رئیس‌جمهور اوگاندا قوانین شدید ضد همجنس‌گرایان را امضا می‌کند که در برخی موارد مجازات اعدام در آن وجود دارد

رئیس‌جمهور اوگاندا قوانین شدید ضد همجنس‌گرایان را امضا می‌کند که در برخی موارد مجازات اعدام در آن وجود دارد

فعالان در جریان اعتراض خود علیه لایحه ضد همجنسگرایی اوگاندا در کمیسیون عالی اوگاندا در پرتوریا، آفریقای جنوبی، پلاکاردهایی در دست دارند. فایل AP

رئیس‌جمهور اوگاندا قانون جدید ضد همجنس‌گرایان را امضا کرده است که به شدت توسط فعالان حقوق بشر و سایرین در سراسر جهان محکوم شده است.

اقدامی که توسط رئیس جمهور یووری موسوینی تصویب شده است، افراد دگرباشان جنسی را جرم انگاری نمی کند، که نگرانی بزرگی برای فعالانی بود که پیش نویس قبلی این قانون را تجاوز وحشیانه به حقوق بشر خواندند.

با این حال، قانون جدید حکم اعدام را برای «همجنس‌گرایی تشدید شده» حفظ می‌کند، که به عنوان برخوردهای جنسی شامل افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی و همچنین نوجوانان و سایر افراد آسیب‌پذیر تعریف می‌شود.

طبق این قانون، مظنونی که به اتهام «تلاش به همجنس‌گرایی تشدید شده» محکوم می‌شود، ممکن است تا 14 سال زندانی شود.

آنیتا آمانگ، رئیس پارلمان در بیانیه‌ای گفت که رئیس‌جمهور در امضای این لایحه «به فریادهای مردم ما پاسخ داده است».

در این بیانیه آمده است: «با تواضع فراوان، از همکارانم نمایندگان مجلس به خاطر مقاومت در برابر همه فشارهای زورگویان و نظریه پردازان توطئه روز قیامت به نفع کشورمان تشکر می کنم».

موسوینی این لایحه را در ماه آوریل به مجلس ملی بازگردانده بود و خواستار تغییراتی شده بود که بین شناسایی به عنوان LGBTQ و در واقع درگیر شدن در اعمال همجنس‌گرایانه تفاوت قائل شود. این موضوع باعث خشم برخی از قانونگذاران شد، از جمله برخی از آنها که می ترسیدند رئیس جمهور این لایحه را در میان فشارهای بین المللی وتو کند. قانونگذاران نسخه اصلاح شده این لایحه را در اوایل ماه مه تصویب کردند.

همجنس گرایی قبلاً در اوگاندا طبق قانون دوران استعمار که فعالیت جنسی «برخلاف نظم طبیعت» را جرم انگاری می کرد، غیرقانونی بود. مجازات آن جرم حبس ابد است.

ایالات متحده نسبت به عواقب اقتصادی ناشی از قوانینی که عفو بین‌الملل آن را «سخت‌انگیز و بیش از حد گسترده» توصیف کرده است، هشدار داده است.

رهبران برنامه ایدز سازمان ملل متحد، طرح اضطراری رئیس جمهور ایالات متحده برای امداد به ایدز و صندوق جهانی در بیانیه مشترک روز دوشنبه گفتند که آنها “عمیقاً در مورد تأثیر مضر” قانون بر سلامت عمومی و پاسخ HIV نگران هستند.

در این بیانیه آمده است: «پیشرفت اوگاندا در پاسخ به اچ‌آی‌وی اکنون در معرض خطر جدی قرار دارد. “قانون ضد همجنسگرایی 2023، آموزش بهداشت و اطلاع رسانی را که می تواند به پایان دادن به ایدز به عنوان یک تهدید سلامت عمومی کمک کند، مانع خواهد شد.”

این بیانیه خاطرنشان کرد که «انگ و تبعیض مرتبط با تصویب این قانون قبلاً منجر به کاهش دسترسی به خدمات پیشگیری و درمان» برای افراد LGBTQ شده است.

احساسات ضد همجنس‌بازی در اوگاندا در هفته‌های اخیر و در میان پوشش خبری مبنی بر لواط در مدارس شبانه‌روزی افزایش یافته است، از جمله یک مورد معتبر برای پسران که در آن یکی از والدین معلمی را به سوء استفاده از پسرش متهم کرد.

تصمیم مجمع ملی کلیسای انگلیس در فوریه برای ادامه ممنوعیت عروسی در کلیسا برای زوج های همجنس و در عین حال به کشیش ها اجازه داد تا ازدواج همجنس گرایان و مشارکت های مدنی را برکت دهند، بسیاری را در اوگاندا و سایر نقاط آفریقا برافروخت.

همجنس گرایی در بیش از 30 کشور از 54 کشور آفریقا جرم انگاری شده است. برخی از آفریقایی ها آن را رفتاری می دانند که از خارج وارد شده است و نه یک گرایش جنسی.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام