‘اول روسیه ، اکنون ایالات متحده بسته بندی ارسال کرده است: دارالعلوم حقانیای پاکستان به دانش آموختگان طالبان افتخار می کند

حوزه علمیه ای که منتقدان آن را “دانشگاه جهاد” نامیده اند ، کسی را که از افراد برجسته طالبان است ، خنثی کرده است: از جمله بسیاری دیگر که اکنون در تیم مذاکره کننده گروه تندرو در حال گفتگو با دولت افغانستان برای پایان دادن به جنگ 20 ساله هستند

'اول روسیه ، اکنون ایالات متحده بسته بندی ارسال کرده است: دارالعلوم حقانیای پاکستان به دانش آموختگان طالبان افتخار می کند

در این تصویر که در 19 اکتبر سال 2020 گرفته شده است ، دانشجویان در محل خوابگاه در مدرسه علمیه دارالعلوم حقانیا در آکورا خطاک جمع می شوند. خبرگزاری فرانسه

پاکستان: مولانا یوسف شاه در حالی که لیست دانش آموزان پیشین رهبران طالبان را تحریک می کرد ، لبخند گشاد می شکند و پس از فارغ التحصیلی از “دانشگاه جهاد” پاکستان ، در پیروزی های خود بر ابرقدرت ها در جبهه های جنگ افغانستان خوشحال می شوند.

مدرسه علمیه دارالعلوم حقانیا یکی از افراد برجسته طالبان را از بین برد: از جمله بسیاری دیگر که اکنون در تیم مذاکره کننده گروه تندرو هستند و برای پایان دادن به یک جنگ 20 ساله با دولت کابل گفتگو می کنند.

شاه ، روحانی با نفوذ در حوزه علمیه که منتقدان آن را “دانشگاه جهاد” نامیده اند ، گفت: “روسیه توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان دارالعلوم حقانیا تکه تکه شد و آمریکا نیز بسته بندی شد.” “ما افتخار می کنیم.”

در محوطه دانشگاه پراکنده در Akora Khattak پاکستان ، حدود 60 کیلومتری (35 مایل) شرق پیشاور ، تقریباً 4000 دانش آموز زندگی می کنند که به طور رایگان تغذیه می شوند ، لباس می پوشند و تحصیل می کنند.

این سالها در تقاطع خشونت های شبه نظامیان منطقه ای نشسته است ، و بسیاری از پناهجویان پاکستانی و افغان را آموزش می دهد: برخی از آنها برای جنگ با روس ها و آمریکایی ها یا تبلیغ تبلیغ جهاد به خانه بازگشتند.

علی رغم بدنام بودن در برخی از مناطق ، از حمایت دولت در پاکستان برخوردار است ، جایی که احزاب اصلی جریان سیاسی به دلیل ارتباط با جناح های مذهبی به شدت تقویت می شوند.

در این ماه ، رهبران دارالعلوم حقانیا در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده ، به حمایت از شورشیان طالبان در افغانستان مباهات می کنند: خشم دولت کابل ، که در حالی که آمادگی آمریكا برای عقب نشینی نیروهای خود را دارد ، با موج خشونت در سراسر شهرستان مبارزه می كند.

صدیق صدیقی ، سخنگوی اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان ، به حوزه های علمیه مانند حقانیا “جهادیسم رادیکال را به دنیا می آورد ، طالبان تولید می کند و کشور ما را تهدید می کند”. خبرگزاری فرانسه، خواستار تعطیلی آنها شد.

رهبران افغانستان استدلال می کنند که تأیید پاکستان برای مدارس اثبات حمایت از طالبان است.

شاه مفهوم مدرسه را مورد خشونت قرار داد ، اما او از حق هدف قرار دادن نیروهای خارجی دفاع کرد.

شاه گفت: “اگر شخصی مسلح وارد خانه شما شود و شما را تهدید کنند … پس قطعاً اسلحه برمی دارید.”

‘پدر طالبان’

رهبر فقید حوزه علمیه سامی الحق با توصیه به ملا عمر بنیانگذار طالبان ، افتخار می کند: کسب مونیتور “پدر طالبان”.

بعداً هنگامی که جنبش در زمان قدرت گرفتن آن در دهه 1990 فراخوان داد ، حق دانش آموزان را برای جنگ برای جنگ فرستاد.

شبکه حقانی ، جناح فوق خشونت طالبان ، به نام مدرسه ای که رهبر آن روزگاری تدریس می کرد و رهبران بعدی در آن تحصیل می کردند ، نامگذاری شده است.

برخی از افراط گرایان پاکستانی که بعداً به کشور خود حمله کردند نیز با حوزه علمیه مرتبط بوده اند ، از جمله بمب گذار انتحاری که نخست وزیر سابق بنازیر بوتو را ترور کرده است.

مایکل سمپل ، تحلیلگر گفت: “مدرسه حقانیه در قلب یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین شبکه های روحانی تندرو سنی نشسته است.”

“این انتظار وجود دارد که بخشهای زیادی از فارغ التحصیلان افغان به طور یکپارچه به سمت پذیرش مسئولیت در ساختارهای (طالبان) حرکت کنند.”

با این حال ، سمپل مفاهیم مدرسه را بعنوان “کارخانه تروریسم” که دانشجویان در آن آموزشهای رزمی می دیدند یا در تصمیمات استراتژیک گروههای شبه نظامی نقش داشتند ، رد کرد.

در عوض ، مانند دانشگاه های نخبه غربی که استعدادهای جدیدی را به اتاق های هیئت مدیره شرکت ها و احزاب سیاسی می خورند ، سهم حقانیان در شورش ها در اوراق قرضه جعلی در کلاس های آن است.

فارغ التحصیلان اصرار داشتند که هیچگونه آموزش نظامی در حقانیا ندیده اند و ملزم به شرکت در جنگ در افغانستان نیستند ، اما اعتراف کردند که جهاد علنی ، از جمله در “سخنرانی های ویژه” توسط مربیان افغان مورد بحث قرار گرفت.

روحانی سردار علی حقانی ، فارغ التحصیل حوزه علمیه در سال 2009 ، گفت: “هر طلبه ای که می خواست برای جهاد برود ، می تواند در طول تعطیلات برود.”

“مشکل بزرگ”

مدارس تندرو در طی دهه 1980 هنگامی که به عنوان خطوط واقعی تأمین جهاد ضد شوروی مورد حمایت ایالات متحده و عربستان سعودی خدمت می کردند ، افزایش عمده و هجوم وجه نقد دریافت کردند و از آن زمان تاکنون به نهادهای امنیتی پاکستان نزدیک مانده اند.

حزب عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در ازای حمایت سیاسی از حوزه علمیه حقانیه با میلیون ها دلار تجلیل کرده است.

مدارس مدتهاست که به عنوان خط نجات حیاتی میلیون ها کودک فقیر در پاکستان و افغانستان که خدمات اجتماعی به طور مزمن از بودجه کافی برخوردار نیستند ، نقش داشته است.

مقامات و فعالان دولتی نسبت به اتكای بیش از حد به مدارس هشدار داده و ادعا می كنند كه روحانیون تندرویی كه یادگیری دوره ای قرآن را نسبت به موضوعات اصلی مانند ریاضیات و علوم به دانش آموزان اعطا می كنند ، دانش آموزان را شستشوی مغزی می دهند.

حتی ارتش پاکستان نیز که مرتباً به حمایت از طالبان متهم می شد ، اعتراف کرد که مدارس عدم اطمینان بیشتری را به منطقه تزریق کرده اند.

“آیا آنها خواهند شد [clerics] یا آنها تروریست می شوند؟ “قمر جاوید باجوا ، رئیس ارتش پاکستان در سال 2017 از حدود 2.5 میلیون دانش آموز ثبت نام شده در ده ها هزار مدرسه در سراسر پاکستان ، پرسید.

برخی دیگر تعجب می کنند که پیروزی شورشیان در افغانستان برای حوزه های علمیه تندرو چه معنایی دارد ، زیرا ترس از بازگشت دولت طالبان در کابل می تواند موج جدیدی از خشونت را در پاکستان القا کند.

پروز هودبوی ، فعال برجسته ضد افراطی در پاکستان گفت: “اکنون وقتی آمریکایی ها از افغانستان خارج می شوند ، ما با یک مشکل بزرگ روبرو خواهیم شد ، زیرا این اساساً پیروزی آنها است.”

“پیروزی آنها باعث جسارت آنها خواهد شد.”

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.