ریاض گزارش ملاقات بین بنیامین نتانیاهو و MBS را تکذیب می کند

كان و سایر رسانه های تلویزیونی اسرائیل گفتند كه نتانیاهو و رئیس آژانس جاسوسی موساد یوسف مایر کوهن روز یکشنبه با حاكم عمودی عربستان سعودی به همراه مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا در شهر نئوم در دریای سرخ ملاقات كرده اند.

ریاض گزارش ملاقات بین بنیامین نتانیاهو و MBS را تکذیب می کند

تصویر پرونده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل. رویترز

اورشلیم: گزارش رسانه های اسرائیلی و یک منبع دولتی روز دوشنبه گفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برای مذاکرات مهم در عربستان سعودی با محمد بن سلمان ولیعهد ملاقات کرده است ، اما ریاض وقوع این دیدار را انکار کرد.

این گزارش ها به گمانه زنی ها مبنی بر احتمال نزدیک شدن کشور یهود به عادی سازی روابط با بزرگترین قدرت خلیج فارس پس از معاملات تاریخی اخیر امریکا با امارات متحده عربی و بحرین دامن زد.

صدا و سیمای عمومی اسرائیل کان و سایر رسانه ها گفتند که نتانیاهو و رئیس آژانس جاسوسی موساد یوسف مایر کوهن روز یکشنبه با شاهزاده محمد ، حاکم عملا سعودی ، به همراه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ، در شهر آینده نئوم در دریای سرخ ملاقات کرده اند.

یک منبع دولت اسرائیل که خواست نامش فاش نشود ، گزارش ها را تأیید کرد خبرگزاری فرانسه.

سپس شاهزاده فیصل بن فرحان ، وزیر خارجه عربستان سعودی ، گزارشی را که حاکی از آن است عربستان سعودی از موضع دهها ساله خودداری از گفتگو با دولت یهود تا حل و فصل درگیری فلسطین دور می کند ، به شدت رد کرد.

پمپئو تأیید کرده است که وی به عنوان بخشی از تور خاورمیانه در نئوم بوده است و با شاهزاده محمد ملاقات کرده است ، که با نام اولیه MBS شناخته می شود. وزارت امور خارجه آمریکا از تأیید جلسه سه جانبه خودداری کرد.

نتانیاهو ، روز دوشنبه در جلسه عمومی حزب لیکود در مورد سفر عربستان سعودی س askedال شد ، گفت: “من هرگز در مورد این موارد اظهار نظری نکرده ام و قصد ندارم اکنون شروع کنم.”

توافق های ابراهیم

معاملات عادی سازی اسرائیل با امارات و بحرین ، معروف به توافق آبراهام ، با توافق رئیس جمهور آمریكا ، دونالد ترامپ ، كه در كمتر از دو ماه دفتر را ترك می كند ، انجام شد. سودان نیز به طور اصولی توافق کرده است که روابط خود را با اسرائیل عادی کند.

گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینكه واشنگتن ممكن است سایر كشورهای عربی را برای پیوستن به توافقنامه پیش از سوگند یاد كردن جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ، تحت فشار قرار دهد.

در حالی که اسرائیل از این توافق نامه ها به عنوان توافقنامه های دیپلماتیک تاریخی استقبال کرده است ، فلسطینیان آنها را محکوم کرده و از کشورهای عربی خواسته اند تا زمانی که اسرائیل اشغال خاک فلسطین را پایان ندهد و با ایجاد یک کشور فلسطین موافقت نکند ، محکم و محکم مقاومت کنند.

عربستان سعودی – متحد نزدیک آمریکا و خریدار کالاهای نظامی نفت خیز – علناً تأکید کرده است که تا زمانی که به توافق صلح با فلسطینی ها نرسد ، به موضع اتحادیه عرب با وجود چندین دهه پیرامون عدم ارتباط با اسرائیل پایبند خواهد ماند.

اما برخی از کارشناسان گفته اند که ممکن است مراسم تحلیف آینده بایدن در ریاض فوریتی ایجاد کرده باشد ، که با اسرائیل به دلیل تمایل مشترک برای مهار دشمن مشترک ایران برخورد فاحشی داشته است.

صحبت های آخر شب

خبرنگار برجسته دیپلماتیک اسرائیل باراک راوید از اخبار والا و آکسیوس گزارش داد که نتانیاهو و کوهن با یک هواپیما متعلق به ادی آنجل تاجر اسرائیلی پرواز کردند.

راوید با استناد به اطلاعات ردیاب پرواز نشان می دهد هواپیمای آنجل ساعت 8:00 بعد از ظهر (1800 به وقت گرینویچ) روز یکشنبه از اسرائیل خارج شده و به نئوم می رود و پنج ساعت بعد به اسرائیل بازگشت.

قبل از توافق آبراهام ، اسرائیل فقط با دو ملت عرب ، همسایگانش مصر و اردن ، پیمان های صلح داشت.

اما در اواخر ماه اوت ، نتانیاهو گفت اسرائیل “جلسات غیر علنی با رهبران عرب و مسلمان را برای عادی سازی روابط با کشور اسرائیل برگزار می کند” ، بدون اینکه اسمی از کشورها ببرد.

در میان گمانه زنی ها مبنی بر اینکه کشورهای عربی کوچکتر مانند عمان نیز به یک معامله علاقه مند بودند ، عربستان سعودی با توجه به ثروت و نفوذ پادشاهی ، به عنوان هدف اصلی اسرائیل شناخته شده است.

کشورهای عربی سنی و به ویژه اسرائیل نگران هستند که بایدن به دنبال احیای توافق هسته ای ایران باشد که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بین تهران و قدرت های جهانی توافق شده بود ، که توسط ترامپ لغو شد.

دولت ترامپ موضوعات حقوق بشر را در دیپلماسی بین المللی نادیده گرفته و به ویژه در مورد انتقاد از سوابق عربستان ، به ویژه در مورد قتل توسط جملات خاشوگی ، روزنامه نگار برجسته و منتقد سلطنتی سعودی ، توسط احتیاط محتاط بود.

تحلیل گران متعدد اسرائیلی گفته اند که اگر بایدن دست به توافق صلح اسرائیل و عربستان بدون هیچ گونه اصلاح حقوق معنادار توافق شده توسط ریاض بزند ، با واکنش جناح چپ مترقی حزب دموکرات روبرو خواهد شد.

صحبت کردن با خبرگزاری فرانسه در روزهای پس از رای گیری در ایالات متحده ، مایکل اورن ، نماینده سابق نتانیاهو در واشنگتن گفت که به احتمال زیاد “نباید بایدن در حالی که حزب خود را قبول کند” در مورد پیمان سعودی و اسرائیل.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.