دانشمندان ابزاری شبیه به ChatGPT ایجاد کردند که افکار افراد را در زمان واقعی به متن تبدیل می کند

شکارچی ذهن: دانشمندان ابزاری شبیه ChatGPT ایجاد کردند که افکار افراد را در زمان واقعی به متن تبدیل می کند.

دانشمندان دانشگاه تگزاس یک ابزار هوش مصنوعی جدید ساخته اند که مانند ChatGPT عمل می کند و افکار را در زمان واقعی و با دقت بسیار به متن نوشته شده تبدیل می کند. آنها امیدوارند زمانی که BCI ها رایج تر شوند، این به صحبت کردن افراد بی صدا کمک کند.

به لطف تعدادی از مهندسان و دانشمندان دانشگاه تگزاس، فناوری ذهن خوانی مبتنی بر هوش مصنوعی اکنون می تواند افکار افراد را در زمان واقعی بر اساس جریان خون مغزی رونویسی کند. سه نفر در اسکنرهای ام آر آی قرار گرفتند و از آنها خواسته شد به داستان ها گوش دهند.

محققان ادعا می کنند که برای اولین بار بدون استفاده از ایمپلنت مغزی، متنی متحرک از افکار افراد، به جای کلمات یا جملات ساده ایجاد کرده اند. دستگاه ذهن خوان دقیقاً داستان ها را بازسازی نمی کرد، اما جنبه های کلیدی را به خود اختصاص داد.

این کشف نگرانی هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی ذهنی ایجاد می کند زیرا ممکن است اولین گام برای گوش دادن به افکار دیگران باشد. این سیستم که شبیه به ChatGPT بود، آنچه را که افراد هنگام تماشای فیلم‌های صامت می‌دیدند یا افکارشان را هنگام تصور روایت یک روایت ترجمه می‌کرد.

ابزار هوش مصنوعی تازه توسعه یافته به خوبی کار می کند اما مشکلاتی دارد
با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که 16 ساعت آموزش در دستگاه MRI با شخصی که به پادکست‌ها گوش می‌دهد طول می‌کشد تا مدل کامپیوتری الگوهای مغز آنها را بفهمد و آنچه را که فکر می‌کنند تفسیر کند.

مردم همچنین توانستند با خواندن ذهنی نام حیوانات دستگاه را “خرابکاری” کنند تا از خواندن افکار آنها جلوگیری کنند. جری تانگ، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه تگزاس در آستین، گفت که او نمی تواند نشان دهد که این فناوری توانایی استراق سمع افکار مردم را در آینده ندارد و ممکن است اکنون “سوء استفاده” شود.

او افزود: «ما ترس از اینکه ممکن است به دلایل منفی مورد سوء استفاده قرار گیرد، بسیار جدی می‌گیریم. او افزود: “و ما می خواهیم کارهای زیادی را برای جلوگیری از آن اختصاص دهیم.”

“من فکر می کنم در حال حاضر، در حالی که فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است، بسیار مهم است که فعال باشیم و برای مثال، قوانینی را ایجاد کنیم که از حریم خصوصی ذهنی افراد محافظت می کند، و به آنها حق داشتن افکار و داده های مغزی آنها را می دهد. ” او ادامه داد. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که افراد فقط زمانی از چیزهایی که می‌خواهند استفاده می‌کنند و به نفعشان است.»

علاقه سیلیکون ولی برانگیخته شده است
سیلیکون ولی علاقه زیادی به فناوری ذهن خوانی دارد، که ممکن است روزی به افراد اجازه دهد تا تنها با تصور کلماتی که می خواهند منتقل کنند، تایپ کنند. کسب و کار ایلان ماسک، Neuralink، در حال توسعه یک ایمپلنت مغزی است که امکان تماس مستقیم با رایانه را فراهم می کند.

با این حال، فناوری جدید در زمینه خود منحصر به فرد است زیرا افکار را بدون استفاده از ایمپلنت مغزی می خواند و نیازی به جراحی ندارد. در حالی که در حال حاضر به یک دستگاه MRI حجیم و گران قیمت نیاز است، در آینده افراد ممکن است تکه هایی را روی سر خود ببندند که از امواج نور برای نفوذ به مغز و ارائه اطلاعات در مورد جریان خون استفاده می کند.

این ممکن است به تشخیص افکار افراد در حین راه رفتن کمک کند. آخرین مطالعه که در مجله Nature Neuroscience منتشر شد، از یک «رمزگشا» استفاده کرد که یک مدل کامپیوتری را برای درک فعالیت مغز افراد با فناوری پردازش زبان شبیه به ChatGPT ترکیب می‌کند تا به تولید عبارات احتمالی کمک کند.

پس از ساعت‌ها تمرین، رمزگشا می‌توانست حدس بزند که افراد در نیمی از مواقع به چه چیزی فکر می‌کنند. این بدان معناست که متنی را تولید می‌کند که دقیقاً و گاهی دقیقاً با کلماتی که مردم می‌شنوند مطابقت دارد – همه در حالی که فقط از فعالیت مغز آنها استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، یکی از افرادی که سخنان سخنران را شنید، «من هنوز گواهینامه رانندگی خود را ندارم»، ایده‌هایش به این صورت ترجمه شد: «او هنوز شروع به یادگیری رانندگی نکرده است».

مزایای بالقوه زیادی برای بیماران
به گفته محققان، این نوآوری ممکن است به نفع بیمارانی باشد که از نظر فکری آگاه هستند اما قادر به صحبت کردن نیستند، مانند مبتلایان به سکته مغزی یا کسانی که از بیماری نورون حرکتی رنج می برند.

این کار زمانی کار می‌کند که افراد به هر کلمه‌ای فکر می‌کنند، نه صرفاً به آن‌هایی که در فهرست هستند، برخلاف دستگاه‌های ذهن‌خوان قبلی، اگرچه با ضمایرهایی مانند «او» و «من» رنج می‌برد. برخلاف فناوری‌های مشابه قبلی، فعالیت در نواحی زبان‌ساز مغز را تشخیص می‌دهد، برخلاف تصور اینکه کسی لب‌های خود را برای ساختن کلمات خاص حرکت می‌دهد.

دکتر الکساندر هوث، نویسنده ارشد این تحقیق از دانشگاه تگزاس در آستین، گفت: «ما از اینکه این کار به همان خوبی کار کرد، شگفت زده شدیم. او افزود: “من 15 سال است که روی این مشکل کار می کنم.” او خاطرنشان کرد: «برای یک روش غیرتهاجمی، این یک جهش بزرگ در مقایسه با آنچه قبلا انجام شده است، که اغلب تنها کلمات یا عبارات کوتاه بوده است، جلوتر است.

محققان با نگرانی از اینکه این فناوری می‌تواند بدون اطلاع آنها بر روی افراد مورد استفاده قرار گیرد، مثلاً توسط یک رژیم مستبد که از زندانیان سیاسی بازجویی می‌کند یا کارفرمایی که از کارمندان جاسوسی می‌کند، می‌گویند این سیستم تنها پس از آموزش در مورد الگوهای فکری افراد می‌تواند افکار آنها را بخواند و بنابراین می‌تواند مخفیانه روی کسی استفاده نشود

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام