حسن روحانی گفت: ایران پس از ترور محسن فخری زاده ، دانشمند برجسته هسته ای ، در زمان مناسب انتقام خواهد گرفت

دو روز پس از مرگ فخری زاده ، تهران خواستار توقف بازرسی های بین المللی از سایت های هسته ای ایران شد در حالی كه یك مقام عالی ارشد به ایران اشاره كرد كه ایران باید از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شود.

تهران: روز یکشنبه در ایران بحث و جدال پیرامون چگونگی و زمان پاسخ به ترور یک دانشمند برجسته هسته ای آغاز شد ، که علت آن بزرگداشت جسد وی در مقدسات شیعیان برای آماده سازی برای دفن بود ، مقصر اسرائیل بود.

دو روز پس از مرگ محسن فخری زاده در اثر جراحات ناشی از درگیری میان محافظان و افراد مسلح ناشناس در حوالی تهران ، پارلمان خواستار توقف بازرسی های بین المللی از سایت های هسته ای ایران شد در حالی که یک مقام ارشد به ایران اشاره داشت که ایران باید پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را ترک کند.

شورای عالی امنیت ملی ایران معمولاً تصمیمات مربوط به برنامه هسته ای این کشور را اداره می کند و لوایح مجلس باید توسط شورای نگهبان قدرتمند تصویب شود.

رئیس جمهور حسن روحانی تأکید کرده است که این کشور در “زمان مناسب” انتقام خود را می گیرد و به دام “تله ای” سوق داده نمی شود.

اسرائیل می گوید فخری زاده رئیس یک برنامه هسته ای نظامی ایران بود که جمهوری اسلامی به طور مداوم وجود آن را انکار می کرد و واشنگتن او را به دلیل فعالیت های مرتبط با فعالیت های اتمی ایران در سال 2008 تحریم کرده بود.

به گزارش رسانه های ایران ، پیکر این دانشمند روز یکشنبه در مرقد بزرگ شهر مقدس قم قبل از انتقال به حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) به مراسمی منتقل شد.

وزارت دفاع در وب سایت خود اعلام کرد ، مراسم خاکسپاری فخری زاده روز دوشنبه با حضور فرماندهان ارشد نظامی و خانواده اش برگزار می شود ، بدون اینکه مشخص کند کجا.

خواستار “واکنش شدید”

اسرائیل رسماً در مورد کشته شدن فخری زاده اظهار نظری نکرده است ، کمتر از دو ماه پیش از آنکه جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، پس از چهار سال سیاست خارجی شیطنت آمیز در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، به ریاست جمهوری برسد.

ترامپ در سال 2018 ایالات متحده را از توافق هسته ای چند جانبه با ایران خارج کرد و سپس به عنوان بخشی از کارزار “فشار حداکثر” علیه تهران ، مجازات ها را مجدداً اعمال و تشدید کرد.

بایدن اعلام کرده است که دولت وی ممکن است برای پیوستن دوباره به این توافق آماده باشد ، اما ترور دانشمند هسته ای مخالفت با توافق محافظه کاران ایرانی را احیا کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ، یک نهاد اصلی مشاوره و داوری ، گفت “هیچ دلیلی وجود ندارد که (ایران) نباید در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای تجدید نظر کند”.

محسن رضایی گفت تهران همچنین باید اجرای پروتکل اضافی را متوقف کند ، سندی که تجویز سرزده از اقدامات تسهیلات هسته ای ایران را تجویز می کند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران روز شنبه خواستار مجازات قاتلان فخری زاده شد.

محمد باقر قالیباف ، رئیس مجلس ، روز یکشنبه خواستار “واکنشی شدید” شد که باعث “بازدارندگی و انتقام” از کسانی شود که قتل فخری زاده را بر عهده داشتند ، طبق رسانه های ایران 59 ساله بود.

فراخوان اعتصاب

از نظر روزنامه اسرائیلی هاآرتص ، کشته شدن فخری زاده به وضوح با رسیدن بایدن به کارش مرتبط بود.

در این گزارش آمده است: “زمان ترور ، حتی اگر با ملاحظات کاملا عملیاتی مشخص شده باشد ، پیام روشنی به رئیس جمهور منتخب جو بایدن است که قصد دارد انتقاد اسرائیل را از برنامه های احیای توافق نشان دهد.”

امارات ، که در ماه سپتامبر روابط خود را با اسرائیل عادی کرد ، قتل را محکوم کرد و خواستار خویشتنداری شد.

وزارت امور خارجه ، به نقل از خبرگزاری رسمی اماراتی WAM ، گفت ابوظبی “ترور فجیع محسن فخری زاده را محکوم می کند ، که می تواند باعث درگیری در منطقه شود …

در این بیانیه آمده است: “امارات متحده عربی از همه طرفها می خواهد حداکثر درجات خویشتنداری را اعمال کنند تا از کشاندن منطقه به سطوح جدید بی ثباتی و تهدید صلح جلوگیری کنند.”

انگلیس ، یکی از طرف های توافق هسته ای ، روز یکشنبه گفت که “نگران” احتمال تشدید تنش ها در خاورمیانه پس از ترور است ، در حالی که ترکیه این قتل را “تروریسم” خواند که “صلح در منطقه را برهم می زند”.

در ایران ، کیهان فوق محافظه کار روزانه خواستار حمله به اسرائیل در صورت “اثبات” بودن اسرائیل در پشت این ترور شد.

کیهان خواستار هدف قرار دادن شهر بندری حیفا شد “به گونه ای که زیرساخت های آن را نابود کند و تلفات سنگینی برای انسان برجای بگذارد”.

ایران با کنار گذاشتن تدریجی اکثر تعهدات اصلی هسته ای خود در چارچوب این توافق نامه ، به خروج آمریکا از توافق سال 2015 پاسخ داده است.

“احیای صنعت هسته ای ایران”

خبرگزاری ایسنا گزارش داد ، رضایی از آژانس اتمی ایران خواست “حداقل اقدامات” مانند “توقف پخش آنلاین دوربین ها ، كاهش یا تعلیق بازرسان و اعمال محدودیت در دسترسی آنها به سایت ها” را انجام دهد.

پارلمان ایران گفت “بهترین پاسخ” به این ترور “احیای صنعت شکوهمند هسته ای ایران” است.

آژانس خبری قوه مقننه ایكانا گفت ، این دفتر خواستار ممنوعیت بازرسان آژانس انرژی اتمی بین المللی (آژانس انرژی هسته ای) است.

برخی از نمایندگان مجلس پیش از این بازرسان را متهم کرده بودند که به عنوان “جاسوسی” عمل می کنند که احتمالاً مسئول مرگ فخری زاده است.

اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ، بهروز کمالوندی روز شنبه به ایرنا گفت که مسئله دسترسی بازرسان “باید در سطوح بالا” رهبری جمهوری اسلامی تصمیم گیری شود.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.