تنش مجدد بین ژاپن و چین بر سر دستگیری “جاسوس” در پکن

تنش مجدد بین ژاپن و چین بر سر دستگیری

ژاپن از چین خواسته یک تبعه ژاپنی را که اوایل ماه جاری در پکن به ظن جاسوسی بازداشت شده بود آزاد کند.

توکیو: دستگیری یک شهروند ژاپنی در چین به اتهام جاسوسی باعث ایجاد یک درگیری دیپلماتیک تازه بین همسایگان شرق آسیا با سابقه طولانی تنش شده است.

ژاپن از چین خواسته یک تبعه ژاپنی را که اوایل ماه جاری در پکن به ظن جاسوسی بازداشت شده بود، آزاد کند.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، در یک کنفرانس خبری گفت که مقامات چینی به سفارت ژاپن در چین اطلاع دادند که یک مرد ژاپنی 50 ساله در اوایل ماه مارس در پکن بازداشت شده است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن گفت: “شهروند ژاپنی مظنون به دست داشتن در فعالیت های جاسوسی است که نقض قوانین کیفری و قانون ضد جاسوسی جمهوری خلق چین است.”

مائو در یک نشست خبری منظم گفت: همه خارجی‌هایی که به چین سفر می‌کنند و در چین زندگی می‌کنند «باید از قوانین چین تبعیت کنند و کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند و مرتکب جنایت می‌شوند باید طبق قانون پاسخگو باشند».

وی با بیان اینکه موارد مشابهی در رابطه با شهروندان ژاپنی بارها اتفاق افتاده است، از دولت ژاپن خواست تا «آموزش را در بین شهروندانش تقویت کند و برای آنها یادآوری ارسال کند».

از زمان تصویب قانون ضد جاسوسی چین در سال 2014، 17 شهروند ژاپنی – از جمله کارمند Astellas – توسط مقامات چینی به اتهام فعالیت های جاسوسی بازداشت شده اند.

ماتسونو در توکیو گفت که دولت ژاپن خواستار آزادی زودهنگام شهروند خود شده است. ژاپن همچنین از مقامات چینی درخواست کرد که به این مرد اجازه دسترسی به مقامات کنسولی ژاپن را بدهند. او گفت که دولت ژاپن تا حد امکان از او حمایت می کند، از جمله ارتباط با طرف های مربوطه.

یک شرکت داروسازی ژاپنی، Astellas Pharma Inc.، اذعان کرد که مرد بازداشت شده کارمند آن است، اما از افشای جزئیات بیشتر، از جمله نام، موقعیت و اینکه آیا در چین مستقر است، خودداری کرد. این شرکت گفت که به دنبال اطلاعات از وزارت خارجه ژاپن است.

بیش از 12 شهروند ژاپنی که با چین ارتباط تجاری یا دیگری دارند، در گذشته به اتهام جاسوسی دستگیر شده اند. یک دیپلمات ژاپنی در سال 2022 برای بازجویی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد که اعتراض شدید ژاپن را در پی داشت.

توکیو و پکن در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در تضاد بوده‌اند، زیرا ژاپن نفوذ فزاینده چین در منطقه را تهدیدی برای امنیت ملی و اقتصاد خود می‌داند.

(با ورودی های نمایندگی)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام