دادگاه عالی پاکستان بازداشت عمران خان را “غیرقانونی” اعلام کرد و دستور آزادی فوری او را صادر کرد

دادگاه عالی پاکستان بازداشت عمران خان را

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان. فایل/AFP.

دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه بازداشت عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان را “غیرقانونی” اعلام کرد و دستور آزادی فوری وی را صادر کرد.

عمران خان روز پنج‌شنبه پس از آن که به ناظر مبارزه با فساد این کشور دستور داد تا نخست‌وزیر سابق را در جریان رسیدگی به درخواست او علیه دستگیری چشمگیر او در یک پرونده اختلاس، به دادگاه عالی معرفی کند.

دستور تولید خان 70 ساله توسط یک هیئت سه نفره متشکل از عمر عطا بندیال رئیس دادگستری پاکستان، قاضی محمدعلی مظهر و قاضی اطهر مینالله صادر شد.

این دادگاه که درخواست رئیس تحریک انصاف پاکستان را در مورد دستگیری وی در پرونده القادر تراست شنیده بود، از نحوه بازداشت خان از محل دادگاه عالی اسلام آباد ابراز خشم کرد.

هنگامی که این دستور را صادر کرد، هیئت به اداره ملی پاسخگویی (NAB) دستور داد تا خان را در یک ساعت تولید کند.

در ابتدای جلسه دادگاه، بندیال رئیس دادگاه پرسید که چگونه می توان یک فرد را از محل دادگاه دستگیر کرد. قاضی مینالله مشاهده کرد که خان واقعاً وارد محوطه دادگاه شده بود. «چگونه می‌توان از حق برخورداری از عدالت محروم شد؟ او درخواست کرد.

دادگاه همچنین مشاهده کرد که هیچ کس را نمی توان از دادگاه بدون اجازه سردفتر دادگاه دستگیر کرد. همچنین مشاهده کرد که دستگیری به منزله انکار دسترسی به عدالت بدون ترس و تهدید است که حق هر شهروندی است.

همچنین آمده است که ورود به محوطه دادگاه به معنای تسلیم شدن به دادگاه و چگونگی دستگیری فرد پس از تسلیم است. اگر فردی تسلیم دادگاه شد، پس دستگیری آنها چه معنایی دارد؟ رئیس دادگستری گفت.

حمید خان، وکیل خان به دادگاه اطلاع داد که موکلش به دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) مراجعه کرده و به دنبال وثیقه پیش از بازداشت بوده است اما توسط تکاوران شبه نظامی دستگیر شده است.

این وکیل گفت: «رنجرها با عمران خان بدرفتاری کردند و او را دستگیر کردند.

دادگاه همچنین توجه داشت که حدود 90 تا 100 پرسنل تکاور برای دستگیری خان وارد دادگاه شده بودند. اگر 90 نفر وارد دادگاه شوند، چه حیثیتی برای دادگاه باقی می ماند؟ چگونه می توان فردی را از محل دادگاه دستگیر کرد؟ رئیس دادگستری پرسید.

باندیال رئیس قاضی همچنین در این مورد مشاهده کرد که دفتر ملی پاسخگویی مرتکب اهانت به دادگاه شده است. باید قبل از دستگیری از سردفتر دادگاه اجازه می گرفتند. او گفت که کارکنان دادگاه نیز مورد سوء استفاده قرار گرفتند.

خان روز سه شنبه از دادگاه عالی اسلام آباد بازداشت شد و دادگاه حسابرسی روز چهارشنبه او را در رابطه با پرونده القادر تراست به مدت هشت روز به دفتر حسابرسی ملی تحویل داد.

نخست‌وزیر سابق روز چهارشنبه به دادگاه عالی مراجعه کرد تا حکم بازداشت خود در تاریخ 1 مه NAB را کنار بگذارد و تصمیم دادگاه عالی اسلام‌آباد مبنی بر غیرقانونی اعلام کردن بازداشت را به چالش بکشد.

پیش از این، IHC از نحوه بازداشت خان ابراز خشم کرده بود. با این حال، بازداشت او را تایید کرد.

با ورودی های PTI

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام