در اینجا نحوه تغییر Google Pay ، PhonePe و سایر برنامه های UPI پس از قانون جدید NPCI آورده شده است

شرکت ملی پرداخت هند (NPCI) قوانین جدیدی را برای محدود کردن حجم معاملات خاص اعلام کرده است UPI برنامه می تواند پردازش کند. طبق هر NPCI، تعداد معاملات 30٪ برای تعداد معاملات یک برنامه UPI برای محافظت از “اکوسیستم UPI” وجود دارد. به عبارت دیگر ، این حرکت باعث می شود هیچ یک از برنامه های UPI خاص رهبر بازار نشوند. این حرکت همچنین در طولانی مدت بر شما به عنوان کاربران تأثیر می گذارد اما ممکن است در استفاده از برنامه های UPI تغییر فوری ایجاد نشود.
Google Pay ، PhonePe، Paytm و Amazon Pay بیش از 97٪ سهم بازار UPI را دارند
21 برنامه شخص ثالث UPI در هند وجود دارد از جمله پرداخت های واتس اپ. با این حال ، PhonePe ، Google Pay ، Paytm و Amazon Pay مهمترین بازیکنان UPI در بازار هستند. اکثر معاملات UPI ، تا 80٪ از کل حجم UPI ، توسط PhonePe یا Google Pay انجام می شود. گزارش شده است که PhonePe در اکتبر سال 2020 835 میلیون معاملات UPI را ثبت کرده است Google Pay حدود 820 میلیون ادعا کرد. Paytm و Amazon Pay به ترتیب با حدود 245 میلیون و 125 میلیون تراکنش بازیکنان سوم و چهارم دور هستند.
در اکتبر 2020 ، UPI اعلام کرد که 2،071.62 میلیون تراکنش را ثبت کرده است که از این تعداد حدود 1،655 میلیون تراکنش از طریق Google Pay یا PhonePe انجام شده است. اگر Amazon Pay و Paytm را اضافه کنید ، تعداد آنها تقریباً 2،025 میلیون تراکنش است. این بدان معناست که بیش از 97٪ تراکنش UPI فقط در چهار برنامه و کمتر از 3٪ تراکنش در 17 برنامه UPI دیگر انجام شده است.
اکنون ، با قانون جدید محدودیت 30 درصدی ، NPCI به این چهار بازیکن اجازه تسلط بر بازار را نمی دهد و به سایر برنامه های UPI امکان بازی برابر را می دهد.
قانون سقف معامله 30٪ چیست؟
NPCI موافقت کرده است که برنامه های شخص ثالث UPI از تاریخ 1 ژانویه 2021 نمی توانند از 30٪ از کل معاملات پردازش شده در UPI طی سه ماه گذشته (به صورت نوردی) فراتر روند. خوشبختانه ، NPCI نفس راحتی به چهار بزرگترین بازیکنان – Google Pay ، PhonePe ، Paytm و Amazon Pay به همراه سایر برنامه های UPI و گفته است که برنامه های شخص ثالث UPI موجود که بیش از حد مجاز هستند ، از تاریخ فوق الذکر دو سال دوره دارند تا مطابق با همان مرحله شیوه.
این بدان معناست که برای یک برنامه UPI جدید ، تعداد معاملات قابل پردازش 30٪ محدود است. بنابراین ، به عنوان مثال با واتس اپ با پرداخت Pays WhatsApp در هند ، نمی تواند به یک رهبر بازار تبدیل شود زیرا مجبور است حجم معاملات را به 30٪ از کل حجم معاملات UPI برساند. در مورد Google Pay و PhonePe ، هر دو باید تعداد تراکنش ها را کاهش دهند.
چگونه بر کاربران تأثیر می گذارد و برنامه های UPI چگونه ممکن است تغییر کنند؟
اگر محدودیتی در تعداد تراکنش ها وجود داشته باشد ، ناگفته نماند که معاملات ناموفق دیگری وجود خواهد داشت و همچنین رهبران بازار مانند Google Pay ، PhonePe و دیگران مجبورند محدودیت های معامله را برای کاربران تعیین کنند.
این محدودیت ها ممکن است به اشکال مختلف تعیین شود. به عنوان مثال ، برنامه های UPI ممکن است به شما اجازه دهند که فقط 5 معامله در روز را انجام دهید. یا محدودیت هایی وجود دارد که شما را مجبور می کند فقط در هر ساعت به یک معامله UPI پایبند باشید. مثال دیگر می تواند این باشد که ، برخی از برنامه ها حتی ممکن است محدودیت های نقدی برای شما ایجاد کنند که به شما امکان می دهد فقط در صورت پرداخت مبلغی بالاتر از مقدار مشخصی مانند 2000 یا 1000 روپیه ، از طریق UPI پرداخت کنید.
فراموش نکنید ، ممکن است مجبور شوید چندین برنامه UPI را بارگیری کنید حتی اگر دوست ندارید از UPI استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر فقط از Google Pay یا PhonePe برای نیازهای منظم استفاده می کنید ، مجبور خواهید شد از برنامه های UPI مانند Samsung Pay ، Mi Pay ، Cred ، Mobikwik ، TrueCaller و سایر برنامه ها همچنان از UPI برای پرداخت دیجیتال استفاده می کنند.
جالب است که ببینیم Google Pay و PhonePe در برابر اکثریت معاملات UPI در هند چگونه به این قانون جدید واکنش نشان می دهند. با گفتن این موارد ، خیلی زود منتظر هیچ تغییری نباشید زیرا NPCI برای همه برنامه های UPI جدول زمانی حداکثر دو ساله در نظر گرفته است.