جمهوری چیست که اعضای آن می خواهند سلطنت را کنار بگذارند؟

امروزه با تاجگذاری پادشاه بریتانیا چارلز سوم همراه با همسرش ملکه کامیلا، تاریخ ساخته می شود. قرار است روز جشن و شادی باشد. با این حال، همه بریتانیا فکر نمی‌کنند که این یک رویداد شادی‌بخش است و آنها در سراسر لندن تظاهرات می‌کنند.

در میان هیاهوها و تشویق ها، پلاکاردهایی با عنوان «پادشاه من نیست» در اطراف کلیسای وست مینستر، جایی که شاه چارلز تاجگذاری خواهد شد، دیده می شود. و تنها چند ساعت قبل از تاجگذاری پادشاه، پلیس متروپولیتن رئیس جنبش جمهوری خواه پیشرو بریتانیا و پنج سازمان دهنده دیگر تظاهرات ضد سلطنتی را دستگیر کرد.

روزنامه گاردین گزارش داد که گراهام اسمیت، رئیس جمهوری و پنج نفر دیگر در حالی که مشغول جمع آوری نوشیدنی و پلاکارد برای تظاهرکنندگان در محل اصلی تظاهرات در میدان ترافالگار بودند، بازداشت شدند. این دستگیری‌ها پس از آن صورت گرفت که دولت بریتانیا اخیراً قوانین ضد اعتراضی را سریعاً دنبال کرد، که شامل احکام سخت‌تر برای افرادی است که در اقدامات اخلالگرانه در رویدادهای مهم شرکت می‌کنند.

“پادشاه من نیست”: چگونه بریتانیا پیش از تاجگذاری چارلز به دنبال ضد سلطنت طلبان می رود

رها کردن سلطنت: چگونه کنترل پادشاه چارلز بر کشور مشترک المنافع به آرامی از بین می رود

این گروه ضد سلطنتی پس از دستگیری در توئیتی نوشت: «حق اعتراض مسالمت‌آمیز خیلی زیاد است» و افسران دلایل دستگیری خود را بیان نکردند و تأیید کردند که مدیر عامل آنها در میان آنها حضور دارد.

اما گراهام اسمیت دقیقا کیست؟ گروه ضد سلطنتی جمهوری یعنی چه؟ آنها چه میخواهند؟ ما به تمام سوالات شما پاسخ می دهیم.

گراهام اسمیت و جمهوری

گراهام اسمیت مدیر فعلی کمپین و مدیر اجرایی گروه ضد سلطنتی جمهوری است. او از اواسط سال 2005 با این سازمان مرتبط بوده و سابقه ای در مبارزات سیاسی حزبی و بخش شرکتی دارد. گراهام چندین سال در استرالیا زندگی کرد و دارای تابعیت دوگانه بریتانیایی/استرالیایی است.

برای ناآگاهان، جمهوری یک گروه چتر ضد سلطنتی است و در سال 1983 تاسیس شد. خواست اصلی آنها پایان دادن به نظام سلطنتی مشروطه بریتانیا و جایگزینی پادشاه با یک رئیس دولت منتخب است.

اعضای جمهوری در طول سال ها افزایش یافته است. بر اساس گزارشی، بین اعلام نامزدی شاهزاده ویلیام با کاترین ‘کیت’ میدلتون در سال 2010 و جشن الماس الیزابت دوم در سال 2012، پایگاه پشتیبانی این گروه از 9000 به 30000 افزایش یافته است. تا سال 2015، این تعداد به 35000 حامی آنلاین افزایش یافت.

تاجگذاری شاه چارلز توسط «شاه من نیست» به گروهی که می‌خواهد سلطنت را کنار بگذارد به Whats Republic اعتراض می‌کند
گراهام اسمیت از سال 2005 به عضویت جمهوری درآمده است. او همچنین کتاب “الغای سلطنت” را تالیف کرده است. امروز او قبل از تاجگذاری شاه چارلز دستگیر شد. تصویر فایل/رویترز

جمهوری در وب سایت خود اعلام می کند که سلطنت بریتانیا قاطعانه در برابر اصول دموکراسی و جامعه عادلانه این کشور می ایستد. در این بیانیه آمده است که خانواده سلطنتی نشان دهنده «حذف، نخبه گرایی و قدرت و امتیاز ارثی به قیمت از دست دادن دیگران است».

این گروه می افزاید: «دلایل خوبی برای حفظ سلطنت وجود ندارد. این یک نهاد فاسد است. خانواده سلطنتی هر روز از سال پول عمومی – پول شما – را برای سفر، خانه‌های مجلل و سبک زندگی مجلل خرج می‌کنند. این موسسه حداقل 345 میلیون پوند (3563 کرور) در سال برای ما هزینه دارد، پولی که باید برای خدمات عمومی هزینه شود.

علاوه بر این، جمهوری می گوید که سلطنت مخفی است و صدها معافیت از جمله مقررات حفاظت از محیط زیست و قوانین تبعیض نژادی دریافت می کند. همچنین می گوید که سلطنت بریتانیا را از داشتن یک رئیس دولتی مؤثر و مستقل باز می دارد.


پوشش کامل ما از تاجگذاری پادشاه چارلز را ببینید

تاج گذاری شاه چارلز زنده

داخل کلیسای وست مینستر، قلب سلطنت بریتانیا، و محل تاجگذاری شاه چارلز

تاج گذاری: آیا هری از بالکن کاخ باکینگهام منع می شود؟

تعدادی باستان، برخی دزدیده شده: قاشق، شبح، تاج و جواهرات دیگر برای تاج گذاری شاه چارلز

ستاره آفریقا در عصای سلطنتی شاه چارلز چیست؟ چرا آفریقای جنوبی خواهان بازگشت آن هستند؟

توضیح داد: چرا تاجگذاری چارلز 9 ماه پس از اعلام پادشاهی او انجام می شود


تاج گذاری چارلز و اعتراضات

در آستانه تاجگذاری شاه چارلز، جمهوری اعتراضات خود را علیه شاه چارلز و خانواده سلطنتی افزایش داده است. در واقع، پلاکاردهای «پادشاه من نیست» و شعارهای مشابه در سفرهای قبلی چارلز دنبال می‌شد. برای امروز، حدود 1700 نفر از اعضای این گروه در خارج از قدیمی ترین مجسمه چارلز اول لندن، که تقریباً 400 سال پیش سر خود را به دست جمهوری خواهان از دست داد، گرد هم آمدند و شعارهایی علیه چارلز و سلطنت سر دادند.

وقتی از آنها پرسیده شد که چرا اعتراض می کنند، این گروه در وب سایت خود گفتند: “به این دلیل است که ما می خواهیم از تاج گذاری برای تغییر بحث در مورد سلطنت استفاده کنیم و نشان دهیم که ما یک ملت سلطنتی نیستیم.”

تاجگذاری شاه چارلز توسط «شاه من نیست» به گروهی که می‌خواهد سلطنت را کنار بگذارد به Whats Republic اعتراض می‌کند
معترضان پلاکاردهایی با مضمون «پادشاه من نیست» در میدان ترافالگار در مرکز لندن در دست دارند. رویترز

آنها کاملاً مخالف تاجگذاری و این واقعیت هستند که این رویداد با قیمت تخمینی 1 میلیون پوند (10 کرور) باید توسط مالیات دهندگان انگلیسی تحمل شود. صحبت کردن با زمان اسمیت قبلاً در مجله گفته بود: «به جای تاج گذاری، ما یک انتخابات می خواهیم. به جای چارلز، ما انتخاب می خواهیم. تاج گذاری یک رژه بیهوده بیهوده است که برای چارلز یک چهارم میلیارد پوند هزینه دارد که در کنار آن رژه رفته و کلاهی بر سر بگذارد وقتی که در میانه بحران هزینه زندگی هستیم – پس واقعاً اینطور نیست. قابل قبول.»

