دونالد ترامپ گفت که آماده است نیروهای خود را از افغانستان ، عراق ، سومالی بیرون بکشد

رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ترامپ ، ماه گذشته گفت که ایالات متحده حدود 2500 سرباز را تا اوایل سال آینده از افغانستان خارج خواهد کرد

واشنگتن: انتظار می رود دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ، با استفاده از پایان دوران قدرت خود ، ارتش آمریكا را به عقب نشینی هزاران سرباز از افغانستان ، عراق و سومالی تا زمان خروج از دفتر در ژانویه ، با استفاده از پایان دوره قدرت خود ، برای عقب نشینی قابل توجه نیروهای آمریكایی از درگیری های گسترده در اطراف جهان.

مقامات گفتند که بر اساس پیش نویس فرمان روز دوشنبه در پنتاگون ، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان از استقرار فعلی 4500 سرباز به نصف کاهش می یابد.

در عراق ، پنتاگون سطح نیروها را کمی کمتر از 3000 سربازی که فرماندهان قبلاً اعلام کرده بودند ، کاهش می دهد. و در سومالی ، تقریباً بیش از 700 نظامی که مأموریت های آموزشی و ضد تروریستی را انجام می دهند ، خارج می شوند.

در مجموع ، این کاهش ها نشان دهنده تمایل دیرینه ترامپ برای متوقف کردن هزینه های درگیری های طولانی مدت نظامی علیه شورشیان اسلامی در کشورهای شکست خورده و شکننده آفریقا و غرب آسیا است ، یک ماموریت سنگین که از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر گسترش یافته است ، 2001

اما آرزوهای رئیس جمهور مدتهاست که مقاومت می کند ، زیرا مقامات امنیت ملی وی اظهار داشتند که کنار گذاشتن چنین کشورهایی با مشکل می تواند عواقب فاجعه بار داشته باشد – مانند زمانی که ایالات متحده در پایان سال 2011 از عراق خارج شد ، و خلا a ایجاد کننده ظهور گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه.

ترامپ نیز بارها و بارها به عقب نشینی از سوریه فشار آورده است ، اما چند صد نظامی آمریکایی در آنجا مستقر هستند ، تا حدی برای محافظت از میادین نفتی آرزو شده توسط متحدان کرد سوریه مورد حمایت آمریکا توسط دولت بشار اسد سوریه ، رئیس جمهور سوریه. مقامات گفتند ، رایزنی های فعلی درباره خروج تأثیری بر آنچه در سوریه است ندارد.

گفته می شود که طرح مورد بحث برای خروج از سومالی برای نیروهای آمریکایی مستقر در مجاورت کنیا و جیبوتی ، جایی که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که حملات هوایی را در سومالی انجام می دهند مستقر نیست ، اعمال نمی شود ، به گفته مقامات آشنا به مشاوره های داخلی که در مورد شرایط گمنامی

حفظ این پایگاه های هوایی به معنای حفظ توانایی ارتش در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به ستیزه جویان با الشباب ، گروه تروریستی وابسته به القاعده است – حداقل کسانی که تهدیدی برای منافع آمریکا محسوب می شوند. مقامات گفتند که تعداد کمتری از نیروهایی که در عراق و افغانستان باقی می مانند نیز برای حفظ توانایی در انجام حملات و حملات ضد تروریسم کافی است. تصمیمات نیروهای افغانستان و عراق قبلاً توسط گزارش شده بود CNN.

ترامپ ماه گذشته در یک پست توئیتری گفته بود که می خواهد همه 4500 سرباز آمریکایی در افغانستان را تا کریسمس در خانه خود داشته باشند ، اما دستیاران ارشد ارتش و امنیت ملی از چنین عقب نشینی پرشور توصیه کردند. مقامات گفتند که سرانجام رئیس جمهور با کاهش کوچکتر موافقت کرد.

رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ترامپ ماه گذشته گفت كه ایالات متحده حدود 2500 سرباز را تا اوایل سال آینده از افغانستان خارج خواهد كرد – به طور غیرمستقیم ژنرال مارك آ میللی ، رئیس ستاد مشترك ، به دلیل زیر سوال بردن آشكار این جدول زمانی ، سرزنش می كند.

یک مقام ارشد دولت گفت که اندکی قبل از آنکه ترامپ هفته گذشته مارک اسپر وزیر دفاع را برکنار کند و کریستوفر میلر را به عنوان سرپرست پنتاگون منصوب کند ، اسپر یادداشتی طبقه بندی شده را به کاخ سفید ارسال کرده بود و در آن اظهار نگرانی در مورد تسریع در عقب نشینی نیروهای نظامی در افغانستان کرده بود.

اسپر نوشته است که شرایط در زمین هنوز مناسب نبوده و با استناد به خشونت مداوم ، خطراتی که ممکن است یک عقب نشینی سریع برای نیروهای باقی مانده ایجاد کند ، تأثیر بر اتحاد ها و ترس از تضعیف مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان است. این یادداشت قبلا توسط واشنگتن پست.

سناتور میچ مک کانل ، کنتاکی ، رهبر اکثریت ، روز دوشنبه هشدار نادرست و محجبه ای را از کف مجلس سنا به ترامپ ارائه داد و گفت که رئیس جمهور خود را در معرض خطر از بین بردن سابقه موفقیت خود در غرب آسیا و تکرار اشتباهات سابق قرار می دهد رئیس جمهور باراک اوباما ، سلفی که از آن متنفر است.

مک کانل گفت: “اکنون خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان به متحدان ما آسیب می رساند و باعث خوشحالی افرادی می شود که برای ما آسیب می بینند.” برای رهبری که وفادارانه در اکثر موضوعات سیاست داخلی در کنار ترامپ ایستاده است ، این عزیمت قابل توجه بود.

“عواقب خروج زودرس آمریكا حتی از عقب نشینی اوباما از عراق در سال 2011 كه به افزایش [the Islamic State] و دور جدید تروریسم جهانی ، “مک کانل گفت. “این یادآوری عزیمت تحقیر آمیز آمریکایی ها از سایگون در سال 1975 است.”

خروج از درگیری های خارجی – و به ویژه افغانستان – یکی از اجزای اصلی برنامه “اول آمریکا” ترامپ از زمان کاندیداتوری در انتخابات 2016 است. این درخواست به ویژه باعث ایجاد انگیزه در انتخاب رای دهندگان پوپولیست وی شده است ، بسیاری از آنها کهنه سربازانی هستند که از این کار خسته شده اند. نقش در جنگهای طولانی مدت. رئیس جمهور سوابق خود را در مورد این موضوع برای هر آینده سیاسی که ممکن است دنبال کند مهم است.

احتیاط اسپر در مورد کاهش نیروها یکی از چندین عامل منجر به اخراج وی بود. پس از عزیمت وی ​​، گروهی از مقامات جدید از جمله داگلاس ماك گرگور ، سرهنگ بازنشسته ارتش و طرفدار سرسخت پایان دادن به درگیری آمریكا در افغانستان وارد این منطقه شدند.

مشخص نیست که آیا نیروهای باقی مانده ناتو و متحدانش در افغانستان – حدود 7000 نفر که اصولاً نیروهای دولتی را آموزش می دهند – نیز عقب نشینی می کنند. اما مقامات گفتند كه بعضي از آنها در شمال و غرب كشور اين كار را انجام مي دهند ، زيرا اين امر به حمل و نقل آمريكا و در بعضي موارد به حمايت از كشور وابسته است.

این امر باعث می شود تا نیروهای آمریکایی از یك مركز مهم فرماندهی آمریكا و افغانستان مشاوره بگیرند و به نیروهای نظامی افغان كمك كنند تا منابع خود را تهیه كنند و دفاع خود را برنامه ریزی كنند. بیشتر موارد در حدود 5 تیم کوچک منطقه هدف قرار دارد – و متشکل از گروههای کوچکی از نیروهای عملیات ویژه – است که به هدف قرار دادن گروههای شورشی کمک می کند.

پیشنهاد کاهش نیرو در حدود 2000 تا 2500 سرباز در افغانستان در حالی است که نیروهای این کشور در جنوب و شمال در محاصره هستند. روحیه در میان نیروهای امنیتی افغانستان پایین است و عدم اطمینان باعث شده است که رهبران سیاسی محلی معاملات خود را با طالبان پیشرو قطع کنند.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط اکتبر ، مرگبارترین ماه برای غیرنظامیان از سپتامبر 2019 است مجله نیویورک تایمز. بیش از 200 غیرنظامی کشته شدند.

مذاکرات صلح در قطر بین مذاکره کنندگان افغان و طالبان در وهله اول به دلیل عدم تمایل دولت افغانستان برای استفاده از توافق ماه فوریه به عنوان سندی راهنما برای بحث ها متوقف شده است.

متخصصان افغانستان گفتند كه عقب نشینی شتابان اما جزئی می تواند انتخاب های سیاست برای رئیس جمهور منتخب جو بایدن و تیم امنیت ملی جدید وی را پیچیده كند ، اما ترجیح آن بر یك خروج كامل است.

لورل ای میلر ، مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه که در زمینه دیپلماسی افغانستان و پاکستان کار می کرد ، گفت: “کاهش سریع به 2500 گزینه های دولت بایدن را کاهش می دهد و مذاکرات صلح را تحت فشار قرار می دهد ، اما کاملاً صفر صفر رفتن را ایجاد نمی کند.” هفته گذشته ترامپ و اوباما در توییتر گفتند.

بیشتر نیروهای آمریکایی در سومالی ، کشور جنگ زده در شاخ آفریقا ، نیروهای عملیات ویژه هستند که در تعداد کمی پایگاه در سراسر کشور مستقر شده اند. مأموریت های آنها شامل آموزش و مشاوره به ارتش سومالی و نیروهای ضد تروریسم و ​​انجام حملات کشتار یا دستگیری به هدف حمله شبه نظامیان شباب است.

فشار ترامپ برای ترک سومالی قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود در یک زمان ظریف انجام می شود: سومالی در حال آماده سازی برای انتخابات پارلمانی ماه آینده و انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است اوایل فوریه برگزار شود. برکناری سربازان آمریکایی می تواند هر گونه توانایی در حفظ امنیت تجمعات و رای گیری در برابر بمب افکن های شباب را پیچیده کند. این همچنین در زمان آشفتگی سیاسی در همسایگی اتیوپی رخ می دهد ، ارتش آن نیز با الشباب نبرد کرده است.

بریتنی براون ، که در سیاست های سومالی در شورای امنیت ملی تحت نظر اوباما و ترامپ کار می کرد ، گفت: “زمان این نمی تواند بدتر باشد.” وی گفت که به طور کلی از خروج از سومالی حمایت می کند.

براون ، که اکنون رئیس ستاد گروه بین المللی بحران است ، یک سازمان غیرانتفاعی متمرکز بر درگیری های مرگبار ، گفت: “زمان انجام این کار نیست ، زیرا این انتخابات واقعاً مهم است – این یک انتخاب بسیار مهم است. “امیدوارم این سومالی را به هرج و مرج دولت ناموفق بازگرداند ، زیرا این باعث جسارت الشباب خواهد شد.”

مشخص نیست که آیا سایر قسمت های دولت ایالات متحده – مانند عوامل سیا ، سفیر و دیگر دیپلمات های وزارت امور خارجه که در یک پناهگاه بسیار مستحکم در فرودگاه موگادیشو ، پایتخت سومالی مستقر هستند – نیز از خاک سومالی خارج می شوند. نظامی.

سومالی سالها با جنگ داخلی ، خشکسالی و خشونت افراط گرایان اسلامی روبرو بوده است. ایالات متحده در پایان دولت جورج بوش به عنوان نیروهای حافظ صلح در این کشور مداخله کرد ، اما اندکی پس از نبرد “شاهین سیاه” در سال 1993 که منجر به کشته شدن 18 آمریکایی و صدها مبارز شبه نظامی شد ، آن را رها کرد.

الشباب ، یک گروه تروریستی اسلامی که نام آن به معنی “جوانان” است ، در حدود سال 2007 ظهور کرد و با خشونت برای کنترل سومالی با حملات گاه به گاه خارج از مرزهای خود ، از جمله حمله به مرکز خرید Westgate در نایروبی ، کنیا ، در سال 2013 که در ماه ژانویه بیش از پنج ده غیرنظامی و حمله مرگبار به پایگاه هوایی ایالات متحده در خلیج ماندا ، کنیا را کشت.

رهبران شباب در سال 2012 با القاعده بیعت کردند. در سال 2016 ، کمی قبل از ترک دفتر ، اوباما آنها را بخشی از جنگ مجازات کنگره علیه عاملان حملات 11 سپتامبر دانست. در دولت ترامپ ، ارتش حملات هوایی را که شبه نظامیان شباب را هدف قرار داده بود ، به شدت افزایش داد.

اریک اشمیت ، توماس گیبونس-نف ، چارلی Savage و هلن کوپر c.2020 شرکت نیویورک تایمز

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.