بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، پیش از اجلاس سران در عربستان سعودی با رهبران عرب دیدار می کند

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، پیش از اجلاس سران در عربستان سعودی با رهبران عرب دیدار می کند

بشار اسد رئیس جمهور سوریه. ANI

رهبران کشورهای عربی روز جمعه در نشستی در عربستان سعودی که قرار است به مشکلات سودان و یمن نیز رسیدگی شود، از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه استقبال خواهند کرد.

اسد روز پنجشنبه برای نشست اتحادیه عرب در شهر ساحلی جده در دریای سرخ فرود آمد، اولین نشست او پس از تعلیق اتحادیه در سوریه در سال 2011 به دلیل حمله وحشیانه به معترضان طرفدار دموکراسی که منجر به درگیری داخلی شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، وی روز جمعه با «قیس سعید» رئیس جمهور تونس دیدار کرد و یک سری گفتگوهای دوجانبه را پیش از آغاز رسمی نشست سران در ساعت 14:00 (11:00 GMT) آغاز کرد.

مقالات مرتبط

ایالات متحده

ایالات متحده از پذیرش مجدد سوریه تحت رهبری اسد در اتحادیه عرب انتقاد می کند و می گوید که از آن پیروی نخواهد کرد

ایالات متحده

تبعید 11 ساله سوریه از اتحادیه عرب با شرکت نمایندگان در جلسه پایان می یابد

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه پس از رسیدن به جده در اوایل این هفته گفت: «این نشست بسیار مهم است.

کنفرانس عربستان سعودی در زمانی برگزار می شود که بزرگترین صادرکننده نفت جهان در حال گسترش عضلات دیپلماتیک خود در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن است.

همانطور که روزنامه الریاض روز جمعه اعلام کرد که این “اجلاس سران همه اجلاس ها” خواهد بود، جاده های اصلی جده با پرچم کشورهای عضو اتحادیه عرب از جمله سوریه پوشانده شده بودند.

این دیدار پس از یک دوره دیوانه‌وار دیپلماسی پرمخاطره انجام می‌شود که به دلیل آشتی ناگهانی پادشاهی با ایران در ماه مارس از طریق یک پیمان با میانجیگری چین اعلام شد.

عربستان سعودی اکنون روابط دوجانبه با سوریه را احیا کرده و تلاش‌های صلح خود را در یمن افزایش داده است، جایی که رهبری ائتلاف نظامی با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران را بر عهده دارد.

ریاض همچنین نقش اصلی را در تخلیه غیرنظامیان از سودان ایفا کرد که درگیری ها در ماه گذشته در سودان آغاز شد و در حال حاضر میزبان نمایندگان طرف های متخاصم سودان در تلاش برای برقراری آتش بس است.

چالش های جهانی

جواد احمد بخمسین، نویسنده کویتی، در مقاله‌ای در این هفته گفت: «پادشاهی عربستان سعودی از نظر همه ناظران به صلح‌ساز و نماد هماهنگی تبدیل شده است که خواستار پایان دادن به اختلافات و حذف درگیری‌ها است. در روزنامه خصوصی سعودی عکاظ

اما همه کشورهای منطقه مشتاق اصلاح روابط با اسد نبوده اند.

قطر در این ماه گفت که روابط خود را با دولت اسد عادی نمی کند اما خاطرنشان کرد که این “موانعی” برای ادغام مجدد اتحادیه عرب نخواهد بود.

امیر قطر که از منتقدان سرسخت رهبر سوریه است، روز پنجشنبه اعلام کرد که رهبری هیئت کشورش به جده را بر عهده خواهد داشت.

دوحه خواستار پاسخگویی برای “جنایت جنگی” در سوریه شده است، اما شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در مورد انتظارات قطر از نشست اظهار نظری نکرد.

در حالی که قطر و برخی دیگر از کشورها توسط رهبران خود نمایندگی خواهند کرد، رئیس جمهور یک کشور دیگر خلیج فارس، امارات متحده عربی، غایب خواهد بود.

خبرگزاری رسمی وام اعلام کرد، شیخ محمد بن زاید آل نهیان امارات، برادر و معاون رئیس جمهور خود، شیخ منصور بن زاید را به جای آن به جده فرستاده است.

“نوار پایین”

خالد منزلاوی، دستیار دبیرکل اتحادیه در امور سیاسی روز چهارشنبه در روزنامه الشرق الاوسط نوشت: فراتر از چالش های پیش روی خاورمیانه، نشست اتحادیه عرب باید موضوعاتی مانند جنگ در اوکراین و “بحران اقتصادی جهانی” را نیز مورد بررسی قرار دهد. روزنامه

او نوشت: «در واقع، با ترسیم مجدد نقشه‌های روابط بین‌الملل، تمام جهان در حال گذراندن مرحله‌ای پرخطر در تاریخ است. “.

این امر با اقدامات اخیر عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به روابط جهانی خود، تعمیق روابط با چین و هماهنگی با روسیه در زمینه سیاست نفتی، حتی با وجود داشتن پیوند نزدیک با ایالات متحده، شریک امنیتی دیرینه خود، تناقض دارد.

ربها سیف علام، تحلیلگر مصری، به خبرگزاری فرانسه گفت که مشغله جهانی با جنگ در اوکراین می تواند «بوسه زندگی برای اتحادیه برای ایفای نقش خود به عنوان ایستگاه هماهنگ کننده برای حل و فصل مناقشات در منطقه» باشد.

توربیورن سولتودت از شرکت اطلاعاتی ریسک Verisk Maplecroft گفت که از منظر ریاض، یک نشست موفق شامل تعهدات مشخص سوریه در مورد موضوعاتی از جمله پناهندگان جنگی و تجارت کاتاگون خواهد بود.

او افزود، با این حال، اجلاس سران اتحادیه عرب “بیشتر با اختلافات داخلی و بلاتکلیفی مشخص شده است.”

بنابراین، نوار موفقیت پایین خواهد بود.»

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام