به گفته سازمان جهانی بهداشت، صدها میلیون سال زندگی در اثر همه گیری کووید-19 از دست رفته است

به گفته سازمان جهانی بهداشت، صدها میلیون سال زندگی در اثر همه گیری کووید-19 از دست رفته است

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO).

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در دو سال اول همه‌گیری کووید-19 که میلیون‌ها نفر به‌طور نابه‌هنگام جان باختند، حدود 337 میلیون سال زندگی از بین رفت.

بر اساس گزارش سالانه آمار جهانی آژانس بهداشت سازمان ملل، بیماری‌های غیرواگیر (NCD) مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت خطر فزاینده‌ای دارند.

به گفته WHO، قابل توجه ترین نتیجه گیری، بر اساس داده های تا سال 2022، تخمین چند سال زندگی کووید بود.

مقالات مرتبط

چین

چین حتی در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری جهانی COVID-19 را به پایان رسیده است، آماده نگه دارد

چین

شوخی نیست: چرا ژاپنی ها در مورد نحوه لبخند زدن درس می خوانند

این بیماری همه گیر ویرانی در سراسر جهان را ویران کرد و تقریباً هفت میلیون نفر را کشت و مجموع تلفات آن نزدیک به 20 میلیون نفر تخمین زده می شود.

گزارش WHO آشکار می کند که چگونه خود ویروس و تأثیر گسترده تر بحران به طور ناگهانی زندگی میلیون ها نفر را کوتاه کرد.

در حالی که WHO به طور رسمی 5.4 میلیون مرگ ناشی از کووید را در سال های 2020 و 2021 ثبت کرده است، داده های مرگ و میر مازاد آن نشان می دهد که حدود 14.9 میلیون نفر به احتمال زیاد به دلیل بحران در آن دوره جان خود را از دست داده اند.

حتی جالب‌تر، شاید این باشد که آمارها نشان می‌دهند که تنها در طول این دو سال، کووید منجر به خسارت 336.8 میلیون سالی در سطح جهان شد که در غیر این صورت می‌توانست زندگی می‌کرد.

سمیرا اسما، دستیار رئیس داده‌ها و تحلیل‌های سازمان جهانی بهداشت، پیش از پرتاب به خبرنگاران گفت: «مثل از دست دادن 22 سال زندگی برای هر مرگ اضافی است.

خارج از مسیر

در این گزارش آمده است: «نابرابری های قابل توجهی زمینه ساز توزیع موارد و مرگ و میر کووید-19 و همچنین دسترسی به واکسیناسیون است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که این بیماری همه گیر کمک کرده است که بسیاری از شاخص های مرتبط با سلامتی که سال ها در حال بهبود بودند، خارج شود.

در طول دو دهه اول قرن، جهان شاهد پیشرفت های قابل توجهی در سلامت مادران و کودکان بود و مرگ و میرها به ترتیب یک سوم و یک دوم کاهش یافت.

بروز بیماری های عفونی مانند اچ آی وی، سل و مالاریا نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر نیز کاهش یافته است.

امید به زندگی جهانی از 67 سال در سال 2000 به 73 سال در سال 2019 افزایش یافت.

اما پس از شیوع بیماری همه‌گیر، نابرابری‌های موجود در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، ایمن‌سازی‌های معمول و حمایت مالی عمیق‌تر شد، از جمله مواردی که روند بهبود طولانی‌مدت مالاریا و سل را در جهت مخالف فرستاد.

“پیام استارک”

این مطالعه نشان داد در حالی که جهان هنوز به طور کلی از پیشرفت بهداشتی برخوردار است، سهم مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هر ساله افزایش یافته است.

در سال 2000، حدود 61 درصد از مرگ و میرهای جهانی سالانه به بیماری های غیرواگیر مرتبط بود. تا سال 2019، تقریباً 74 درصد بود.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر این روند ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که بیماری‌های غیرواگیر حدود 86 درصد از 90 میلیون مرگ سالانه تا اواسط قرن را به خود اختصاص دهند.»

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: «این گزارش پیام بدی در مورد تهدید بیماری‌های غیرواگیر ارسال می‌کند که تلفات بسیار زیاد و فزاینده‌ای دارند.»

او گفت که یافته‌ها نیاز به “افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در سیستم‌های سلامت و سلامت برای بازگشت به مسیر اهداف توسعه پایدار را نشان می‌دهد.”

به گفته سازمان بهداشت جهانی، علیرغم کاهش مواجهه با بسیاری از خطرات بهداشتی، از جمله مصرف دخانیات، مصرف الکل و آب و فاضلاب ناسالم، مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در حال افزایش است.

با این حال، قرار گرفتن در معرض خطرات دیگر مانند آلودگی هوا همچنان بالا است.

این گزارش به ویژه هشدار داد که شیوع چاقی بدون هیچ نشانه ای از معکوس در حال افزایش است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام