تجهیزات پزشکی فارمیس طب سوند دبل جی

در جریان حاملگی به علت تغییرات هورمونی و جریان خون تغییراتی سوند دبل جی در سیستم ادراری رخ میدهد از جمله افزایش حدود cm1 در طول کلیه، کاهش پریستالیسم (حرکات دودی حالب) و در نتیجه گشاد شدن حالب به علت اثر انسداد مکانیکی رحم بزرگ شده و تأثیر پروژسترون و در نهایت پر خونی مخاط مثانه و افزایش ضخامت آن به علت اثر استروژن، هم چنین در جریان حاملگی میزان فیلتراسیون گلومرولی کلیه (GFR) حدود ۵۰-۳۰ درصد افزایش مییابد که منجر به دفع پروتئین در ادرار خانم باردار میشود. به عنوان مثال، در مواردی که نیاز است مجرای ادرار فرد مشاهده و بررسی شود از سیستوسکوپ استفاده می شود، گاهی بعضی بیماران دچار سوزش و تکرر ادرار هستند مزمن هستند یا برخی بیماران کاهش فورس و قدرت ادراری و جریان ادراری دارندو پزشک متخصص شک به تنگی مجرا در این بیماران دارد و باید مجرای ادرار بیمار به دقت مورد مشاهده و بررسی قرار گیرد.

فروش سوند دبل جیاین نقص ها نیز باعث می شوند تا جریان ادرار کاهش پیدا کند. این بیماری ژنتیکی نسبتاً نادر، در اثر اختلال ژنتیکی در بازجذب کلیوی اسید آمینه ی سیستئین رخ می دهد. در برخی از سوندها که به آنها jj گفته میشود، انتهای آن دو برابر خمیدهتر میشود. این بیماری ممکن است یک یا هر دو کلیه را مبتلا کند. علائم عفونت ادراری در خانم باردار مشابه خانمهای غیر باردار و شامل تب، دردپهلو، سوزش ادرار تغییر در رنگ و بوی ادرار و وجود خون در ادرار، تکرر ادرار و احساس فوریت در دفع ادرار میباشد اما احتمال مبتلا شدن به عفونت ادراری در طی حاملگی افزایش مییابد.

سوند دبل جی الماس کربندقت سیستوسکوپی برای این ارزیابی از سونوگرافی و سایر مودالیته های تشخیصی بسیار بیشتر است، در نتیجه در اعمال جراحی بسیار کمک کننده می باشد. در سیستوسکوپی بیماران پروستاتی سایز پروستات به دقت مستقیما مشاهده و ارزیابی می گردد و تعیین می شود که برای این بیمار آیا می توان روش جراحی بسته و لیزری پروستات را انجام داد و یا با توجه به ارزیابی به عمل آمده باید جراحی باز انجام شود. در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟ مدت زمان لازم برای خارج سازی سوند دبل جی بایوتک چقدر است؟ البته بر اساس نظر پزشک معالج این زمان از ۲ هفته تا ۳ ماه هم متغیر است و بعضی انواع خاص از دبل جی سالانه تعویض میشوند.

بیمارانی که سابقه تومورهای مثانه دارند باید هر سه ماه یک بار سیستوسکوپی انجام دهند تا از عدم عود تومور مطمئن شد. که حدودا از ۳هفته تا ۶ ماه باید در حالب بماند وسپس طی عمل جراحی سرپایی توسط متخصص ارولوژی خارج می شود. سوند دبل جی DOUBLE-J URETERAL STENT سوند دبل جی DOUBLE-J URETERAL STENT محصول ایران دارای سطح فوق صاف که باعث جلوگیری از آسیب های فیزیکی ناشی از تماس سطح استنت با بافت های بدن در حین کارگذاری می شود و از واکنش های حالب که باعث ایجاد زخم های حالبی تورم و آماس می شود جلوگیری می نماید. حدود ۶۵ تا ۸۵ درصد سنگها حین حاملگی خود بخود دفع میشوند اما در صورت عدم دفع سنگ، تورم کلیه و ایجاد اختلال در عملکرد کلیه، بیمار کاندید تعبیه استنت حالب (Dj) از طریق سيستوسکوپی میشود.

البته ممکن است در اثر بیماری های تحلیل برنده ی دیگر نیز، که سبب شکسته شدن سریع عضلات می شوند، هم به وجود آید. هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در مورد حالبهای دوگانه، و حالب یک کلیه منفرد را تخلیه میکنند. یک حالب قسمت فوقانی کلیه را تخلیه و دیگری قسمت زیرین را تخلیه میکند. سوند دبل جی بوستون چیست: دبل جی لوله ای پلاستیکی و توخالی است که توسط ان ادرار از کلیه به حالب و مثانه تخلیه میگردد. وجود سوند دبل جی باعث احساس سوزش ادرار و درد پهلو در هنگام ادرار کردن میشود که بعد از خارج کردن سوند این علائم بر طرف میگردد.

از مزایای دیگر این است که اگر جایی نیاز به نمونه برداری داشته باشد می توان در مطب به آسانی انجام داد و برای پاتولوژی ارسال کرد. لذا این ترکیب در ادرار تجمع می یابد. استفاده دیگر سیستوسکوپ فلکسیبل در مطب این است که به راحتی می توان سوند دبل جی بیمارانی که جراحی کلیه و مجاری ادراری را انجام داده اند با سیستوسکوپ فلکسیبل در اتاق عمل سرپایی مطب بدون بیهوشی و به راحتی با بی حسی خارج نمود در صورتی که در گذشته خروج دبل جی باید در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می گرفت. حتی سیستوسکوپ هایی بسیار ظریف و کوچک، مخصوص اطفال وجود دارد که از مجرای کوچک اطفال رد شده و به راحتی وارد مثانه می شود و به راحتی می توان مجرا و مثانه کودک را به دقت مشاهده و مورد بررسی قرار داد.

اندازه سوند دبل جیبنابراین برای انجام این کار پوزیشن خاصی نیاز نیست و در حالت عادی، به پشت دراز کشیده به راحتی هم در آقایان و هم در خانم ها قابل انجام است. سنگ شکن برون اندامی در خانم باردار ممنوعیت مطلق دارد اما در صورت نیاز مبرم و شکست سایر روشهای درمانی میتوان از سنگ شکنی درون اندامی (Holmium laser lithotripsy) در ماههای آخر بارداری استفاده کرد. استنت امکان تخلیه ادرار از اطراف سنگ را فراهم می کند و یا می تواند باعث تسریع در بهبودی روند درمان بعد از جراحی سنگ کلیه شود. این عارضه ممکن است در هر سنی به وجود بیاید، همچنین انسداد مجاری ادرار میتواند به صورت نادر در جنین مشاهده شود. این سوند از بیرون بدن قابل مشاهده نیست و به بیمار تاکید میشود که برای خروج آن چند هفته بعد مراجعه کند.

در بدن چقدر است؟پزشکان برای تخلیه ادرار از کلیه به مثانه به صورت موقت از سوند دبل جی استفاده مي كنند تا روشهای دیگری را برای درمان قطعی بیمار به کار گیرند. دو الی سه هفته بعد سونوگرافی و یا عکس برداری میزان موثر بودن سنگ شکنی را چک خواهد کرد. ۱- یکی از موارد مهم استفاده سوند حالب – سوند دابل جی وجود سنگ های ادراری است. یکی از موارد مهم استفاده سوند حالب – سوند دابل جی وجود سنگ های ادراری است. در مواردی نیز که فرد تنها یک کلیه داشته باشد قبل از سنگ شکن کردن برون اندامی باید از یک سوند حالب – سوند دابل جی استفاده گردد. مدت زمان ماندگاری سوند دبل جی در بدن چقدر است؟ سوند داخلی کلیه (دبل جی) فقط برای زمان محدودی تعبیه شده است پس فراموش نکنید که حتما برای خروج دبل جی به جراح خود مراجعه کنید.

این لولهی توخالی نرم میتواند برای مدت زمان کوتاه و یا بلند مدت استفاده شود. 2021-5-22 سوند دبل جی که با نامهای دیگری از جمله سوند دبل جی، سوند دبل و سوند دبل j هم نامیده میشود، یک لولهی نرم انعطافپذیر است. سوند دبل جی D.J که با نامهای دیگری از جمله سوند دبل جی، سوند دابل و سوند دابل j هم نامیده میشود، یک لولهی نرم انعطافپذیر است. از موارد دیگر استفاده سوند حالب – سوند دابل جی می توان به وجود نقص های مادر زادی در دیواره حالب اشاره کرد. مبینی، ح.، امیرحسینی، ش.، 1384. استفاده از سوند دبل جی پس از ترانس اورترال لیتوتریپسی در بیماران با سنگ حالب: نیاز یا تحمیل هزینه؟. در مواقعی جهت دفع شدن سنگ های خرد شده داخل لوله حالب، لوله ای قلاب مانند به نام دبل طی تعبیه می شود.

سوند دبل جی

هر چند در برخی از بیماران برای مدت طولانی از استنت Double J استفاده میشود. این نحوه طراحی مانع از خارج شدن سوند از داخل مثانه میشود. جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دبل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اهمیت فلکسیبل بودن این وسیله در این است که باعث می شود در شرایطی که قرار است سیستوسکوپی انجام شود نیازی نیست بیمار در پوزیشن لیتوتومی، یعنی پاهای بیمار بالا بیاید ، قرار گیرد. بعد از عمل جراحی سنگ کلیه و حالب (چه عمل باز و لاپاروسکوپی و چه PCNL ) بصورت معمول برای بیمار سوند حالب دبل جی گذاشته میشود.

پاسخ مثبت است. کسی که سنگ تولید کرده، همیشه ممکن است بار دیگر نیز سنگ بسازد. سوال رایج این است که بعد از سنگ شکنی کلیه و یا عمل جراحی سنگ کلیه احتمال تکرار تولید سنگ وجود دارد؟ ۴- سنگ های سیستئینی : این سنگ ها حدود ۱% موارد سنگ کلیه را تشکیل می دهند. البته حدود ۳۵ در صد بیماران درد های با تاخیر را چند روز پس از خارج سازی سوند دبل جی گزارش میکنند. همچنین طراحی خاص دو سر استنت باعث جلوگیری از انتقال و جابجایی آن در بدن بعد از جایگذاری آن می شود. از مزیت های آن دارا بودن چاپ 360 درجه برای جایگذاری دقیق و راحت است . جایگذاری استنت دبل جی به چند شیوه دیگر از جمله جایگذاری به وسیله سیستوسکوپ و جایگذاری در حین عمل باز نیز انجام میشود.

سوند دبل جی در بارداری

در روزهای اول معمولا ادرار خونی خواهد بود و سوزش ادرار در هنگام خروج تکههای سنگ وجود خواهد داشت. هنگامی که سنگ کلیه ای با اندازه بزرگ در مجاری ادراری وجود داشته باشد در مراحل درمان از سوند حالب – سوند دابل جی استفاده می شود. در قدیم دستگاه های ابتدایی که برای این روش به کار می بردند ابعاد بسیار بزرگی داشتند و بیمار حتما نیاز به بیهوشی داشت و به دلیل بزرگی دستگاه امکان آسیب به مجرا وجود داشت و در طولانی مدت منجر به تنگ شدن مجرا و مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد شود. در حین عمل سنگ کلیه، از یک سوند حالب به نام دبل جی در بدن فرد بیمار استفاده می کنند که از خروج جریان ادرار به بیرون بدن اطمینان یابند.

وجود سنگ در حالب ها، که از کلیه منشا گرفته اند.همان طور که در ابتدای بحث ذکر شد در قدیم وسایل پیشرفته نبودند و مشکلات زیادی برای بیمار در بر داشت و دردهایی را باید تحمل می کرد. هنگامی که ادرار شما حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و نمک باشد، سنگهایی در سیستم ادراری میتوانند تشکیل شوند. ۲- سنگ های STRUVITE : این نوع سنگ از نظر شیوع، بعد از سنگ های کلسیمی هستند که حاوی آمونیوم، فسفات و منیزیم می باشند. وجود سنگ در حالب ها، که از کلیه منشا گرفته اند. جریان ادرار از کلیه ها به سمت مثانه است ولی در این عارضه جریان ادرار به صورت عقب گرد است و به سمت کلیه ها بازمیگردد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود.

در چه زمانی لازم است استنت دبل جی کار گذاشته شود؟ناقص: دوحالب جداگانه به کلیه متصل هستند اما در فاصله کمی از کلیه به هم میپیوندند تا یک مجرای منفرد تشکیل شده و وارد مثانه شود. کامل: دوحالب جداگانه از یک کلیه یکسان فاصله دارند و جدا از هم باقی میمانند. 2. بیمارانی که دبل جی دارند حتما علائم سوزش ادرار و تکرر ادرار را تجربه خواهند کرد که در صورتی که بیش از حد آزاردهنده باشد میتوانند با مراجعه به پزشک درمان دارویی دریافت کنند. در چه زمانی لازم است استنت دبل جی کار گذاشته شود؟ لازم به ذکر است که این عوارض به صورت موقتی بوده و پس از برداشتن لوله دبل جی تمامی این عوارض از بین خواهد رفت. علائم و نشانه هایی که در این انسداد رخ می دهد بسته به ناقص یا کامل بودن انسداد، چگونگی شکل گیری آن و آیا این که حالب هر دو کلیه مسدود شده است یا خیر، متفاوت می باشد.

منبع : https://sedanmed.ir/product/double-j-catheter/