تیراندازی شدید آتش بس 24 ساعته تحت فشار آمریکا را در سودان شکست.

خارطوم: آتش‌بس 24 ساعته در سودان در روز سه‌شنبه، درست زمانی که شروع می‌شد، در نتیجه فشار آمریکا بر گروه‌های نظامی متخاصم برای توقف درگیری که باعث یک فاجعه انسانی شده است، با تیراندازی شدید شکسته شد.

دقایقی پس از زمان برنامه ریزی شده ساعت 6 بعدازظهر (1600 به وقت گرینویچ) شروع آتش بس، صدای شلیک بلند در پس زمینه پخش زنده شبکه های خبری تلویزیونی عربی در منطقه پایتخت خارطوم طنین انداز شد.

یکی از ساکنان اومدورمان، شهر خواهر خارطوم در ساحل دیگر رود نیل، به رویترز گفت که شنیده است که یک حمله هوایی انجام می شود و هواپیماهای جنگی در آسمان بالای خارطوم غرش می کردند. یک خبرنگار رویترز نیز بلافاصله پس از شروع آتش بس صدای تیراندازی تانک ها را شنید. به گفته چندین شاهد، نیروی زمینی قابل توجهی ارتش از سمت شرق وارد شهر شد.

به گفته یکی از افراد محلی که به رویترز گفته است، یک حمله هوایی در اومدورمان، شهر خواهر خارطوم در ساحل دیگر رود نیل انجام شده است. هواپیماهای جنگی در آسمان بالای خارطوم فریاد می زدند، تانک ها بلافاصله پس از شروع آتش بس تیراندازی می کردند و هواپیماهای جنگی بالای سرشان پرواز می کردند. به گفته چندین شاهد، نیروی زمینی قابل توجهی ارتش از سمت شرق وارد شهر شد.

ارتش منظم و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی رقیب (RSF) بیانیه هایی صادر کردند و یکدیگر را به عدم رعایت آتش بس متهم کردند. فرماندهی عالی ارتش گفت که به عملیات برای تامین امنیت پایتخت و سایر مناطق ادامه خواهد داد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در یک نشست خبری در نیویورک گفت: «ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف درگیری‌ها در اینجا دریافت نکرده‌ایم.

درگیری بین رهبر نظامی سودان و معاون او در شورای حاکم سودان چهار روز پیش آغاز شد و طرحی را که مورد حمایت بین‌المللی برای گذار به دموکراسی غیرنظامی بود، چهار سال پس از سقوط عمر البشیر، خودکامه اسلام‌گرا به تظاهرات گسترده و دو سال پس از یک تظاهرات، از مسیر خود خارج کرد. کودتای نظامی.

این جنگ چیزی را به وجود آورد که سازمان ملل آن را یک فاجعه انسانی توصیف کرده است، از جمله فروپاشی تقریباً سیستم بهداشت. برنامه جهانی غذای سازمان ملل پس از کشته شدن سه تن از کارکنان خود، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

حداقل 185 نفر در این درگیری کشته شده اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در ژاپن، گفت که با ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان داگالو، رهبر نیروهای RSF تماس تلفنی داشته و درخواست آتش‌بس «به سودانی‌ها برای پیوستن امن به خانواده‌ها» داده است. و به آنها تسکین دهد.

به نظر می‌رسید که درگیری‌ها نزدیک به ضرب‌الاجل آتش‌بس، که مصادف با افطار روزه‌های روزانه در ماه مبارک رمضان بود، به پایان رسیده بود.

هواپیماهای جنگی و انفجار

در اوایل روز، صدای هواپیماهای جنگی و انفجار در سراسر خارطوم طنین انداز شد. ساکنان شهرهای همجوار عمرمان و بحری از حملات هوایی که ساختمان ها را لرزاند و آتش ضدهوایی گزارش دادند. سازمان ملل گفت که درگیری ها در غرب کشور نیز شدت گرفته است.

در یک ویدیو تأیید شده توسط رویترزجنگنده های RSF در داخل بخشی از مقر ارتش در خارطوم دیده می شوند. یک خبرنگار رویترز در پایتخت گفت که به نظر نمی رسید جنگنده ها مکان پراکنده را کنترل کنند.

برهان ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده دارد که پس از کودتای نظامی 2021 و سرنگونی بشیر در سال 2019 نصب شد، در حالی که داگالو – معروف به همدی – معاون او در شورای حاکم است.

جنگ قدرت آنها طرح تغییر به حکومت غیرنظامی را پس از دهه ها استبداد و سلطه نظامی در سودان، که در چهارراه استراتژیک بین مصر، عربستان سعودی، اتیوپی و منطقه ناآرام ساحل آفریقا قرار دارد، متوقف کرده است.

اگر خشونت کنترل نشود، خطر جذب بازیگرانی از همسایگی سودان را نیز در پی دارد که از جناح های مختلف حمایت می کنند و می توانند در رقابت برای نفوذ منطقه ای بین روسیه و ایالات متحده بازی کنند.

گزارش های تجاوز جنسی

جنگجویان به امدادگران، بیمارستان ها و دیپلمات ها، از جمله سفیر اتحادیه اروپا که در خانه اش مورد حمله قرار گرفت، حمله کردند.

مارتین گریفیث، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که کارکنان و تأسیسات امدادی بشردوستانه همچنان در سودان هدف قرار می گیرند و سازمان ملل «گزارش هایی از حملات و خشونت جنسی علیه امدادگران دریافت می کند».

گریفیث در توییتر نوشت: «این غیرقابل قبول است و باید متوقف شود» و افزود که دفتر کمک‌های سازمان ملل در دارفور جنوبی نیز روز دوشنبه غارت شد.

سه کارگر برنامه جهانی غذا در درگیری روز شنبه کشته شدند و یک هواپیمای سازمان ملل در فرودگاه بین المللی خارطوم در تیراندازی متقابل مورد اصابت قرار گرفت.

بلینکن گفت که یک کاروان آمریکایی با وجود اینکه خودروهای آن با پلاک دیپلماتیک و دارای پرچم ایالات متحده مشخص شده بودند مورد حمله قرار گرفت. او گفت که گزارش های اولیه حاکی از آن است که این حمله توسط نیروهای وابسته به RSF انجام شده است و این اقدام را “بی پروا” خواند. بلینکن گفت که تمامی پرسنل آمریکایی پس از این حادثه در امان بودند.

پس از تماس با بلینکن، همدی گفت که RSF آتش بس را برای اطمینان از عبور امن غیرنظامیان و تخلیه مجروحان تایید کرد.

در پستی در توییتر، او گفت که او و بلینکن «درباره مسائل مبرم صحبت کردند» و مذاکرات بیشتری برنامه ریزی شده است. RSF بیانیه ای صادر کرد و گفت که نبردی را برای احیای “حقوق مردم ما” در آنچه که آن را انقلاب جدید می نامد، به راه انداخته است.

آتش‌بس قبلی و کوتاه‌تر توافق شده برای یکشنبه به طور گسترده نادیده گرفته شد. رگبارهای توپخانه ای، حملات هواپیماهای جنگی و درگیری های خیابانی، تردد در خارطوم را تقریبا غیرممکن کرده است و ساکنان و خارجی ها را در خانه هایشان به دام انداخته اند.

فرودگاه اصلی بین المللی مورد حمله قرار گرفته و پروازهای تجاری را متوقف کرده است.

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر گفت که ارائه خدمات بشردوستانه در اطراف پایتخت تقریبا غیرممکن است. این سازمان هشدار داد که سیستم بهداشتی سودان در معرض خطر خرابی قرار دارد.

شروع جنگ به دنبال افزایش تنش ها بر سر طرحی برای ادغام نیروهای RSF در ارتش عادی بود.

اختلاف بر سر جدول زمانی آن فرآیند، امضای قرارداد چارچوب برای راه اندازی یک انتقال غیرنظامی را که قرار بود در اوایل ماه جاری امضا شود، به تاخیر انداخت.

این جنگ از روز شنبه چندین بخش از کشور را تحت تاثیر قرار داده است، از جمله منطقه بیابانی غربی دارفور، که هم مرز با چاد است و در سال 2003 دچار جنگ شد که حدود 300000 نفر کشته و 2.7 میلیون نفر آواره شدند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام