حسن روحانی اسرائیل را به ترور دانشمند ارشد هسته ای ایران متهم کرد و قول انتقام گرفت

پس از سالها قرار گرفتن در سایه ، تصاویر محسن فخری زاده ناگهان در همه جای رسانه های ایران دیده می شد ، زیرا بیوه وی در تلویزیون دولتی صحبت می کرد و مقامات علنی خواستار انتقام از اسرائیل برای قتل دانشمند بودند

تهران: رهبر عالی ایران روز شنبه خواستار “مجازات قطعی” افرادی شد که عامل کشته شدن دانشمندی بودند که برنامه هسته ای نظامی متلاشی شده تهران را هدایت می کرد ، زیرا جمهوری اسلامی اسرائیل را مقصر قتل عام می داند که باعث افزایش ترس از تنش دوباره در غرب آسیا شده است.

پس از سالها حضور در سایه ، ناگهان قرار بود تصویر محسن فخری زاده در همه جای رسانه های ایران دیده شود ، زیرا بیوه وی در تلویزیون دولتی صحبت می کرد و مقامات علنی خواستار انتقام از اسرائیل برای قتل دانشمند بودند.

اسرائیل ، که مدتهاست در میان تنشهای قبلی در مورد برنامه هسته ای تهران به قتل دانشمندان ایرانی مظنون بود ، هنوز در مورد قتل روز جمعه فخری زاده توضیحی نداده است. با این حال ، این حمله نشانه های یک کمین دقیقاً برنامه ریزی شده به سبک نظامی بود که اسرائیل قبلاً به انجام آنها متهم شده بود.

این حمله باعث ترس دوباره ایران از حمله علیه آمریکا ، نزدیکترین متحد اسرائیل در منطقه شده است ، همانطور که در اوایل سال جاری هنگامی که یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی منجر به کشته شدن یک ژنرال برجسته ایرانی شد. ارتش آمریكا انتقال مجدد ناو هواپیمابر به منطقه را تأیید كرد ، در حالی كه یك قانونگذار ایرانی پیشنهاد كرد كه بازرسان هسته ای سازمان ملل در پاسخ به كشته شدن به بیرون پرتاب شود.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران ، فخری زاده را “دانشمند برجسته و برجسته هسته ای و دفاعی کشور” خواند.

خامنه ای ، که آخرین حرف را در مورد همه امور دولتی دارد ، گفت که اولویت اول ایران پس از قتل “مجازات قطعی عاملان و کسانی که آن را دستور داده اند” بوده است.

رئیس جمهور حسن روحانی که در اوایل روز شنبه صحبت کرد ، اسرائیل را مسئول این قتل دانست.

روحانی گفت: “ما در زمان مناسب به ترور شهید فخری زاده پاسخ خواهیم داد.” “ملت ایران از سقوط در دام صهیونیست ها باهوش تر است. آنها در فکر ایجاد هرج و مرج هستند. “

روحانی و خامنه ای گفتند که مرگ فخری زاده جلوی برنامه هسته ای را نخواهد گرفت. برنامه اتمی غیرنظامی ایران به آزمایشات خود ادامه داده و هم اکنون در پاسخ به فروپاشی توافق هسته ای ایران پس از خروج آمریکا از سال 2018 در توافق ، یک ذخیره رو به رشد اورانیوم تا خلوص 4.5 درصد را غنی سازی می کند.

این هنوز هم بسیار کمتر از سطح 90 درصدی سلاح است ، اگرچه کارشناسان هشدار می دهند که در صورت تصمیم به تعقیب ایران ، اکنون اورانیوم غنی شده کم برای حداقل دو بمب اتمی کافی است.

تحلیلگران فخری زاده را با هم ترازی با رابرت اوپنهایمر ، دانشمندی كه در جنگ جهانی دوم پروژه منهتن آمریكا را ایجاد كرد و بمب اتم را ایجاد كرد مقایسه كردند.

فخری زاده ریاست برنامه موسوم به AMAD ایران را بر عهده داشت که اسرائیل و غرب ادعا می کردند یک عملیات نظامی با هدف امکان ساخت سلاح هسته ای است. آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس بین المللی انرژی هسته ای) می گوید که “برنامه ساخت یافته” در سال 2003 پایان یافت. ایران مدت هاست که برنامه هسته ای خود را صلح آمیز حفظ کرده است.

بیوه فخری زاده در تلویزیون دولتی بدون نام با چادر سیاه ظاهر شد و گفت که مرگ او باعث جرقه هزار نفر دیگر برای شروع کار خود می شود.

وی گفت: “او می خواست به شهادت برسد و آرزویش برآورده شد.”

حسن روحانی اسرائیل را به ترور دانشمند ارشد هسته ای ایران متهم کرد و قول انتقام گرفت

تصویر پرونده محسن فخری زاده (سمت راست). AP

رسانه های تندرو ایران شروع به پخش تصاویر یادگاری می کنند که نشان می دهد فخری زاده در کنار شبیه گهواره مسلسل سپهبد پاسدار ژنرال قاسم سلیمانی ، که آمریکا در حمله هواپیمای بدون سرنشین ژانویه کشته بود ، ایستاده است.

مرگ سلیمانی منجر به تلافی جویی ایران با حمله موشکی بالستیک شد که منجر به زخمی شدن ده ها نظامی آمریکایی در عراق شد. تهران همچنین نیروهایی را در سراسر اسرائیل در اختیار دارد ، از جمله نیروها و نمایندگان در همسایه سوریه ، حزب الله لبنان و جهاد اسلامی – و تا حدی حماس – در نوار غزه.

نیروهای دریایی سپاه پاسداران ایران نیز به طور روزمره با نیروهای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس سایه می اندازند و برخوردهای پرتنشی دارند.

ساعاتی پس از حمله ، پنتاگون اعلام کرد که ناو هواپیمابر USS Nimitz را به خاورمیانه برگردانده است ، اقدامی غیرمعمول زیرا این ناو قبلاً ماه ها در منطقه بوده است. دلیل اصلی این تصمیم ، عقب نشینی نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق بود و گفت: “داشتن توانایی های دفاعی اضافی در منطقه برای پاسخگویی به هرگونه احتمالی احتیاط آمیز بود.”

ایران حملاتی را با هدف منافع اسرائیل در خارج از کشور به دلیل کشته شدن دانشمندان خود انجام داده است ، مانند مورد سه ایرانی که اخیراً در تایلند آزاد شده اند در ازای یک دانشگاه آکادمی استرالیایی-انگلیسی بازداشت شده.

ایران همچنین می تواند بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را که از زمان توافق ، نگاهی بی سابقه و در زمان واقعی به برنامه هسته ای ایران داشته اند ، از این کار اخراج کند. به نقل از وی ، وب سایت رسمی پارلمان ، نصرالله پژمانفر ، یک قانونمند تندرو ، گفت که بیانیه ای خواستار اخراج “بازرسی های جاسوسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای” می شود.

حمله روز جمعه در آبسارد ، دهکده ای درست در شرق پایتخت اتفاق افتاد که اقامتگاهی برای نخبگان کشور است. تلویزیون دولتی ایران گفت: یک کامیون قدیمی با مواد منفجره که زیر بار چوبی پنهان شده بود در نزدیکی یک سدان حامل فخری زاده منفجر شد.

خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم گفت: با توقف سدان فخری زاده ، حداقل پنج فرد مسلح ظهور کردند و ماشین را با آتش سریع کراش دادند. دقت حمله منجر به سوicion ظن سرویس اطلاعاتی موساد اسرائیل در این ماجرا شد. سیا به طور جداگانه از اظهار نظر در مورد حمله روز شنبه خودداری کرد.

رسانه های دولتی فقط گفته اند که این حمله باعث کشته شدن فخری زاده شد ، اگرچه در بیانیه روز شنبه اتحادیه اروپا این حادثه به عنوان کشته شدن “یک مقام دولت ایران و چندین غیرنظامی” توصیف شد. مقامات اتحادیه اروپا به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

در تهران ، گروه کوچکی از معترضین تندرو تصاویر ترامپ و جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را که گفته است دولت او دوباره به توافق هسته ای تهران با قدرتهای جهانی فکر خواهد کرد ، سوزاندند. تندروها ضمن سوزاندن پرچم آمریکا و اسرائیل ، از وزیر امور خارجه ایران که به مذاکره در مورد توافق هسته ای کمک کرد انتقاد کردند و نشان دادند که اگر مقامات تصمیم به بازگشت توافق دارند ، چالش پیش روی تهران را نشان می دهند.

یک وب سایت مرتبط با تلویزیون دولتی ایران گزارش داد ، شنبه شب ، خانواده فخری زاده در مسجدی در مرکز تهران برای مراسم تشییع جنازه او جمع شدند.

بدن دانشمند در یک تابوت پرچم دار و باز افتاده بود و چشمانش بسته بود. ابراهیم رئیسی ، رئیس دادگستری ایران ، و یک روحانی برجسته شیعه ، بر بدن او نماز اقامه کردند.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.