با اعتراف دولت به شکست سیاست پولی، پاکستان به بالاترین نرخ تورم تاریخ خواهد رسید

با اعتراف دولت به شکست سیاست پولی، پاکستان به بالاترین نرخ تورم تاریخ خواهد رسید

بالاترین نرخ تورم ثبت شده در پاکستان 37.8 درصد بود که در دسامبر 1973 رخ داد. آخرین موج تورمی که تأثیر منفی بر اکثریت جمعیت این کشور داشته است، با این حال، ممکن است به زودی آن را کنار بگذارد Image Courtesy AP

بحران اقتصادی پاکستان: حتی در شرایطی که پاکستان با سطوح بالای تاریخی تورم دست و پنجه نرم می کند، دولت گفت که ممکن است در آوریل به بالاترین سطح خود یعنی 38 درصد برسد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های پاکستانی، دولت پاکستان نیز اعتراف کرده است که سیاست پولی انقباضی بانک مرکزی این کشور نتوانسته نرخ تورم رو به رشد را کنترل کند.

وزارت دارایی پاکستان ضمن اعلام چشم انداز اقتصادی خود در ماه آوریل گفت که انتظار می رود نرخ تورم بین 36 تا 38 درصد باشد. طبق گزارش ها، این پیش بینی مطابق با انتظارات بازار و واقعیت های زمینی است.

شرکت های چند ملیتی به دلیل نگرش “خصمانه” دولت از پاکستان فرار می کنند

پاکستان افزایش 20 درصدی قیمت داروهای عمومی را تصویب کرد، تولیدکنندگان بیشتر می خواهند

بالاترین نرخ تورم ثبت شده در پاکستان 37.8 درصد بود که در دسامبر 1973 رخ داد. با این حال، آخرین موج تورمی که تأثیر منفی بر اکثریت جمعیت این کشور داشته است، ممکن است به زودی آن را کنار بزند. نرخ تورم در ماه گذشته 35.4 درصد بود.

در این گزارش که توسط مشاور اقتصادی وزارت دارایی تهیه شده است، اقدامات بانک مرکزی نیز ناکارآمد بوده است.

در این گزارش آمده است: «اگرچه SBP (بانک دولتی پاکستان) سیاست پولی انقباضی را اعمال می کند، انتظارات تورمی در حال کاهش نیست.

سیاست مالی شکست خورده به اقتصاد پاکستان ضربه می زند

در تلاش برای مهار تورم سرسام آور، SBP نرخ بهره را به رکورد 21 درصد افزایش داد، اما با انجام این کار، هزینه مالی قابل توجهی را در قالب پرداخت بدهی های پرهزینه تر اضافه کرد. این امر منجر به افزایش استقراض شده است که به نوبه خود باعث افزایش تورم شده است.

جدیدترین گزارش وزارت دارایی پاکستان به دنبال گزارش قبلی است که اذعان داشت کاهش تورم به سطوح قابل کنترل زمان می برد. دولت میانگین نرخ تورم را برای سال مالی آینده 20 درصد پیش بینی کرده است.

وزارت دارایی مجدداً تأیید کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که تورم کل را اندازه گیری می کند، احتمالاً در ماه های آینده همچنان بالا خواهد بود. همچنین اعلام کرد که افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی انگیزه اصلی آن بوده است.

در ادامه آمده است که سطح عمومی قیمت ها در نتیجه کاهش ارزش ارز و افزایش نرخ های اجرایی افزایش یافته است. به گفته این وزارتخانه، با وجود روند کاهشی، قیمت جهانی کالاها همچنان بالاتر از قبل از همه گیری کووید-19 است.

عرضه محصولات حیاتی نتوانسته تقاضای داخلی را به دلیل تاخیر در بهبود خسارت سیل که باعث افزایش تورم شده است، تامین کند.

برنامه صندوق بین المللی پول (IMF) توسط دولت به تعویق افتاده است، اما وزارت دارایی مدعی شد که اگر این برنامه با موفقیت اجرا شود، راه را برای ورود سرمایه بیشتر، تثبیت بیشتر نرخ ارز و کاهش فشارهای تورمی باز می کند. .

در این گزارش همچنین آمده است که اقتصاد پاکستان همچنان با مسائل جدی از جمله تورم بالا و رکود فعالیت های اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

پیش‌بینی می‌شود که میانگین نرخ تورم برای سال مالی جاری در چارچوب پیشنهادی میان‌مدت اقتصادی 28.5 درصد باقی بماند، در حالی که رشد اقتصادی ممکن است تا 0.8 درصد کاهش یابد. پیش‌بینی می‌کند که وضعیت صنعت کشاورزی، به ویژه دسترسی به نهاده‌هایی مانند بذر، وام، و کود بهبود یابد. بر اساس این گزارش ماهانه، 26.8 میلیون تن گندم در سال مالی جاری تولید شده است.

با این حال، وزارت امنیت غذایی و تحقیقات ملی روز جمعه اعلام کرد که 27.4 میلیون تن گندم تولید شده است. وزارت غذا پیش‌بینی کرد که امسال 29 میلیون تن گندم با احتساب موجودی‌های انتقالی در دسترس خواهد بود، اما از ذکر مقدار کلی مصرف مورد نیاز خودداری کرد.

بر اساس گزارش ماهانه وزارت دارایی، دمای هوا ممکن است در بیشتر مناطق کشور کمی بالاتر از میانگین باشد. آب شدن برف در مناطق شمالی با افزایش مداوم دما تسریع می شود.
در حالی که مناطق پایین کشور در طول فصل خریف با کمبود جزئی مواجه خواهند شد، بارندگی فصلی ممکن است بتواند آب مورد نیاز محصولات کشاورزی را در مناطق اصلی دیم تامین کند. با این حال، به دلیل سیاست های محدود کننده پولی و مالی، بخش صنعت همچنان درگیر خواهد بود.

پیش بینی می شد تولید صنایع بزرگ در ماه مارس نسبت به فوریه به دلیل تأثیرات مطلوب فصلی رشد داشته باشد. با این حال، تغییر سال به سال در تولید در مقیاس بزرگ ممکن است به دلیل تأثیر پایه بالا کمی منفی باشد.

با توجه به افزایش تورم، نرخ بهره بالا، تجمیع مالی و عدم اعتماد به فعالان اقتصادی، روند شاخص ماهانه اقتصادی (MEI) طی 9 ماهه سال مالی جاری ناپایدار بوده است.

به گفته وزارت دارایی، پیش‌بینی می‌شود که واردات در ماه آوریل نسبت به مارس اندکی افزایش یابد.
تصمیم دولت مبنی بر رفع برخی محدودیت ها از واردات حامی رشد به منظور رونق فعالیت های اقتصادی داخلی علت این امر اعلام شد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام