درگیری ها در سودان ادامه دارد و تعداد کشته ها به 270 نفر و بیش از 2600 زخمی می رسد.

درگیری ها در سودان ادامه دارد و تعداد کشته ها به 270 نفر و بیش از 2600 زخمی می رسد.

این تصویر ماهواره ای ارائه شده توسط Maxar Technologies، هواپیماهای حمله زمینی منهدم شده را در پایگاه هوایی العبید، سودان، سه شنبه 18 آوریل 2023 نشان می دهد. (تصویر ماهواره ای ©2023 Maxar Technologies از طریق AP)

خارطوم: در نتیجه ناآرامی ها در سودان، حدود 270 نفر کشته و بیش از 2600 نفر زخمی شده اند. CNNبه نقل از مقامات سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز عملیات اضطراری وزارت بهداشت سودان.

ساعاتی پس از اجرای آتش‌بس با میانجی‌گری بین‌المللی، درگیری‌ها در سودان از سر گرفته شد، زیرا سربازان وفادار به ژنرال‌های مخالف بر سر مکان‌های حیاتی در شهر جنگیدند و یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

بر اساس گزارش‌ها، در روز سه‌شنبه، دقایقی پس از توافق آتش‌بس در ساعت 6 بعد از ظهر (16:00 به وقت گرینویچ) در منطقه پایتخت خارطوم، صدای شلیک گلوله‌های بلند همچنان در پس‌زمینه شبکه‌های خبری زنده تلویزیونی شنیده می‌شد. ANI.

هم نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) و هم ارتش عادی بیانیه هایی صادر کردند و یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. بر اساس این گزارش، رهبری عالی ارتش اعلام کرده است که عملیات برای تامین امنیت پایتخت و سایر نقاط ادامه خواهد یافت الجزیره.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در نیویورک گفت: «ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف درگیری‌ها در اینجا دریافت نکرده‌ایم.»

مطابق با الجزیرهدرگیری بین رهبر نظامی سودان و معاون وی در شورای حاکم چهار روز پیش آغاز شد و طرح یک دموکراسی غیرنظامی را که از حمایت بین المللی برخوردار شده بود، چهار سال پس از سرنگونی دولت قبلی با اعتراضات گسترده و دو سال پس از تشکیل نظامی از مسیر خارج کرد. کودتا

به گفته سازمان ملل، این جنگ باعث یک فاجعه انسانی از جمله فروپاشی تقریباً کامل سیستم بهداشتی شده است. برنامه جهانی غذای این سازمان پس از ترور سه تن از کارمندان آن فعالیت خود را متوقف کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در حین سخنرانی در ژاپن گفت که با دو رهبر رقیب – ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان داگالو، رهبر RSF – تماس گرفته و خواستار آتش‌بس شده است تا به سودانی‌ها اجازه داده شود با خیال راحت به خانواده‌ها ملحق می‌شوند و به آنها کمک می‌کند.

هر دو طرف گفتند الجزیره آنها از آتش بس مورد توافق حمایت کردند.

سرهنگ خالد العکیدا، سخنگوی ارتش گفت: «ما مشتاق اجرای آتش بس و بازگرداندن زندگی عادی در شهر هستیم. اما RSF یک شبه نظامی است که به هیچ چیز احترام نمی گذارد.»

در همین حال، RSF گفت که بخشی از توافقنامه آتش بس خود را حفظ خواهد کرد.

به گفته موسی خدام، مشاور فرمانده نیروهای RSF، “نیروهای ما مستقر در مناطق مختلف خارطوم به آتش بس متعهد هستند.”

البرهان رهبر شورای حاکمی است که پس از تسلط نظامی در سال 2021 و کناره گیری البشیر در سال 2019 تشکیل شد، در حالی که داگالو، معروف به همدی، معاون او در شورای حاکم است.

پس از دهه‌ها اقتدارگرایی و کنترل نظامی در سودان، که از نظر استراتژیک بین مصر، عربستان سعودی، اتیوپی و منطقه ناآرام ساحل آفریقا قرار دارد، جنگ قدرت آنها مانع از برنامه‌های انتقال به یک دولت غیرنظامی شده است.

اگر خشونت متوقف نشود، ممکن است بازیگران منطقه‌ای که قبلاً از جناح‌های مختلف سودانی حمایت کرده‌اند، به خود جلب کند.

آتش بس قبلی فشرده تر که برای یکشنبه تعیین شده بود نیز تا حد زیادی نادیده گرفته شد. رگبارهای توپخانه، حملات هواپیماهای جنگی، و درگیری های خیابانی ساکنان و بازدیدکنندگان را به خانه های خود در خارطوم محدود کرده است.

به گفته فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، ارائه خدمات بشردوستانه در پایتخت تقریبا غیرممکن است. به گزارش الجزیره، این شبکه هشدار داد که سیستم بهداشتی سودان ممکن است سقوط کند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام