تیراندازی، شکنجه و تیراندازی مرزبانان ترکیه به سوری هایی که از جنگ فرار می کنند: دیده بان حقوق

تیراندازی، شکنجه و تیراندازی مرزبانان ترکیه به سوری هایی که از جنگ فرار می کنند: دیده بان حقوق

تصویر نمایشی پژوهش آنلاین پناهندگان

دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه مرزبانان ترکیه را به تیراندازی، شکنجه و استفاده بیش از حد علیه سوری هایی که تلاش می کردند از کشور ویران شده جنگ خود به ترکیه همسایه فرار کنند، متهم کرد.

این گروه حقوق بشری از آنکارا خواست تا در مورد نگهبانان مرزی تحقیق کند، کسانی را که مسئول «نقض شدید حقوق بشر، از جمله قتل‌های غیرقانونی» هستند، مورد بازخواست قرار دهد و به «مصافیت طولانی مدت برای این تخلفات» پایان دهد.

این گروه حقوق بشر مستقر در نیویورک در بیانیه ای اعلام کرد: «گاردهای مرزی ترکیه به طور بی رویه به غیرنظامیان سوری در مرز تیراندازی می کنند و همچنین از نیروی بیش از حد علیه پناهجویان و مهاجرانی که قصد عبور از آن را دارند شکنجه و استفاده می کنند».

در اردوگاه سوری، کودکانی که بدون مدرسه، بدون بازی رها می‌شوند، زیرا تنها تحصیل در راه است که تبلیغات داعش است

پناهندگان سوری با یوگا و مدیتیشن در میان تیرگی زندگی در اردوگاه اردن آرامش پیدا می کنند.

ترکیه میزبان 3.6 میلیون پناهجوی سوری ثبت شده است

جنگ سوریه از سال 2011 تاکنون بیش از نیم میلیون نفر را کشته و میلیون ها نفر را آواره کرده است.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، سوریه مرز طولانی با ترکیه دارد که میزبان حدود 3.6 میلیون پناهجوی سوری ثبت شده است.

دیده‌بان حقوق بشر گفت: «میزبانی سخاوتمندانه ترکیه از تعداد زیادی از سوری‌ها، این کشور را از تعهداتش مبنی بر احترام به حقوق دیگرانی که به دنبال حفاظت در مرزهایش هستند، مبرا نمی‌کند».

این گزارش به حادثه 11 مارس اشاره کرد که در آن نیروهای مرزبانی “گروه هشت نفری سوری را که قصد عبور از ترکیه را داشتند، رهگیری و شکنجه کردند… یک پسر و یک مرد را کشتند” و بقیه را به سوریه بازگرداندند.

هیو ویلیامسون از HRW گفت: «ژاندارم ها و نیروهای مسلح ترکیه که مسئول کنترل مرز هستند، به طور معمول به سوری ها در امتداد مرز سوریه و ترکیه تیراندازی می کنند و صدها کشته و زخمی در سال های اخیر ثبت شده است».

«قتل‌های خودسرانه سوری‌ها به‌ویژه فاحش و بخشی از الگوی وحشیانه نیروهای مرزبانی ترکیه است که دولت نتوانسته است به طور مؤثر آن را مهار یا تحقیق کند.»

دیده بان حقوق بشر سوریه که یک ناظر جنگ مستقر در بریتانیا است، گفت که گاردهای مرزی ترکیه از ابتدای سال جاری تاکنون 12 سوری را به ضرب گلوله کشته و 20 تن دیگر را زخمی کرده اند.

دیده‌بان حقوق بشر از آنکارا خواست تا «فوراً بازنگری کامل» در سیاست امنیت مرزی انجام دهد: «در حالی که ترکیه حق دارد مرز خود با سوریه را تامین کند، باید این کار را با رعایت قوانین بین‌المللی و به ویژه تعهدات حقوق بشری خود انجام دهد».

علیرغم بستن رسمی مرزهای خود با سوریه، ترکیه طی سال‌ها به دلایل بشردوستانه و پزشکی به طور منظم اجازه دسترسی به این کشور را داده است و در برخی مواقع به سوری‌ها اجازه می‌دهد تا برای دیدار با خانواده در تعطیلات بزرگ به خانه بازگردند.

اما از زمانی که زمین لرزه ویرانگر 6 فوریه ترکیه و سوریه را لرزاند و هزاران کشته برجای گذاشت، آنکارا محدودیت های مرزی را تقویت کرده است.

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام