تخلیه باعث هشدار ناظر در مورد نیروگاه هسته ای کیف می شود

در بحبوحه تهاجم مستمر روسیه به اوکراین، دبیرکل اتمی سازمان ملل متحد نسبت به شرایط خطرناک اطراف بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا هشدار داد زیرا تخلیه غیرنظامیان توسط مسکو از نزدیک ایستگاه Zaporizhzhia ترس از تشدید درگیری در این منطقه را برانگیخته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها نگرانی خود را در مورد ایمنی نیروگاه شش رآکتوری در جنوب اوکراین – خط مقدم از زمانی که نیروهای روسیه آن را در سال گذشته تصرف کردند – ابراز کرده است.

روسیه هفته گذشته با مقصر حملات شدید از سوی اوکراین، به خانواده‌های دارای کودکان و افراد مسن دستور داد تا به طور موقت شهر انرودار را ترک کنند.

پاکسازی نژادی: مسکو بخش‌های تصرف شده اوکراین را به روسیه کوچک تبدیل می‌کند

آذربایجان در مسیر کلیدی ارمنستان یک پست بازرسی ایجاد می کند

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت عمومی در منطقه نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه خطرناک می‌شود.

در حالی که کارکنان نیروگاه هسته ای در محل هستند، کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی «اطلاعاتی دریافت کردند مبنی بر اینکه تخلیه اعلام شده ساکنان از شهر نزدیک انرهودار – جایی که اکثر کارکنان نیروگاه در آن زندگی می کنند – آغاز شده است و آنها از نزدیک وضعیت را برای هرگونه تأثیر احتمالی بر هسته ای زیر نظر دارند. گروسی افزود: ایمنی و امنیت.

تخلیه Enerhodar بخشی از دستور حذف گسترده تر است که به 18 مکان دیگر در خط مقدم در منطقه Zaporizhzhia گسترش می یابد.

ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپل، شهری در استان زاپوریژژیا، نیروهای روسی را متهم کرد که خیلی سریع تخلیه را انجام می دهند و اتوبوس ها هر 20 تا 30 دقیقه از جمعه حرکت می کنند.

او روز شنبه با انتشار تصاویری در تلگرام از ایست بازرسی بین ملیتوپل تحت اشغال روسیه و کریمه ضمیمه شده، گفت که «هراس دیوانه‌وار و صف‌های دیوانه‌وار کم‌تر نیست».

فدوروف در تلگرام نوشت: «تخلیه نسبی که آنها اعلام کردند خیلی سریع انجام می شود و این احتمال وجود دارد که آنها برای تحریکات و (به همین دلیل) تمرکز بر غیرنظامیان آماده شوند.

مسکو کیف – و حامیان غربی اش – را به یک سری حملات و عملیات خرابکارانه از جمله علیه کرملین متهم کرده است.

اوکراین ماه‌هاست که در حال تدارک حمله علیه نیروهای روسیه بوده است و برخی از تحلیلگران این حوادث اخیر را نشانه‌ای از نزدیک بودن آن می‌دانند.

(با ورودی های AFP)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام