ایران می گوید دانشمند برجسته هسته ای ترور شده در تهران ، اسرائیل را به حمله متهم می کند

وزارت دفاع ایران گفت ، دانشمند محسن فخری زاده هنگامی که مهاجمان قبل از درگیری با اسلحه با تیم امنیتی خود ، ماشین او را هدف گرفتند ، “به شدت زخمی شد”.

ایران می گوید دانشمند برجسته هسته ای ترور شده در تهران ، اسرائیل را به حمله متهم می کند

عکس پرونده محسن فخری زاده. خبرگزاری فرانسه

تهران: ایران گفت كه یكی از برجسته ترین دانشمندان هسته ای این كشور روز جمعه در حمله به اتومبیل وی در خارج از تهران ترور شد كه دشمن اسرائیل را به عقب ماندن متهم كرد.

وزارت دفاع ایران در بیانیه ای گفت ، دانشمند محسن فخری زاده هنگامی که مهاجمان قبل از درگیری با اسلحه با تیم امنیتی وی ماشین وی را هدف قرار دادند ، “به شدت زخمی شد”.

این گزارش اضافه کرد که فخری زاده ، که ریاست سازمان تحقیق و نوآوری وزارت را برعهده داشت ، بعد از آنکه پزشکان موفق به احیای وی نشدند ، “شهید” شد.

فخری زاده ، زمانی توسط بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل ، به عنوان پدر برنامه تسلیحات هسته ای ایران توصیف شده بود ، با اتومبیلی در حوالی شهر آبسرد در استان دماوند در شرق استان تهران سفر می کرده است.

گزارش تلویزیونی دولتی درباره این ترور وی را “یکی از دانشمندان هسته ای کشورمان” توصیف کرد و گفت که اسرائیل “با او دشمنی قدیمی و عمیقی داشت”.

محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران گفت “نشانه های جدی از نقش اسرائیل” در ترور دانشمند وجود دارد.

ظریف در توییتر خود نوشت: “تروریست ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند.”

وی افزود: “این بزدلی – با نشانه های جدی نقش اسرائیل – نشان دهنده جنگ افروزی ناامیدانه مجرمان است.”

وی همچنین از جامعه جهانی خواست “به دو استاندارد شرم آور خود پایان دهند و این عمل ترور دولت را محکوم کنند.”

ترور فخری زاده کمتر از دو ماه قبل از روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

بایدن قول بازگشت به دیپلماسی با ایران را پس از چهار سال ددمنش در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده داده است که در سال 2018 از توافق هسته ای ایران خارج شد و تحریم های فلج کننده را مجدداً اعمال کرد.

یک سری ترورها

ترامپ در آن زمان گفت که معامله ای که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می شود ، تضمین های کافی برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب اتمی را ارائه نمی دهد. ایران همیشه انکار کرده است که چنین سلاحی را می خواهد.

ترامپ روز جمعه گزارش های مربوط به ترور فخری زاده را بازتوییت کرد ، بدون اینکه خودش در مورد آن اظهار نظری کند.

این قتل یک روز پس از آن صورت گرفت که تایلند گفت سه ایرانی زندانی را که به دلیل بمب گذاری در سال 2012 در بانکوک زندانی شده بودند ، بازگردانده بود ، زیرا اسرائیل آنها را با حملات گسترده ای به دیپلمات های خود در سراسر جهان مرتبط کرده بود.

ایران گفت که این سه “یک تاجر و دو” ایرانی دیگر بودند که به دلیل “اتهامات دروغین” در خارج از کشور بازداشت شده اند ، بدون اینکه اطلاعات بیشتری بدهد.

قتل فخری زاده آخرین مورد از مجموعه ترور دانشمندان هسته ای در ایران در سال های اخیر است که جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول انجام آن می داند.

مجله نیویورک تایمز در اوایل ماه نوامبر گزارش داد که فرمانده دوم القاعده به دستور واشنگتن توسط دو مأمور اسرائیلی با موتورسیکلت مخفیانه در تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

تایمز با استناد به منابع اطلاعاتی گفت ، رهبر ارشد ، كه توسط نامزد ابو محمد المصری رفته بود ، در ماه اوت به همراه دخترش میریام ، بیوه حمزه پسر اسامه بن لادن كشته شد.

ایران گفت که این گزارش براساس “اطلاعات ساخته شده” است و تأیید حضور هر یک از اعضای این گروه در جمهوری اسلامی را تأیید کرد.

اخبار دولت ایران ایرنا و مهر در آن زمان آژانس خبری حادثه مشابهی را گزارش کرد و قربانیان را حبیب داوود ، 58 ساله معلم تاریخ لبنان و دخترش مریم 27 ساله معرفی كرد بدون اینکه جزئیات بیشتری بیان كند.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.