این یعنی چی؟ زمین برای چه چیزی باید آماده شود؟

خورشید در حال رسیدن به حداکثر خورشیدی است: این به چه معناست؟  زمین برای چه چیزی باید آماده شود؟

یک شراره خورشیدی با اندازه متوسط ​​و یک پرتاب جرم تاجی که از ناحیه فعال بزرگ خورشید در ژوئیه ۲۰۱۷ فوران کرد. خورشید با سه شعله بزرگ خورشیدی در آوریل امسال منفجر شد. عکس فایل/ناسا

خورشید درخشان، درخشان و پر از شگفتی است. فعالیت های زیادی روی ستاره داغ در حال انجام است. سه شعله خورشیدی قابل توجه وجود داشته است و انتظار می رود تعداد بیشتری نیز وجود داشته باشد. لکه های خورشیدی در سطح آن افزایش یافته است. همه اینها به این معنی است که خورشید به حداکثر خورشیدی نزدیک می شود.

پیش بینی می شد حداکثر خورشیدی بعدی در سال 2025 آغاز شود. اما اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که خورشید ممکن است در سال 2024 به اوج چرخه فعلی خود برسد، یک سال آینده.

حداکثر خورشیدی چیست؟

ماهواره 300 کیلوگرمی ناسا امروز روی زمین سقوط کرد. بداند به چه معناست

تماشا کنید: انفجار مهیب در خورشید، میلیاردها تن پلاسما را به زمین می‌فرستد و می‌تواند باعث خاموشی شود.

خورشید تقریباً هر 11 سال یک بار چرخه طبیعی خورشید را طی می کند. به گفته سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا)، آژانس دولتی ایالات متحده که مسئول برنامه و تحقیقات فضایی غیرنظامی است، این چرخه با افزایش و کاهش لکه های خورشیدی مشخص می شود که به صورت لکه های تیره روی سطح خورشید قابل مشاهده است.

یک میدان مغناطیسی از حرکت ذرات باردار در درون خورشید ایجاد می شود. این امر فراتر از سطح گسترش می یابد و یک هلیوسفر ایجاد می کند، منطقه وسیعی از فضا که تحت تأثیر باد خورشیدی است. با چرخش خورشید، خطوط میدان مغناطیسی درهم می‌روند که منجر به تشکیل لکه‌های خورشیدی می‌شود که مناطق تاریک و خنک‌تری روی سطح آن هستند.

همچنین بخوانید : خورشید در حال مرگ است : این مدت زمان دارد تا سوخت خود را تمام کند

بیشترین تعداد لکه های خورشیدی در هر چرخه خورشیدی معین به عنوان “حداکثر خورشیدی” تعیین می شود. کمترین عدد “حداقل خورشیدی” است.

اما چرخه خورشیدی چیزی بیش از افزایش لکه های خورشیدی وجود دارد. در جو یا تاج خورشید، مناطق فعال روشن ظاهر می شوند که ریشه در لکه های خورشیدی پایین دارند. به گفته ناسا، دانشمندان این مناطق را ردیابی می کنند، زیرا آنها اغلب منشاء فوران های خورشیدی مانند شعله های خورشیدی یا پرتاب جرم تاج هستند.

خورشید به حداکثر خورشیدی می رسد این به چه معناست زمین باید برای چه چیزی آماده شود؟
این تصویر که در آگوست 2014 به دست آمده است، نمای نزدیک از یک شعله نور خورشید متوسط ​​را نشان می دهد. ناسا / خبرگزاری فرانسه

در مورد آخرین چرخه خورشیدی چه می دانیم؟

چرخه فعلی خورشیدی بیست و پنجمین چرخه خورشیدی است که از سال 1755 شروع شده و در سال 2019 شروع شده است.

اکنون این چرخه به اوج خود نزدیک شده است. در ماه آوریل، خورشید با سه شعله بزرگ خورشیدی منفجر شد. ناسا اعلام کرد که 23 پرتاب جرم تاج و یک طوفان ژئومغناطیسی عظیم وجود داشت که زمین را درنوردید و بیش از دو روز ادامه داشت. فیزیکدانان خورشیدی همچنین ۹۶ لکه خورشیدی را در سطح آن یافتند.

در حالی که پیش‌بینی‌های رسمی ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) می‌گویند که خورشید در سال 2025 به اوج فعالیت خود خواهد رسید، تحقیقات جدید به رهبری رابرت لیمون، دانشمند تحقیقاتی ناسا و اسکات مک‌اینتاش، معاون مرکز ملی جوی ایالات متحده تحقیقات (NCAR)، نشان می دهد که ممکن است این اتفاق در سال آینده رخ دهد.

طبق پیش‌بینی نهایی، انتظار می‌رود چرخه کنونی در سال 2024 به اوج خود برسد. تیم محققان فکر می‌کنند که این چرخه در طول حداکثر خود به حدود 185 لکه خورشیدی ماهانه خواهد رسید و بنابراین تا حدودی خفیف‌تر از آن چیزی است که تیم در ابتدا پیش‌بینی کرده بود. گزارش ها، این شدت اوج، این چرخه را در حدود میانگین در مقایسه با رکورد تاریخی قرار می دهد Space.com.

چرخه ها در فعالیت متفاوت هستند. ضعیف ترین آنها کمتر از 100 لکه خورشیدی و قوی ترین آنها نزدیک به 300 لکه ایجاد کرده است.

خورشید به حداکثر خورشیدی می رسد این به چه معناست زمین باید برای چه چیزی آماده شود؟
تصاویر رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، خورشید را در حداقل خورشیدی در دسامبر 2019 و حداکثر خورشیدی را در آوریل 2014 نشان می دهد. لکه های تاریک با فعالیت خورشیدی مرتبط هستند.
تصویر: رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا

حداکثر خورشیدی چگونه بر زمین تأثیر می گذارد؟

متیو اونز، استاد فیزیک فضایی در دانشگاه ریدینگ، گفت بیزینس اینسایدر افزایش فعالیت خورشیدی می تواند ارتباطات رادیویی و شبکه برق را مختل کند و عواقب سلامتی جدی برای فضانوردان داشته باشد.

افزایش فعالیت خورشیدی منجر به شعله های خورشیدی می شود که از فوتون های پر انرژی مانند اشعه ایکس تشکیل شده است. این پروفسور می گوید که این می تواند یونیزاسیون را در جو فوقانی زمین افزایش دهد و ارتباطات رادیویی را مختل کند.

طوفان های ژئومغناطیسی باعث ایجاد اختلال در میدان مغناطیسی زمین می شوند و می توانند به توزیع شبکه برق آسیب بزنند. خاموشی های قابل توجه ناشی از طوفان های ژئومغناطیسی، خاموشی سال 1989 در سراسر استان کبک، کانادا و خاموشی سال 2003 در سراسر شرق ایالات متحده و بخش هایی از کانادا است. Space.com.

“خطرات در درجه اول به زیرساخت های بزرگ است. در سطح فردی، افراد روی زمین بعید است که مستقیماً تأثیرات حداکثر خورشیدی را ببینند.

همچنین بخوانید : طوفان خورشیدی چیست؟

ذرات پرانرژی در طول حداکثر خورشیدی به سمت زمین حرکت می کنند. به گفته اوونز، این ذرات تشعشع هستند و «خطر بزرگی برای سلامتی فضانوردان، مسافران و خدمه هواپیماهای در عرض جغرافیایی و ارتفاع بالا هستند. آنها همچنین می توانند به سخت افزار فضایی آسیب برسانند و منجر به از دست دادن ماهواره شوند.

به گفته ناسا، ممکن است از فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواسته شود به دنبال سرپناهی بروند و تمام فعالیت‌های خارج از خودرو متوقف شوند.

اما همه چیز ناشناخته و ترسناک نیست.

بر اساس گزارشی در Space.comیکی از عوارض جانبی تماشایی افزایش فعالیت خورشیدی در طول چرخه خورشیدی، افزایش فرصت‌ها برای دیدن شفق‌های قطبی است: شفق قطبی (نورهای شمالی) و همتای جنوبی آن، شفق قطبی. هنگامی که ذرات پرانرژی خورشید به جو فوقانی زمین برخورد می کنند و با آن برهم کنش می کنند، نور خیره کننده ای آسمان را روشن می کند.

خورشید به حداکثر خورشیدی می رسد این به چه معناست زمین باید برای چه چیزی آماده شود؟
شفق های قطبی که در اثر پرتاب توده تاجی بر روی خورشید ایجاد می شود، در 15 مارس 2023 آسمان لاپلند در رووانیمی، فنلاند را روشن می کند. مهمانی – جشن. اعتبار اجباری TPX تصاویر روز

آیا فعالیت خورشید بر سیارات دیگر تأثیر می گذارد؟

در طول چرخه خورشیدی، زمانی که قطب های مغناطیسی خورشید بر می گردند، اثرات در منظومه شمسی موج می زند.

سیارات بدون مگنتوسفر محافظ مانند زهره تاثیر کامل را احساس می کنند. در سال 2006، خورشید یک پرتاب جرم کوچک تاجی (CME) – انتشار پلاسما و میدان مغناطیسی – که به زهره برخورد کرد و اتمسفر سیاره را از مقدار زیادی اکسیژن خارج کرد، پرتاب کرد. Space.com گزارش می گوید.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام