با ورود آلبانیز نخست وزیر استرالیا به ژاپن، جهان عاری از سلاح هسته ای، انتقال انرژی پاک در دستور کار قرار گرفت.

خلع سلاح هسته‌ای، انتقال انرژی پاک، و رشد پایدار جهانی در دستور کار قرار دارند که آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا روز جمعه برای شرکت در اجلاس G7 به ژاپن رفت.

آلبانیز اعلام کرد که جلسات او به عنوان بخشی از اجلاس سران G7 فرصتی را برای گفتگو در مورد “انتقال انرژی پاک” در کنار سایر موضوعات از جمله خلع سلاح هسته ای و رشد پایدار فراهم می کند.

نخست وزیر استرالیا همچنین در نشست چهارگانه با همتایان خود در حاشیه اجلاس سران G7 شرکت خواهد کرد. آلبانیز گفت که مشتاقانه منتظر دیدار با بایدن در هیروشیما و دیگر رهبران چهارگانه نارندرا مودی از هند و فومیو کیشیدا از ژاپن است.

مقالات مرتبط

آ

گذشته غم انگیز: بمباران هیروشیما در سال 1945 در حالی که رهبران گروه 7 در ژاپن گرد هم می آیند، بزرگ به نظر می رسد.

آ

جنگ اوکراین: کانادا از سوی کانادا به دلیل واردات غذاهای دریایی و انرژی روسیه از ژاپن انتقاد کرد

نخست وزیر استرالیا نیز پس از ورود به ژاپن برای شرکت در اجلاس G7، تعهد خود را به جهانی عاری از سلاح هسته ای ابراز کرد.

گاردین گزارش داد که از آلبانی خواسته می شود که در هنگام شرکت در نشست جی 7 موضع قاطعانه ای علیه سلاح های هسته ای اتخاذ کند.

به گزارش گاردین، یک گروه برنده جایزه نوبل، «کمپین بین‌المللی برای لغو سلاح‌های هسته‌ای» به آلبانیز نامه نوشته و از او خواسته است تا به وعده حزب کارگر برای پیوستن به معاهده جدیدی برای اعمال ممنوعیت کامل سلاح‌های هسته‌ای عمل کند.

از نخست وزیر برای شرکت در نشست هیروشیما دعوت شده است که همراه با ناکازاکی از بمباران اتمی آمریکا در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم ویران شد.

آلبانیز وارد شهر شده است. او به شهردار هیروشیما برای بازدید از پارک یادبود صلح، از جمله ویرانه‌های سالن ترویج صنعتی سابق که اکنون به نام گنبد بمب A شناخته می‌شود، خواهد پیوست.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن همچنین امیدوار است در نشست هیروشیما، محل اولین بمباران اتمی جهان، خطرات اشاعه هسته ای را برجسته کند.

دورنمای یک حمله هسته‌ای دیگر با برنامه هسته‌ای کره شمالی و موج آزمایش‌های موشکی اخیر و تهدیدهای روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ خود در اوکراین متبلور شده است. در همین حال، طبق برآورد پنتاگون، چین به سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود از حدود 400 کلاهک امروزی به 1500 کلاهک تا سال 2035 است.

نگرانی در مورد قدرت اقتصاد جهانی، افزایش قیمت ها و بحران محدودیت بدهی در ایالات متحده در ذهن رهبران بسیار زیاد است.

وزرای دارایی G-7 و روسای بانک های مرکزی قبل از اجلاس سران متعهد شدند که تحریم ها را علیه روسیه اعمال کنند، با تورم فزاینده مقابله کنند، سیستم های مالی را تقویت کنند و به کشورهایی که زیر بار بدهی های سنگین هستند کمک کنند.

G-7 شامل ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا است.

این گروه همچنین توجه بیشتری را به نیازهای جنوب جهانی معطوف کرده است – اصطلاحی که عمدتاً کشورهای در حال توسعه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین را توصیف می کند – و کشورهایی را از برزیل قدرتمند آمریکای جنوبی گرفته تا جزایر کوچک کوک در اقیانوس آرام جنوبی دعوت کرده است.

به گفته تحلیلگران، این گروه امیدوار است با گسترش گفتگو فراتر از ثروتمندترین کشورهای صنعتی جهان، روابط سیاسی و اقتصادی را تقویت کند و در عین حال از تلاش‌ها برای منزوی کردن روسیه و ایستادگی در برابر قاطعیت چین در سراسر جهان حمایت کند.

میریا سولیس، مدیر مرکز مطالعات سیاست شرق آسیا در مؤسسه بروکینگز، گفت: «ژاپن از زمانی که تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه تمایلی به محکوم کردن روسیه به دلیل حمله به اوکراین در سال گذشته نداشتند، شوکه شد. توکیو معتقد است که این اقدام جنگی توسط یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل تهدیدی مستقیم برای پایه‌های نظام بین‌المللی پس از جنگ است.

او ادامه داد که واداشتن مجموعه متنوعی از کشورها به رعایت اصولی مانند عدم تغییر مرزها با زور، اولویت‌های سیاست خارجی ژاپن را ارتقا می‌دهد و منطق اقتصادی خوبی دارد زیرا بار بدهی‌های اغلب ناپایدار آنها و افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بر اقتصاد جهانی فشار وارد می‌کند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد. کشور او که در حال پیشی گرفتن از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و خود را به عنوان یک ابرقدرت در حال ظهور می‌بیند، میزبان نشست گروه گسترده‌تری از اقتصادهای پیشرو G-20 در اواخر امسال است.

برای میزبان کیشیدا، نشست این هفته فرصتی برای توجه به سیاست خارجی قوی تر کشورش است.

نخست وزیر ژاپن در ماه مارس سفری غیرمنتظره به کیف داشت و او را به اولین رهبر کشور پس از جنگ تبدیل کرد که به یک منطقه جنگی سفر کرد، دیداری که با توجه به قانون اساسی صلح‌طلب ژاپن با نمادهایی همراه بود اما او تحت فشار داخلی برای انجام آن بود.

یکی دیگر از موارد قابل توجه در هیروشیما، کره جنوبی است، همپیمان ایالات متحده که به سرعت به ژاپن اشغالگر استعماری سابق خود نزدیکتر شده است زیرا روابط آنها در مواجهه با نگرانی های امنیتی مشترک منطقه ای سرد شده است.

انتظار می رود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود دیداری سه جانبه جداگانه داشته باشد.

سونگ یون لی، کارشناس آسیای شرقی در دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر دانشگاه تافتس، گفت که این نشست پیامی را به چین، روسیه و کره شمالی مبنی بر «همبستگی میان دموکراسی‌های منطقه و عزم آنها برای ایستادگی در برابر توافق هسته‌ای است.» استبداد به طور فزاینده ای تهدید می کند.»

انتظار می رفت بایدن یک توقف تاریخی در پاپوآ گینه نو داشته باشد و پس از نشست هیروشیما به استرالیا سفر کند، اما او این دو توقف اخیر را سه شنبه لغو کرد تا بر بحث محدودیت بدهی در واشنگتن تمرکز کند.

محور اصلی سفر استرالیا، نشست چهارگانه، یک گروه امنیتی منطقه ای بود که ایالات متحده آن را وزنه تعادلی برای اقدامات چین در منطقه می بیند. پکن از این گروه به عنوان نسخه آسیایی ائتلاف نظامی ناتو انتقاد کرده است.

تصمیم برای میزبانی G-7 در هیروشیما تصادفی نیست. کیشیدا که خانواده‌اش اهل این شهر هستند، امیدوار است این مکان بر «تعهد ژاپن به صلح جهانی» تأکید کند و برای «تحقق ایده‌آل جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای» حرکتی ایجاد کند، او در سایت خبری آنلاین ژاپن فوروارد نوشت.

ایالات متحده یک بمب اتمی بر روی هیروشیما در 6 اوت 1945 پرتاب کرد که شهر را ویران کرد و 140000 نفر را کشت، سپس سه روز بعد یک بمب اتمی بر روی ناکازاکی انداخت و 70000 نفر دیگر را کشت. ژاپن در 15 اوت تسلیم شد و عملاً به جنگ جهانی دوم و چندین دهه تجاوز ژاپنی در آسیا پایان داد.

پوسته و گنبد اسکلتی یکی از ساختمان های کنار رودخانه که از انفجار هیروشیما جان سالم به در برد، نقطه کانونی پارک یادبود صلح است که انتظار می رود رهبران از آن بازدید کنند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام