بازپرس ویژه آمریکا تحقیقات تبانی ترامپ و روسیه را محکوم کرد

اف‌بی‌آی از «اطلاعات خام، تحلیل‌نشده و تایید نشده» استفاده کرد: بازپرس ویژه آمریکا تحقیقات تبانی ترامپ و روسیه را محکوم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده (چپ) و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قبل از دیدار در هلسینکی در 16 ژوئیه 2018 دست می دهند. تحقیقات FBI در مورد تبانی ادعایی بین روسیه و ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016 بر اساس شواهد ضعیف و دارای نقص جدی بود. دادستان مستقل آمریکا در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت. فایل AFP

جان دورهام، بازپرس ویژه در گزارشی که طی سه سال گردآوری و روز دوشنبه منتشر شد، نتیجه گرفت که اف‌بی‌آی هرگز نباید تحقیقات کاملی را درباره ارتباط بین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه در جریان انتخابات 2016 آغاز می‌کرد.

گزارشی که مدت‌ها منتظر آن بودیم، به شدت از منشأ «توفان متقاطع»، تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد اتهامات تبانی بین روسیه و کمپین ترامپ انتقاد کرد.

گزارش 300 صفحه‌ای دورهام همچنین بیان می‌کند که FBI از «اطلاعات خام، تحلیل‌نشده و تأیید نشده» برای راه‌اندازی «توفان متقابل» استفاده کرده است، اما هنگام بررسی نگرانی‌ها در مورد مداخله ادعایی در انتخابات در کمپین هیلاری کلینتون از استاندارد متفاوتی استفاده کرده است.

مقالات مرتبط

ترامپ

وکیل ترامپ به دلیل تعصب قاضی به دنبال محاکمه نامناسب در پرونده تجاوز جنسی است

ترامپ

دونالد ترامپ در انتشار ویدئویی اتهامات تجاوز جنسی نویسنده را “مضحک” خواند

بازرس ویژه جان دورهام در سال 2019 توسط بیل بار، دادستان کل ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، منصوب شد تا به اتهاماتی که برجسته ترین آنها توسط خود ترامپ مطرح شده بود، مبنی بر اینکه تحقیقات روسیه یک «شکار جادوگر» سیاسی است، رسیدگی کند.

در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد نه مجری قانون ایالات متحده و نه جامعه اطلاعاتی هیچ مدرک واقعی مبنی بر تبانی در مالکیت‌های خود در آغاز تحقیقات طوفان متقابل نداشته باشند».

«سرعت و روشی که اف‌بی‌آی در طول فصل انتخابات ریاست‌جمهوری بر اساس اطلاعات خام، تحلیل‌نشده و تأیید نشده، آتش متقابل طوفان را باز کرد و تحقیق کرد، همچنین نشان‌دهنده انحراف قابل‌توجه از نحوه برخورد این سازمان با موضوعات قبلی مربوط به برنامه‌های احتمالی مداخله خارجی در انتخابات با هدف کلینتون بود. این گزارش افزوده است.

دورهام گفت که «کارکنان ارشد FBI نسبت به اطلاعاتی که دریافت می‌کنند، به‌ویژه اطلاعات دریافتی از افراد و نهادهای وابسته به سیاسی، فقدان جدی تحلیلی نشان می‌دهند.»

او گفت که این امر باعث شد بازرسان “بدون عینیت یا محدودیت مناسب در پیگیری اتهامات تبانی یا توطئه بین یک کمپین سیاسی ایالات متحده و یک قدرت خارجی عمل کنند.”

ترامپ که به دنبال نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 است، در پستی در پلتفرم Truth Social خود از گزارش دورهام استقبال کرد.

“وای! پس از تحقیقات گسترده، بازرس ویژه جان دورهام به این نتیجه رسید که FBI هرگز نباید تحقیقات ترامپ و روسیه را آغاز می کرد! ترامپ گفت.

“به عبارت دیگر، مردم آمریکا کلاهبرداری شدند، همانطور که در حال حاضر توسط کسانی که نمی خواهند عظمت آمریکا را ببینند، کلاهبرداری می شود!” وی افزود، ظاهراً با اشاره به تحقیقات جنایی متعدد در حال انجام که او را هدف قرار داده است.

“اشتباهات”

اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبری فعلی این دفتر ده‌ها اقدام اصلاحی را اجرا کرده است.

اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای گفت: «اگر این اصلاحات در سال 2016 انجام می‌شد، می‌توانست از گام‌های نادرست شناسایی‌شده در گزارش جلوگیری شود».

وظیفه دورهام، طبق دستور دادستان کل وقت، بار، بررسی منشأ طوفان متقاطع بود که در ژوئیه 2016 راه اندازی شد، و همچنین تحقیقات بعدی رابرت مولر، بازپرس ویژه، که در می 2017 آغاز شد.

هر دو به هک روسیه و دستکاری رسانه های اجتماعی به نفع ترامپ در سال 2016 و تماس های متعدد بین کمپین ترامپ و روس ها توجه داشتند.

تحقیقات مولر آن را گسترش داد تا اقدامات ادعایی مانع تراشی توسط ترامپ را پوشش دهد.

در پایان مولر شش نفر از اعضای کمپین ترامپ را محکوم کرد و 25 روس را کیفرخواست صادر کرد.

اما مولر هیچ مدرکی دال بر همکاری جنایتکارانه کمپین ترامپ با روسیه پیدا نکرد و شواهد وی مبنی بر مانع تراشی ادعایی ترامپ توسط بار رد شد.

تحقیقات دورهام منجر به کیفرخواست یک تبعه روسی و یک وکیل برجسته واشنگتن به دلیل اظهارات نادرست به FBI شد، اما هر دو تبرئه شدند.

ایگور دانچنکو، روس، متهم به ارائه اطلاعات برای گزارشی بود که حاوی اطلاعات نادرست تایید نشده درباره ترامپ و روسیه معروف به «پرونده استیل» بود که توسط یک مامور اطلاعاتی سابق بریتانیا، کریستوفر استیل، گردآوری شده بود.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام