب در بامیان.  طالبان درگیری را انکار می کند

تصویر نمایندگی AP

کابل: مقامات گفتند که دست کم 14 نفر در روز سه شنبه در مرکز افغانستان با کشته شدن دو انفجار در شهر تاریخی بامیان ، محل زندگی بسیاری از اعضای اقلیت قومی هزاره شیعه هزاره ، کشته شدند.

این قتل عام سالها به آرامش در این شهر منزوی منتهی شد – معروف به میراث بودایی باستان – که از بروز حملات گسترده در نقاط دیگر کشور جنگ زده جلوگیری کرده است.

این بمب گذاری دوقلو آخرین حمله بزرگ در افغانستان بود ، جایی که خشونت ها در ماه های اخیر حتی در حالی که طالبان و مذاکره کنندگان دولت افغانستان برای مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر دیدار می کردند ، افزایش یافته است.

زبردست صافی ، فرمانده پولیس بامیان گفت: “در دو انفجار (بمب) 14 نفر کشته و 45 نفر دیگر زخمی شدند.” خبرگزاری فرانسه، افزود که یک پلیس راهنمایی و رانندگی در میان کشته شدگان است.

رضا یوسفی سخنگوی پلیس بامیان گفت که مواد منفجره در دو مکان جداگانه قرار داده شده و افزود که دو مظنون دستگیر شده اند.

طارق آرین ، سخنگوی وزارت کشور ، تلفات را تأیید کرد.

وی گفت: “ما در حال بررسی انفجارهای مرگبار در بامیان هستیم.”

“این یک جرم نابخشودنی است.”

هیچ گروهی بلافاصله ادعای انفجارها را نکرد و طالبان نیز درگیری را انکار کرد.

انور سعادتیار ، ساکن محلی ، به این انفجارها در مقابل بازار و نزدیک بیمارستان در بامیان روی داد خبرگزاری فرانسه.

وی در یک مصاحبه تلفنی گفت: “وقتی به بازار رسیدم … هنوز خون و اعضای بدن در همه جا وجود داشت. این انفجار هنگامی رخ داد که مردم مشغول خرید بودند.”

سعادتیار گفت ، در محل دوم انفجار در نزدیکی بیمارستان ، بیشتر تلفات دانشجویان دانشگاه بودند.

وی گفت: “بعداً از بیمارستان بازدید کردم و افرادی را دیدم که برای بستگان خود که در اثر انفجار کشته یا زخمی شده اند ، گریه می کنند.”

“افراد زخمی بسیار بودند که پزشکان نمی دانستند چه کسی را ابتدا باید معالجه کند. من هرگز آن صحنه را فراموش نمی کنم.”

بوداهای بامیان

بامیان شاید بیشتر به دلیل مجسمه های غول پیکر بودا شناخته شود که زمانی در دیوارهای خارج از شهر تراشیده شده بودند.

در سال 2001 ، طالبان هنگامی که علیه میراث فرهنگی غنی پیش از اسلام افغانستان می جنگیدند ، چهره های چند صد ساله را منفجر کردند ، مورد خشم و انتقاد جهانی قرار گرفتند.

بامیان با زمینه برفی و آسمانهای آبی مکرر ، مقصدی محبوب برای علاقه مندان به فضای باز و علاقه مندان به تاریخ است که مشتاق کشف شبکه غارهای باستانی هستند که در آن معابد ، صومعه ها و نقاشی های بودایی قرار دارد.

این استان عمدتا محل زندگی هزاره است ، که طی سالهای گذشته در دهه 1990 توسط تندروهای سنی مانند گروه دولت اسلامی و طالبان هدف قرار گرفته است.

در شهرهایی مانند کابل ، هزاره ها شاهد حملات مکرر در محله های خود بوده اند ، از جمله حمله وحشیانه نور روز در پایتخت در ماه مه به یک زایشگاه بیمارستان که باعث کشته شدن چندین مادر شده است.

وزارت کشور هفته گذشته گفت ، در شش ماه گذشته طالبان 53 حمله انتحاری انجام داده و 1250 وسیله انفجاری منفجر کرده اند که منجر به کشته شدن 1210 غیرنظامی و 2500 زخمی شده است.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.