اسمیت در همان مصاحبه اضافه کرد که اکنون زمان لغو سلطنت فرا رسیده است زیرا مردم به دلیل ملکه الیزابت دوم تصویر مثبت تری از خانواده داشتند. با این حال، با درگذشت او در سال گذشته، تغییرات بزرگی در نگرش وجود دارد. او گفت: «هری و اندرو صدمات زیادی به سلطنت وارد کرده‌اند و بنابراین طلسم شکسته شده است. مردم آنها را متفاوت یا خاص نمی بینند.»

احساسات ضد سلطنتی رشد می کند

و این فقط اعضای جمهوری نیستند که خواهان لغو سلطنت هستند.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که خانواده سلطنتی دیگر از محبوبیت سابق برخوردار نیستند. یک ماه قبل از تاجگذاری، یک نظرسنجی نشان داده بود که 52 درصد از مردم بریتانیا به این رویداد علاقه ای ندارند. این نظرسنجی نشان داد که 15 درصد از شرکت کنندگان به عنوان «بسیار علاقه مند» به مراسم تاج گذاری پاسخ دادند، در حالی که 29 درصد گفتند که «نسبتاً علاقه مند هستند». حدود 24 درصد از پاسخ دهندگان ادعا کردند که “خیلی علاقه مند نیستند”، در حالی که بقیه 28 درصد “اصلا علاقه مند نیستند”.

در این نظرسنجی همچنین از پاسخ دهندگان در مورد بودجه مراسم تاجگذاری پرسیده شد و 37 درصد از مردم معتقد بودند که خانواده سلطنتی باید هزینه کل مراسم تاجگذاری را بپردازد، در حالی که 36 درصد می خواستند دولت بریتانیا و خانواده سلطنتی با هم بودجه آن را تامین کنند. حدود 15 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که دولت بریتانیا باید هزینه مراسم را بپردازد در حالی که 12 درصد گفتند که “نمی دانند”.

تاجگذاری شاه چارلز توسط «شاه من نیست» به گروهی که می‌خواهد سلطنت را کنار بگذارد به Whats Republic اعتراض می‌کند
اعضای گروه ضد سلطنتی جمهوری در نزدیکی محل تاجگذاری پادشاه بریتانیا چارلز سوم و کامیلا، ملکه همسر بریتانیا، تظاهراتی برگزار می کنند. خبرگزاری فرانسه

نظرسنجی دیگری که توسط مرکز ملی تحقیقات اجتماعی انجام شد نشان داد که حمایت از سلطنت در پایین ترین حد خود قرار دارد. این نظرسنجی نشان داد که از هر 10 بریتانیایی، تنها سه نفر فکر می‌کنند که سلطنت آنها «بسیار مهم» است – کمترین نسبت ثبت شده. چهل و پنج درصد از پاسخ دهندگان گفتند که یا باید سلطنت لغو شود، خیلی مهم نیست یا اصلاً مهم نیست. این رقم در میان پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی مشابه در سال 2022، سال جشن پلاتینی ملکه الیزابت فقید، 35 درصد بود.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که تعداد افرادی که می گویند سلطنت “بسیار مهم” است از 38 درصد در سال گذشته به 29 درصد کاهش یافته است. در واقع، تعداد کسانی که به «بسیار مهم» پاسخ دادند، از زمان شروع جمع‌آوری داده‌ها در سال 1983 در پایین‌ترین سطح بود که نشان‌دهنده روند قابل توجه کاهش حمایت از سلطنت بریتانیا است.

این برای خانواده سلطنتی که شاهد کاهش محبوبیت خود در میان قلمروهای مشترک المنافع نیز بوده اند، خوشایند نیست. بسیاری از کشورهایی که شاه چارلز در آنها رئیس دولت خواهد بود، اکنون در تلاش هستند تا سلطنت را کنار بگذارند. از جمله آنها می توان به باهاما، جامائیکا و بلیز اشاره کرد.

با این حال، تبدیل شدن بریتانیا به یک جمهوری در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام