دادگاه پاکستان درخواست وثیقه نخست وزیر سابق عمران خان را برای سه روز تمدید کرد

پرونده فساد القادر تراست: دادگاه پاکستان تقاضای وثیقه نخست وزیر سابق عمران خان را برای سه روز تمدید کرد.

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف و همسرش بوشرا بی بی

دادگاه عالی اسلام آباد روز چهارشنبه وثیقه عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در پرونده فساد القادر تراست را به مدت سه روز تمدید کرد و به وی دستور داد تا به دادگاه پاسخگویی مربوطه مراجعه کند.

این حکم توسط یک شعبه به ریاست قاضی میانگل حسن اورنگ زیب صادر شد.

تدابیر شدید در محل دادگاه عالی برقرار شد. روزنامه داون گزارش داد، ویدئویی که در حساب رسمی توییتر حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به اشتراک گذاشته شده است، نشان می دهد که خان وارد دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) می شود در حالی که پرسنل امنیتی وی سپرهای ضد گلوله را در دست داشتند.

IHC وثیقه خان را در این پرونده به مدت سه روز تمدید کرد و به او دستور داد که همزمان به دادگاه پاسخگویی مربوطه مراجعه کند.

در 12 مه، دادگاه دستوری صادر کرد که مقامات را از بازداشت رئیس تحریک انصاف در پرونده های مختلف، از جمله موارد نامشخص، که در سراسر کشور تا 15 می ثبت شده بود، منع کرد.

در جلسه بعدی دادگاه محدودیت بازداشت را تا 31 اردیبهشت تمدید کرد.

دادگاه همچنین به دو درخواست وثیقه اضافی از نخست وزیر سابق، در مورد پرونده های مربوط به نقض بند 144 در جریان تجمعی که در اسلام آباد برای حمایت از قوه قضاییه برگزار شد و همچنین حوادث خشونت آمیز در 9 مه، رسیدگی خواهد کرد.

پس از اینکه رنجرز پاکستان نخست وزیر سابق را از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد در 9 مه دستگیر کرد، حامیان عمران خان در سراسر کشور تظاهرات کردند.

از آنجایی که خان با بیش از 100 پرونده مواجه است، بوشرا در دو مورد نامزد شده است – توشاخانه (هدایا) و پرونده القادر تراست.

پرونده القادر تراست ادعا می کند که رئیس حزب تحریک انصاف و همسرش بوشرا بی بی، میلیاردها روپیه و زمین از یک شرکت املاک و مستغلات برای قانونی کردن 50 میلیارد روپیه به دست آوردند که توسط بریتانیا در دولت قبلی تحریک انصاف شناسایی و به کشور بازگردانده شد. .

در همین حال، پس از اینکه میان عمر ندیم، افسر تحقیقات NAB گفت که دستگیری وی «نیازی نیست»، دادگاه پاسخگویی اسلام آباد درخواست وثیقه بوشرا بی‌بی همسر عمران در پرونده القادر تراست را «غیرقابل قبول» اعلام کرد.

پیش از این دادگاه برای بوشرا بی‌بی وثیقه تا 31 اردیبهشت صادر کرده بود.

در جلسه روز چهارشنبه – به ریاست قاضی محمد بشیر – بوشرا بی بی، خواجه هریس وکیل او و سردار مظفر عباسی معاون دادستان کل NAB در دادگاه حاضر شدند.

در ابتدای جلسه، عباسی گفت: «عمران در 23 اردیبهشت بیانیه‌ای صادر کرد که در آن از الفاظ نامناسب رئیس NAB، رئیس‌جمهور و پخش تبلیغات نادرست علیه ناظر پاسخ‌گویی استفاده کرد.»

او استدلال کرد که اظهارات رئیس حزب تحریک انصاف با نیت بد برای تحت فشار قرار دادن NAB است. دادستان کل گفت: «ما هرگز به اقامتگاه عمران پارک زمان حمله نکردیم یا به آن حمله نکردیم و هرگز حکم بازداشت همسرش را صادر نکردیم.

او تاکید کرد که اداره مبارزه با فساد هیچ «انتقام‌جویی شخصی» علیه کسی نداشته است. وی با تاکید بر اینکه NAB حکم دستگیری او را صادر نکرده است، گفت: “وقتی حکم صادره حتی وجود ندارد، ممکن است درخواست وثیقه رد شود.”

دستگیری خان باعث اعتراضات بی سابقه ای شد

دستگیری خان باعث ناآرامی در پاکستان شد. برای اولین بار در تاریخ پاکستان، معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند.

پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.

خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.

با ورودی های PTI

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام