راز های نگهداری گیاه کروتون از گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست محبوب

 

با گیاه کروتون حتی در پائیز هم خانه‌ای سبز داشته باشید! گیاه کروتون از دسته ی گیاهان همیشه سبز است که عمری دو یا چند ساله دارد. خاستگاه اصلی این گیاه همیشه سبز و علاقه مند به رطوبت، نواحی غرب اقیانوس آرام، استرالیا و مالزی می باشد.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات و نکاتی ضروری درباره‌ی بررسی انواع گونه ها و روش تکثیرکروتون، آشنایی با نیازها و روش نگهداری کروتون، قیمت دلایل محبوبیت و کروتون به شما عزیزان ارائه دهیم.

به دلیل حساسیت بالای این گیاه رطوبت دوست نسبت به تغییرات محیطی، پرورش و نگهداری کروتون نیازمند رعایت اصول مراقبتی دقیقی است. این گیاه در صورت کشت در خاک مناسب، دریافت نور فراوان، آبیاری منظم و تأمین دما و رطوبت کافی رشد مطلوبی خواهد داشت.

گیاه کروتون

گل کروتون گونه های متنوع و متمایزی دارد و دلیل عامه پسندی آن زیبایی حیرت انگیز طرح و رنگ برگهاست.

از انواع کروتون به دلیل فرم جذاب برگها و طرحهای متفاوتی که دارند در زیبا آرایی محیط های مختلف استفاده میشود. قیمت کروتون بسته به اندازه گیاه و نوع گونه متغیر است. عکس کروتون از گونه ی Petra در تصویر زیر قابل مشاهده است.

برخی ویژگی های گیاه کروتون

گیاه کروتون جزو گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست گیاهی همیشه سبز و رطوبت دوست می باشد. این گیاه متعلق به خانواده ی Euphorbiaceae می باشد. کروتون گیاهی است که عموماً به صورت درختچه در نواحی جنگلی گرم و مرطوب رشد میکند. این گیاه بومی مناطق غرب اقیانوس آرام، اندونزی و مالزی است و گونه های متفاوت و متنوعی دارد.

 

وجه تفاوت انواع کروتون در تعداد، فرم، طرح و رنگ برگ های آن است. انواعی از گل کروتون که در بسترهای طبیعی رشد میکنند، در حدود 180 سانتیمتر ارتفاع دارند. این در حالیست که، انواع آپارتمانی کروتون تنها تا ارتفاعی در حدود 60 تا 120 سانتیمتر رشد میکنند.

 

حساسیت بالای این گیاه سبب شده تا، نگهداری کروتون در منزل اندکی دشوار باشد و نیازمند رعایت اصول مراقبتی خاصی باشد.

گیاه کروتون

گل کروتون درختچه ای چند ساله است که در طول دوران حیات خود، همیشه سبز میماند. این گیاه شاخه و برگ های فراوانی تولید میکند. برگهای گیاه کروتون رشد جانبی داشته و فرمی نوک تیز و بیضی شکل دارند.

برگها سطحی براق داشته و طرحهایی راه راه یا تکه تکه بر روی آنها دیده میشود. حاشیه ی برگهای برخی گونه ها صاف و برخی دندانه دار می باشد. برگهای انواع کروتون به رنگهای سبز، زرد، نارنجی، برنزی و …  هستند. در زیر عکس کروتون از گونه ی Oakleaf را مشاهده میکنید.

بررسی انواع گونه ها و روش تکثیر کروتون

نام علمی گیاه کروتون (Codiaeum Variegatum) می باشد. این گیاه یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست می‌باشد، که گونه های متنوعی دارد و از نظر، تعداد، رنگ و طرح برگ و شیوه ی قرار گیری گل آذین با هم تفاوت دارند.

از شاخص ترین انواع کروتون میتوان گونه هایی همچون؛ Zanzibar، Red Iceton،Yellow Iceton ،Petra ،Superstar  و … را نام برد. از این میان گونه Red Iceton یا کروتون پرتقالی محبوب ترین گونه ی این گیاه به شمار می آید.

در جدول زیر با انواع کروتون و گونه های جذاب آن آشنا خواهیم شد.

 

 

انواع گل کروتون

کروتون پترا

کروتون پامرغی

کروتون گوخری

کروتون رشته‌ای

کروتون معمولی

کروتون انگشت طلا

کروتون ماه طلا

کروتون نورما

 

نگهداری کروتون آپارتمانی به دلیل حساسیت بالای این گیاه نسبت به تغییر شرایط محیطی، کمی دشوار است. جهت تکثیر کروتون از روش هایی چون؛  قلمه ساقه و برگ، خوابانیدن هوایی و کاشت بذر استفاده میشود.

گل کروتون

 

در این میان، قلمه زدن و ریشه دار کردن در خاک مناسبترین گزینه جهت تکثیر کروتون می باشد. در زیر عکس کروتون از گونه یMrs. Iceton  را مشاهده می کنید.

 

 

آشنایی با نیازها و روش نگهداری کروتون

گیاه کروتون به جهت رشد بهتر و رنگی شدن برگها به نور کامل و زیاد آفتاب احتیاج دارد، البته این نور نباید مستقیم و یا با شدت زیاد باشد. عالی ترین محیط جهت نگهداری کروتون، مکانهای دارای نور فراوان و غیر مستقیم آفتاب است.

کروتون برای اینکه شاخه و برگ زیادی تولید کند، نیاز دارد تا روزانه 6 تا 8 ساعت در معرض نور کامل خورشید قرار بگیرد. نگهداری کروتون در محیطهایی که در معرض تابش نور آفتاب نیستند، به تضعیف ساقه و رنگ پریدگی برگهای گیاه منجر میشود.

انواع کروتون بومی نواحی گرم و پر باران می باشند، از این رو تمایل دارند تا در خاکهای مرطوب رشد کنند. گیاه کروتون آبیاری بیش از اندازه و حالت ماندآبی در خاک را نمی پسندد. حالت غرقابی سبب زرد شدن و ریزش برگهای گیاه میشود.

به همین دلیل این گیاه به آبیاری منظم روزانه نیاز دارد. بهترین موقع برای آبیاری این گیاه زمانی است که، خاک گیاه خشک شده باشد.

 گل کروتون

 

خاک ایده آل جهت نگهداری کروتون آپارتمانی، خاکی است که حاصلخیز باشد و غنی از مواد غذایی معدنی و آلی باشد. مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس، خاک برگ و پرلایت ترکیبی مناسب برای کشت این گیاه می باشد.

 

همچنین استفاده از کودهایی چون؛ کمپوست یا کود پوسیده ی برگ میتواند میزان مواد مغذی بستر نگهداری کروتون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. گیاه کروتون در محدوده ی دمایی در حدود 18 تا 28 درجه سانتیگراد رشد مناسبی دارد.

 

این گیاه بومی نواحی گرمسیری می باشد، از این رو حتی تا دمای 35 درجه سانتیگراد را به آسانی تحمل میکند، البته این امر معطوف به وجود میزان مناسبی از رطوبت در هواست. در صورت کم بودن میزان رطوبت محیط، گرمای بیش از حد گیاه را از بین خواهد برد.

  

قیمت دلایل محبوبیت و کروتون

شکل خاص و متمایز و رنگ چشم نواز برگهای گل کروتون از دلایل بازارپسندی این گیاه می باشد. قیمت کروتون سن گیاه و نوع گونه متفاوت می باشد. پایینترین قیمت کروتون به بذر و قلمه ی آن اختصاص دارد و از 45 هزار تومان آغاز میشود.

قیمت کروتون در ابعاد درختچه  در حدود 220 هزار تومان می باشد. هر اندازه سن و سایز گیاه بیشتر باشد، قیمت کروتون به تبع آن بالا می رود. این گیاه ظاهر شیک و امروزی دارد، به همین دلیل به کار بردن آن در دکوراسیون منزل جلوه ای چشم نواز و زیبا به محیط می بخشد.

چنین ویژگی هایی سبب شده تا این گیاه مورد توجه عموم قرار گیرد و  بازار خرید پر رونقی داشته باشد.

گیاه کروتون 

جمع بندی

گیاه کروتون گیاهی همیشه سبز، رطوبت دوست و چند ساله است. خاستگاه این گیاه مناطق گرمسیری بوده و برای رشد مطلوب به محیط هایی با نور غیر مستقیم و فراوان، دمایی در گستره ی 18 تا 28 درجه سانتیگراد، خاکی غنی از مواد معدنی و آبیاری منظم روزانه احتیاج دارد.

در این مقاله درباره‌ی بررسی انواع گونه ها و روش تکثیرکروتون، آشنایی با نیازها و روش نگهداری کروتون، قیمت دلایل محبوبیت و کروتون با شما صحبت کردیم.

کروتون گونه هایی متمایز با تعداد، طرح، فرم و رنگ برگ متفاوتی دارد. کروتون پرتقالی محبوب ترین گونه از میان انواع کروتون به شمار می آید. تکثیر کروتون با استفاده از روش هایی نظیر؛ قلمه زدن ساقه و برگ، کاشت بذر و خوابانیدن هوایی صورت می پذیرد.

قیمت کروتون به نوع گونه و اندازه ی گیاه بستگی دارد و قیمت اندازه ی درختچه ای آن از حدود 200 هزار تومان آغاز میشود. از کروتون به جهت زیبایی کم نظیر برگها و تنوع طرح و رنگ در دکور محیط کار، فضای خانه، و … استفاده میشود.

 

شما عزیزان می‌توانید با به اشتراک گذاشتن این مقاله با دیگر دوستداران این گیاه رطوبت دوست زیبا به آنها در روش های نگهداری این گل چشم نواز کمک کنید.

همچنین در سایت زیر می‌توانید با 10 نوع از معروف ترین گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست آشنا شوید.

https://rooziato.com/1401385330/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b1%d8%b7%d9%88%d8%a8%d8%aa-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%aa/