جاستین ترودو به ناتو گفت که کانادا نمی تواند به هدف هزینه های دفاعی برسد

درز پنتاگون: جاستین ترودو به ناتو گفت که کانادا نمی تواند به هدف هزینه های دفاعی دست یابد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا. عکس- AP

تورنتوبر اساس سند افشا شده پنتاگون که واشنگتن پست به دست آورده است، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، به طور خصوصی به مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد ناتوانی کانادا در دستیابی به هدف هزینه های نظامی این بلوک اطلاع داده است.

بر اساس قوانین، ناتو کشورهای عضو را ملزم می کند که حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را برای دفاع هزینه کنند.

ترودو به ائتلاف اطلاع داد که “کانادا هرگز به دو درصد هزینه های دفاعی نخواهد رسید” و اشاره می کند که بودجه نظامی اتاوا در نزدیک به 30 سال گذشته از 1.4 درصد تولید اقتصادی آن تجاوز نکرده است.

تعدادی از اسناد سازمان های اطلاعاتی در مارس سال جاری فاش شد، از جمله اطلاعاتی درباره درگیری روسیه و اوکراین، چین، ترکیه، کره جنوبی و اسرائیل.

یکی از اسناد نشان می‌دهد که ایالات متحده از همسایه شمالی خود شکایت کرده و گفته است که «کمبودهای دفاعی گسترده مانع از توانایی‌های کانادا می‌شود و در عین حال روابط شرکا و مشارکت‌های اتحاد را تیره می‌کند» در داخل ناتو.

روسیه امروز به نقل از ارزیابی فاش شده، با مشاهده این که اکثر 89 تانک لئوپارد 2 این کشور به تعمیر و نگهداری گسترده نیاز دارند، گفت: تصمیمات خرید “با انگیزه سیاسی” بخش هایی از ارتش کانادا را مجهز نکرده است.

همچنین گفت که در یک واحد 40 تانکی، تنها 9 تانک عملیاتی هستند، در حالی که ارتش اکنون تنها نیمی از خلبانان مورد نیاز خود را برای آمادگی کامل دارد.

طبق این سند، این کمبودهای «پایدار» ارتش کانادا را در اوایل سال جاری به این نتیجه رساند که «نمی‌تواند عملیات بزرگی را انجام دهد و همزمان رهبری گروه نبرد ناتو و کمک به اوکراین را حفظ کند».

ترودو، با این حال، از سؤال در مورد کمبود هزینه‌ها در هزینه‌های کانادا اجتناب کرد و گفت که اتاوا «سهم خود را انجام خواهد داد» در حالی که توضیح داد که «دولت‌ها با یک دسته کلی از اولویت‌های مختلف به چالش کشیده می‌شوند که ما باید… تعادل را درست انجام دهیم».

به گفته ناتو، کانادا در حال حاضر حدود 1.29 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می کند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام