تاکید نخست وزیر مودی بر تقویت روابط هند و پاپوآ گینه نو در گفتگو با نخست وزیر ماراپه

تاکید نخست وزیر مودی بر تقویت روابط هند و پاپوآ گینه نو در گفتگو با نخست وزیر ماراپه

نخست وزیر نارندرا مودی با همتای پاپوآ گینه نو جیمز ماراپ.

نخست وزیر نارندرا مودی که روز یکشنبه در پورت مورسبی، پایتخت پاپوآ گینه نو فرود آمد، در اولین سفر خود به این کشور، روز دوشنبه با همتای خود در پاپوآ گینه نو، جیمز ماراپه و فرماندار کل این کشور جزیره ای، باب دادائه، به طور جداگانه گفتگو کرد و بر این موضوع تاکید کرد. تقویت همکاری بین دو کشور در چندین بخش.

مودی که در یک سفر سه کشوری به سر می برد، اولین نخست وزیر هند است که از این کشور جزیره ای بازدید می کند و میزبان یک نشست کلیدی بین هند و 14 کشور جزیره اقیانوس آرام برای تقویت روابط دوجانبه بود.

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی نوشت: «نارندرا مودی نخست وزیر به خانه نمادین APEC واقع در سواحل ساحل الا در پورت مورسبی رسید. نخست وزیر جیمز ماراپ به گرمی استقبال کرد. این دو رهبر مشترکا میزبان اجلاس سران FIPIC III خواهند بود و همکاری های منطقه ای را تقویت می کنند.

مقالات مرتبط

تماشا کردن:

تماشا کنید: نخست وزیر پاپوآ گینه نو پاهای نخست وزیر مودی را در بدو ورود لمس کرد

تماشا کردن:

نخست وزیر مودی برای اجلاس سران اقیانوس آرام وارد پاپوآ گینه نو شد

به گفته سخنگوی MEA، گفتگوهای بین دو نخست وزیر شامل طیف وسیعی از موضوعات از جمله تقویت مشارکت در بخش های مختلف، اقدامات اقلیمی و همچنین ارتقای روابط مردم با مردم بود.

“هم افزایی روابط هند و پاپوآ گینه نو. نخست وزیر نارندرا مودی دیدار دوجانبه پرباری با نخست وزیر جیمز ماراپ داشت. نخست وزیر مودی از نخست وزیر ماراپ برای میزبانی مشترک اجلاس سران FIPIC III در پورت مورسبی قدردانی کرد.

«بحث‌ها تقویت مشارکت‌ها در بخش‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، سلامت، ظرفیت‌سازی و توسعه مهارت و فناوری اطلاعات را پوشش داد. همچنین در مورد مسائل مربوط به اقدامات اقلیمی و ارتقای روابط مردم با مردم گفتگو شد.

FIPIC در جریان سفر مودی به فیجی در سال 2014 راه اندازی شد. این نشست در زمانی برگزار می شود که چین تلاش می کند تا نفوذ نظامی و دیپلماتیک خود را در منطقه افزایش دهد.

نخست وزیر مودی با انتشار عکسی از دست دادن او با ماراپه، در توییتر نوشت: «جیمز ماراپه نخست وزیر و من مذاکرات بسیار سازنده ای داشتیم که طیف کاملی از روابط دوجانبه بین هند و پاپوآ گینه نو را پوشش می داد. ما در مورد راه‌هایی برای تقویت همکاری در تجارت، فناوری، مراقبت‌های بهداشتی و مقابله با تغییرات آب و هوایی بحث کردیم.»

در این دیدار، مودی و ماراپه همچنین ترجمه‌ای از کلاسیک تامیلی “Thirukkural” را به زبان توک پیسین پاپوآ گینه نو ارائه کردند.

«دیاسپورای هندی در حال زنده نگه داشتن ارتباط با سرزمین مادری! نخست وزیر مودی و نخست وزیر جیمز ماراپه ترجمه ای از کلاسیک تامیلی “Thirukkural” به زبان توک پیسین پاپوآ گینه نو را راه اندازی کردند.

باگچی، سخنگوی MEA افزود: «این کتاب که توسط Subha Sasindran و فرماندار Sasindran Muthuvel از استان جدید بریتانیای غربی نوشته شده است، اندیشه و فرهنگ هند را به مردم پاپوآ گینه نو نزدیکتر می کند.

اوایل روز، نخست وزیر مودی با فرماندار کل پاپوآ گینه نو باب دادائه در خانه دولت ملاقات کرد. نخست وزیر نارندرا مودی روز خود را در پاپوآ گینه نو با گفتگوی گرم با فرماندار کل سر باب دادائه در خانه تاریخی دولتی آغاز می کند. باگچی، سخنگوی MEA در توییتر نوشت: بر اهمیت روابط هند و پاپوآ گینه نو و مشارکت توسعه بین دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر مودی عکس هایی از دیدار خود با فرماندار کل دادائه را در صفحه رسمی توییتر خود منتشر کرد.

دیدار فوق العاده ای با فرماندار کل پاپوآ گینه نو، سر باب دادائه داشتم. ما در مورد راه‌هایی برای تعمیق روابط دوجانبه بین کشورهایمان در بخش‌های مختلف صحبت کردیم.»

نخست وزیر هند عصر یکشنبه از ژاپن به اینجا رسید و در اجلاس سران کشورهای پیشرفته G7 شرکت کرد و با چندین رهبر جهان دیدارهای دوجانبه داشت.

سفر او به پاپوآ گینه نو در دومین مرحله از تور سه کشورش، اولین سفر نخست وزیر هند است. او در فرودگاه توسط نخست وزیر جیمز ماراپه پذیرایی شد و به نشانه احترام، پای او را لمس کرد.

به طور معمول پاپوآ گینه نو از هیچ رهبر پس از غروب آفتاب استقبال تشریفاتی نمی کند. اما استثنایی ویژه برای نخست وزیر مودی قائل شد و از او استقبال تشریفاتی شد.

اجلاس سران FIPIC شاهد حضور رهبران 14 کشور خواهد بود. منابع گفتند که معمولاً همه آنها به ندرت به دلیل اتصال و سایر مسائل با هم همگرا می شوند.

FIPIC شامل جزایر کوک، فیجی، کیریباتی، جمهوری جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، نیوئه، پالائو، پاپوآ گینه نو، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو و وانواتو است.

(با ورودی های آژانس)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام