روسیه آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیمای «پیشرفته» را انجام داد

روسیه آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیمای «پیشرفته» را انجام داد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه. عکس فایل/AP

مسکو: روسیه تنها چند هفته پس از تعلیق مشارکت در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای خود با آمریکا، آزمایش موفقیت‌آمیزی یک موشک بالستیک قاره‌پیما «پیشرفته» را انجام داده است. خبرگزاری فرانسه.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یک خدمه رزمی روز سه‌شنبه با موفقیت یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) یک سامانه موشکی متحرک زمین‌پایه را از سایت آزمایشی کاپوستین یار پرتاب کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «کلاهک آموزشی این موشک با دقت کافی به هدف ساختگی در زمین آموزشی ساری شاگان (جمهوری قزاقستان) اصابت کرد.

از زمان استقرار سربازان در اوکراین در سال گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدارهایی مبنی بر اینکه اگر روسیه مورد حمله قرار گیرد، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد، ابراز کرده است.

پوتین در اواخر فوریه گفت که روسیه از توافق استارت جدید خارج می‌شود که بر اساس آن روسیه و ایالات متحده متعهد به محدود کردن ذخایر هسته‌ای و تسلیم شدن به بازرسی‌های متقابل هستند. خبرگزاری فرانسه.

کمتر از سه هفته پیش، پوتین اعلام کرد که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر خواهد کرد و تسلیحات هسته‌ای را به آستان اتحادیه اروپا خواهد رساند.

هر دو اقدام با محکومیت ناتو مواجه شد.

در حالی که وزارت دفاع روسیه نوع موشک مورد استفاده در پرتاب روز سه شنبه را مشخص نکرد، هدف از این رزمایش “آزمایش تجهیزات جنگی پیشرفته موشک های بالستیک قاره پیما” بود.

وی افزود: این پرتاب تأیید صحت طراحی مدار و راه حل های فنی مورد استفاده در توسعه سامانه های موشکی استراتژیک جدید را ممکن کرد.

به دنبال نگرانی ها مبنی بر اینکه این سلاح در آزمایش اخیر شکست خورده است، پوتین در ماه فوریه اعلام کرد که نوع جدیدی از ICBM در سال جاری به کار گرفته خواهد شد.

سرمات که توسط مفسران غربی “شیطان 2” نامیده می شود، قادر به حمل کلاهک های هسته ای متعدد است و یکی از موشک های نسل بعدی “شکست ناپذیر” پوتین است. خبرگزاری فرانسه.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام