رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس امروز؛ حکومت دو دهه ای اردوغان ممکن است پایان یابد

ترکیه: رأی گیری برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی امروز؛  حکومت دو دهه ای اردوغان ممکن است پایان یابد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه. خبرگزاری فرانسه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قرار است در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که قرار است روز یکشنبه برگزار شود، با چالش های بی سابقه ای روبرو شود.

این انتخابات ممکن است به حکومت دو دهه ای او پایان دهد، زیرا نظرسنجی ها نشان می دهد اردوغان پس از کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون عقب مانده است. اگر هیچ یک از کاندیداها بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاوردند، دور دوم در 28 می برگزار می شود.

رای دهندگان در کمتر از سه ماه پس از زلزله 6 فوریه که بیش از 50000 نفر را گرفت و بیش از 5.9 میلیون نفر را در جنوب ترکیه و شمال سوریه آواره کرد، درباره سرنوشت دموکراسی ترکیه تصمیم خواهند گرفت.

مقالات مرتبط

ترکیه

“گاندی” ترکیه: کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان و “آینده” دموکراسی ترکیه کیست؟

ترکیه

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه: نگاهی به اینکه آیا حکومت دو دهه ای طیب اردوغان در 14 مه پایان می یابد یا خیر

به گزارش سی ان ان، انتخابات همچنین در بحبوحه یک بحران جدی اقتصادی و آنچه که تحلیلگران می گویند فرسایش دموکراتیک در دولت اردوغان برگزار می شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، آخرین گردهمایی انتخاباتی خود را روز شنبه در استانبول برگزار کرد، پیش از اجرای به اصطلاح ممنوعیت تبلیغاتی، و مخالفان را متهم به همکاری با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای سرنگونی او کرد و در حالی که آخرین درخواست خود را در آستانه برجام انجام داد. بزرگترین چالش برای حکومت 20 ساله او.

یکی از صحبت های او این بود که مخالفان از غرب دستور می گیرند و در صورت انتخاب شدن در مقابل خواسته های کشورهای غربی سر تعظیم فرود خواهند آورد. اردوغان در تظاهراتی در استانبول همچنین اظهارات بایدن را که در ژانویه 2020 توسط نیویورک تایمز منتشر شد، زمانی که برای کاخ سفید کمپین می کرد، به یاد آورد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که امسال میزان مشارکت رای‌دهندگان بی‌سابقه و رقابت تنگاتنگی بین اردوغان و کمال قلیچداراوغلو، کاندیدای اصلی اپوزیسیون، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) و نامزد ریاست‌جمهوری برای بلوک شش حزبی اتحاد ملت خواهد بود.

روزنامه دیلی صباح ترکیه روز چهارشنبه به نقل از معاون وزیر خارجه این کشور گزارش داد که بیش از 1.8 میلیون رای دهنده ساکن خارج از کشور در 17 آوریل رای خود را داده اند.

انتظار می رود جمعیت ترکیه نیز در این زمینه نقش داشته باشد. بیشتر استان‌های آسیب‌دیده در زلزله فوریه، مقر اردوغان و حزب عدالت و توسعه بود. اما احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات (YSK) ماه گذشته گفت که انتظار می‌رود حداقل یک میلیون رای‌دهنده در مناطق زلزله‌زده امسال در میان آوارگی شرکت نکنند.

به گزارش سی ان ان، حتی اگر کیلیچداراوغلو در انتخابات پیروز شود، برخی تحلیلگران می گویند که اردوغان ممکن است بدون مبارزه قدرت را به جانشین خود واگذار نکند.

به جز اردوغان و کیلیچداراوغلو، سینان اوگان، نامزد راستگرای اتحاد اجدادی نیز در انتخابات شرکت می کند.

اینس، رهبر حزب میهن میانه، گفت که در پی یک “کمپین تهمت” علیه او از این حزب عقب نشینی کرده است. او هفته ها با اتهامات مبهم در رسانه های اجتماعی در ترکیه مواجه شده است و دفتر دادستانی عمومی آنکارا روز پنجشنبه اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره باج گیری احتمالی آغاز کرده است.

حزب او، میهن، با این حال در رقابت پارلمانی باقی خواهد ماند.

این مرد 59 ساله در سال 2018 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد اما در برابر اردوغان شکست خورد. او در ماه مارس سال جاری از CHP کیلیچداراوغلو جدا شد و به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری پیوست. او ابتدا درخواست‌های حزب سابقش برای خروج از این حزب را به دلیل نگرانی از اینکه آرا را از رقیب اردوغان خواهد گرفت، رد کرد.

اینس هیچ یک از نامزدهای باقی مانده را تایید نکرد. نام او نیز در برگه رای باقی خواهد ماند. کناره گیری او یک تقویت بالقوه برای کیلیچداراوغلو است.

برخی از تحلیلگران می گویند که اگر اردوغان با اختلاف اندکی رأی را از دست بدهد، این امکان را برای او باز می کند که با نتایج رقابت کند. سی ان ان گزارش داد که اگر تجربه گذشته معیاری باشد، رئیس جمهور و حزب عدالت و توسعه ممکن است دراز کشیدن شکست نخورند.

(با ورودی های ANI)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام