بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و مکرون فرانسه موافقت کردند که چین را در مورد اوکراین در تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها مشارکت دهند

بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و مکرون فرانسه موافقت کردند که چین را در مورد اوکراین در تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها مشارکت دهند

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه. AP

پاریس، فرانسه: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از گفت‌وگوی تلفنی روز پنج‌شنبه، «در مورد اهمیت تداوم تعامل» چین در تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری در اوکراین توافق کردند.

بر اساس بیانیه دفتر مکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر خود به پکن در هفته اول آوریل، که در آن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای چند ساعت دیدار کرد، «نتایج به دست آمده» را به روز کرد.

بیانیه فرانسه می افزاید: «چین نقشی برای کمک در میان مدت در پایان دادن به مناقشه بر اساس اصول و اهداف منشور سازمان ملل داشت.

سران دو کشور بر اهمیت تداوم تعامل با مقامات چین بر این اساس توافق کردند.

ماکرون همچنین بر اهمیت تداوم تسلیح مجدد کشورهای اروپایی به منظور به عهده گرفتن مسئولیت های خود در تقسیم بار امنیت فراآتلانتیک تاکید کرد.

این بیانیه با اشاره به تایوان افزود: «دو رئیس جمهور تمایل یکسانی برای تقویت همکاری در حال انجام و حمایت از قوانین بین المللی، از جمله آزادی کشتیرانی، در کل منطقه هند و اقیانوس آرام دارند».

مکرون در بازگشت از سفر خود به چین با بیان اینکه اروپا نباید در صورت درگیری بین ایالات متحده و چین بر سر تایوان، “پیرو” ایالات متحده باشد، در میان متحدان خود به شدت اعتراض کرد.

در حال صحبت با مستقر در ایالات متحده سیاسی سایت خبری و روزنامه فرانسوی Les Echosوی افزود که اروپا «نباید گرفتار بی نظمی در جهان و بحران هایی شود که مال ما نیست».

مکرون به پکن رفت تا با شی، متحد ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، برای پایان دادن به جنگ اوکراین درگیر شود.

یکی از دستیاران رئیس جمهور فرانسه پس از آن گفت که شی برای همکاری با پاریس برای “ایجاد شرایط برای مذاکره” بین مسکو و کیف ابراز علاقه کرده است.

دستیار گفت، ایده یک ابتکار مشترک بین امانوئل بون، مشاور ارشد دیپلماتیک مکرون و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در مذاکراتی که قرار است قبل از تابستان برگزار شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور گفت که چنین مذاکره‌ای باید با احترام کامل به قوانین بین‌المللی و حاکمیت اوکراین انجام شود».

این دستیار افزود: «او (ماکرون) چین را تشویق کرد تا نقش سازنده ای را به ویژه با توجه به وضعیت این کشور به عنوان عضو دائم شورای امنیت (سازمان ملل) ایفا کند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام