تسلا بیش از 140 میلیارد دلار از ارزش بازار را در کمتر از یک ماه از دست داد

مشکل برای ایلان ماسک: تسلا بیش از 140 میلیارد دلار از ارزش بازار را در کمتر از یک ماه از دست داد

اوضاع برای تسلا و ایلان ماسک خوب پیش نمی رود. این غول EV در کمتر از یک ماه بیش از 140 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است. سرمایه گذاران تسلا ماسک را به نادیده گرفتن تسلا و تمرکز کامل روی توییتر متهم کرده اند.

تسلا ماه سختی را پشت سر گذاشته است. این غول EV بیش از یک پنجم کل ارزش خود را در 26 روز گذشته از دست داده است، زیرا قیمت سهام آن در واکنش به تحویل ضعیف سه ماهه اول و ارقام درآمد کاهش یافته است.

تحلیلگران ارشد وال استریت نسبت به غول فناوری محتاط شده‌اند و بی‌تردید این فروش، برخی از ثروت‌های شخصی مدیر عامل شرکت ایلان ماسک را از بین برده است.

پس چه اشتباهی رخ داد که تسلا این همه ارزش خود را در کمتر از یک ماه از دست داد؟

ایلان ماسک از تحویل تسلا Cybertruck از سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم سال 2023 خبر داد.

رفع شد: حساب توییتر پخش‌کننده عمومی کانادایی CBC با برچسب “69% رسانه با بودجه دولت”

سهام تسلا در کمتر از یک ماه 22 درصد کاهش یافته است و از بیش از 207 دلار در 31 مارس به 160.67 دلار در روز سه شنبه بسته شد. این بدان معناست که این شرکت پشت سر شاخص کامپوزیت Nasdaq که در ماه آوریل تنها 2 درصد سقوط کرد و شاخص S&P 500 که در همان دوره نسبتاً پایدار بوده است، قرار دارد.

همچنین بخوانید: تسلا با جنگ قیمتی جدید بازار خودروهای برقی چین را ویران کرد و 50 درصد تخفیف به همه خودروها داد

ارزش سهام سازنده خودروهای برقی نزدیک به 143 میلیارد دلار برای سرمایه گذاران از دست داده است و کل ارزش بازار این شرکت از 657 میلیارد دلار در پایان ماه گذشته به 513 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سقوط تیتان
تسلا در سال 2023 قیمت خودرو را 6 بار کاهش داده است که نتیجه آن این است که مدل پایه 3 در حال حاضر کمتر از 40000 دلار قیمت دارد که از 62990 دلار در ابتدای سال کاهش یافته است، در حالی که مدل S و مدل X نیز 20 درصد ارزان تر از آنها هستند. در 1 ژانویه بودند.

به دنبال اقدامات قوی کاهش هزینه ها، تحویل سه ماهه اول این شرکت رکوردی را به نام خود ثبت کرد اما کمتر از انتظارات وال استریت بود. برخی از کارشناسان این را به عنوان مدرکی تفسیر می کنند که نشان می دهد جنگ قیمت گذاری تقاضای کافی برای مقابله با عواقب کندی اقتصاد جهانی را ایجاد نمی کند.

پس از اعلام ارقام فروش تسلا که نشان می‌دهد در سه ماه منتهی به 31 مارس، تقریباً 17000 خودرو بیشتر از حمل‌ونقل خود در سه ماهه منتهی به 31 مارس تولید کرده است، سهام در 3 آوریل تا 7 درصد سقوط کرد. به اعتماد سرمایه گذاران به شرکت ماسک ضربه زد.

همچنین بخوانید: شروع بد تسلا در سال 2023: سازنده خودروهای برقی از ژانویه تا فوریه امسال بیش از آنچه که می توانست بفروشد، خودرو تولید کرد.

متعاقباً پنج شنبه گذشته 10 درصد دیگر سقوط کرد زیرا سازنده خودروهای برقی درآمدهای ضعیف سه ماهه اول را گزارش کرد و سود سالیانه 24 درصد کاهش یافت.

تسلا همچنین پیش‌بینی هزینه‌های داخلی خود را تقویت کرده است، که برخی از سرمایه‌گذاران آن را دلیلی بر این می‌دانند که کاهش قیمت‌های تهاجمی ماسک بر سودآوری شرکت تأثیر گذاشته است و به این کار ادامه خواهد داد.

تاثیر بر وال استریت و بازار سهام ایالات متحده
زمانی که یک شرکت به منظور افزایش سهم بازار، قیمت ها را به شدت کاهش می دهد، انتظار می رود حاشیه سود کاهش یابد – اما کارشناسان انتظار کاهش 24 درصدی سودآوری تسلا را نداشتند.

سث گلدشتاین، تحلیلگر سهام مورنینگ استار، هفته گذشته به اینسایدر گفت: «میزان کاهش حاشیه کمتر از آن چیزی بود که من انتظار داشتم و بازار انتظار داشت. به همین دلیل است که بازار سهام سقوط کرد. در پاسخ به آن بود.»

به دنبال درآمد ضعیف تسلا، برخی از استراتژیست‌ها پیش‌بینی‌های قیمتی خود را کاهش دادند، از جمله دیوید ترینر، مدیرعامل New Constructs، که پیش‌بینی کرد که سهام 83 درصد دیگر از سطح فعلی به 28 دلار کاهش خواهد یافت.

با این حال، برخی دیگر می‌گویند هنوز خیلی زود است که بگوییم نبرد قیمت‌گذاری ماسک چگونه پیش خواهد رفت، زیرا تسلاهای ارزان‌تر احتمالاً خریداران را از خودروسازان سنتی و رقبای جدید الکتریکی دور می‌کند.

راس مولد، مدیر سرمایه گذاری در AJ Bell گفت: «در حال حاضر، به نظر می رسد که موقعیت رقابتی شرکت بر حفاظت از سودآوری اولویت دارد. فقط زمان نشان می دهد که آیا این حرکت درست است یا خیر.

همچنین بخوانید: روز سرمایه گذار تسلا: «طرح اصلی» ایلان ماسک برای تسلا جاه طلبانه است، هیچ نشانه ای از یک خودروی مقرون به صرفه نیست.

همه اینها برای ماسک چه معنایی دارد؟
دومین مرد ثروتمند جهان بیشتر درآمد خود را از سهام تسلا و اسپیس ایکس به دست می آورد، بنابراین کاهش سهم سازنده خودروهای برقی ضربه قابل توجهی به او وارد کرده است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، دارایی خالص ماسک از 187 میلیارد دلار در پایان ماه مارس به 164 میلیارد دلار کاهش یافته است که در کمتر از یک ماه 23 میلیارد دلار ضرر کرده است.

اما ماسک هفته گذشته در تماس با درآمد تسلا نشان داد که در تلاش برای فروش خودروهای بیشتر، کاهش قیمت‌ها را ادامه خواهد داد، حتی اگر این استراتژی قبلاً برای شرکت در وال استریت هزینه داشته باشد و به ارزش خالص او ضربه بزند. او افزود: «ما معتقدیم که فشار برای حجم بیشتر و ناوگان بزرگتر گزینه بهتری در اینجا نسبت به فشار برای حجم کمتر و حاشیه بیشتر است.»

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام