زندان یا وثیقه؟ چرا آینده سیاسی عمران خان تاریک است؟

پس از دستگیری نخست وزیر سابق پاکستان در روز سه شنبه در پرونده معامله زمین القادر تراست، پاکستان شاهد اعتراضات خشونت آمیز بی سابقه ای بوده است – ده ها نفر مجروح شده اند، اموال عمومی به ارزش میلیون ها روپیه آسیب دیده است، و تاسیسات نظامی مورد حمله قرار گرفته است.

هفتاد و دو ساعت پس از ادامه آتش‌سوزی پاکستان، دادگاه عالی روز پنج‌شنبه دستگیری وی را «غیرقانونی» اعلام کرد و دستور آزادی فوری رئیس تحریک انصاف پاکستان را صادر کرد و از او خواست تا روز جمعه در دادگاه عالی اسلام‌آباد حاضر شود. به دنبال مراجعات قانونی بیشتر باشید

در حالی که تصمیم دادگاه عالی توسط طرفداران خان که او را “شخصیتی شبیه به مسیحا” می‌دانند مورد تمجید قرار گرفت، دولت پاکستان خشم و ناامیدی خود را ابراز کرد. خواجه آصف، وزیر دفاع، نگرانی‌های خود را در مورد تصمیم دادگاه عالی برای لغو بازداشت نخست‌وزیر سابق مطرح کرد و آنچه را که به‌عنوان «معیارهای دوگانه عدالت» دادگاه می‌داند، زیر سؤال برد. وی همچنین مدعی شد که تمام خشونت ها در سراسر کشور توسط عمران خان تحریک شده است، اما او پاسخگو نبوده است.

مقالات مرتبط

یکی

عمران خان، یکی از بهترین‌های همه‌جانبه جهان، نتوانست زمان مناسبی برای مقابله با ارتش قدرتمند پاکستان داشته باشد.

یکی

پایان بازی عمران خان آغاز شد: تسکین دادگاه عالی لحظه ای است، درد سیاسی دائمی است

ما حوادث 11 می را از دادگاه رمزگشایی می کنیم و همچنین توضیح می دهیم که چه آینده ای در انتظار عمران خان است.

شورای امنیت پاکستان چه حکمی داشت؟

روز پنجشنبه (11 مه)، دادگاه عالی پاکستان به عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف، تسکین داد و دستگیری وی را غیرقانونی اعلام کرد و دستور داد که به مهمانسرای خطوط پلیس، H-11، اسلام آباد منتقل شود.

در این حکم سه صفحه ای، دادگاه عالی کشور نحوه اجرای حکم جلب در دادگاه عالی اسلام آباد علیه خواهان را باطل و غیرقانونی دانسته است. روز سه شنبه، عمران خان توسط تکاوران پاکستانی از محل دادگاه بازداشت شده بود.

در این حکم آمده است: «اجرای حکم مذکور، حق دسترسی خواهان به عدالت و حرمت و ایمنی دادگاه را نقض کرده است، زیرا وی قبلاً برای درخواست تسلیم قضایی در برابر اقدام انجام شده توسط NAB (دفتر ملی پاسخگویی) در دادگاه تسلیم شده بود. پرونده القادر تراست

این درخواست‌کننده قرار است فردا – 12 مه – ساعت 11:00 صبح برای رسیدگی به دادخواست کتبی‌اش برای اعتراض به اقدام NAB علیه او در پرونده القادر تراست، به IHC معرفی شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در زمانی که خواهان در مهمانسرای پلیس است، حق دارد با حداکثر 10 میهمان ملاقات کند که مشخصات آنها را با رعایت بازرسی امنیتی پلیس در اختیار افسر پلیس مربوطه قرار خواهد داد. به این افراد اجازه داده می شود تا زمانی که خواهان خواسته است نزد او بمانند.»

زندان یا وثیقه چرا آینده سیاسی عمران خان تاریک است
طرفداران عمران خان پس از تصمیم دادگاه عالی در پیشاور برای جشن گرفتن می رقصند. AP

قاضی عالی دادگاه در ادامه افزود: باید تصمیم دادگاه عالی را بپذیرید.

حامیان عمران خان حکم دادگاه را جشن گرفتند و تعدادی شیرینی در محل اقامت عمران خان در پارک زمان توزیع کردند. عثمان دار دستیار ویژه سابق نخست وزیر در امور جوانان از هواداران حزب خواست تا برای ابراز همبستگی و قدردانی از دادگاه عالی به خیابان ها بیایند.

جمیما گلداسمیت، همسر سابق خان نیز در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: «بالاخره عقل غالب شد».

بسیاری از اذهان حقوقی پاکستان نیز به تصمیم دادگاه عالی واکنش نشان دادند و عبدالمعیز جعفری وکیل دادگستری گفت سپیده دم“این دستگیری با دست بالا بود، اپتیک وحشتناک بود و استدلالی که IHC آن را قانونی اعلام کرد ضعیف بود. این یک مداخله ضروری بود.»

یکی دیگر از وکیل دادگستری میرزا معز بیگ نیز با جعفری موافق بود و گفت که تصمیم دادگاه مبنی بر غیرقانونی اعلام بازداشت به سختی تعجب آور است.

پس از دستور دادگاه، عمران خان به مهمانخانه خطوط پلیس منتقل شد و شب را در آنجا گذراند. صبح جمعه، وکیل خان مدعی شد که مقامات سعی کرده اند رئیس PTI را در محل با بستن وعده غذایی او با انسولین به قتل برسانند تا به او حمله قلبی کنند.

خان از طریق وکیل خود ادعا کرد که طبق یک ANI گزارش، به او تزریقی برای ایجاد حمله قلبی آهسته داده شد و اجازه استفاده از دستشویی را نداشت. او همچنین از درد قفسه سینه شاکی بود.


پوشش کامل ما درباره حماسه عمران خان پاکستان

سقوط عمران خان: سرانجام چه چیزی منجر به دستگیری نخست وزیر سابق پاکستان شد؟

چرا عمران خان اینقدر در بین توده ها محبوب است؟

چگونه دستگیری عمران خان باعث افزایش بی ثباتی در پاکستان شده است

چگونه عمران خان از خط مرزی ارتش پاکستان عبور کرد و سرانجام دستگیر شد

عمران خان، نواز شریف، بی نظیر بوتو و غیره: زمانی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند


واکنش دولت پاکستان چگونه بود؟

دولت پاکستان به رهبری شهباز شریف از تصمیم دادگاه عالی مبنی بر لغو دستگیری خان خشمگین بود و برخی دادگاه را به جانبداری نسبت به رئیس حزب تحریک انصاف متهم کردند. اعظم ترار، مشاور نخست وزیر شهباز شریف، به خبرنگاران گفت: رئیس قاضی باندیال “اکنون باید پرچم حزب عمران خان را بر روی دادگاه عالی به اهتزاز درآورد، یا باید اعلام کند که دادگاه دفتر فرعی حزب عمران است.”

رعنا صنا الله وزیر داخله گفت که اگر عمران خان رئیس حزب تحریک انصاف در روز جمعه از دادگاه عالی وثیقه بگیرد، دولت دوباره دستگیر خواهد شد. ما دوباره او را دستگیر خواهیم کرد. اگر فردا از دادگاه عالی وثیقه بگیرد، منتظر ابطال وثیقه خواهیم بود و دوباره دستگیرش می کنیم.» خبرگزاری فرانسه.

زندان یا وثیقه چرا آینده سیاسی عمران خان تاریک است
قبل از تصمیم دادگاه عالی، هواداران عمران خان دست به خشم زده و اموال عمومی را سوزانده و ویران کرده بودند. این خشونت ها منجر به زخمی شدن ده ها نفر و دستگیری هزاران نفر شد. AP

بعد عمران خان چی؟

عمران خان از زمان برکناری خود از قدرت، با موجی از مشکلات قانونی مواجه بوده است. پرونده القادر تراست تنها یکی از موارد متعددی است که نخست وزیر سابق در آن درگیر است. PTIخان با حداقل 121 پرونده حقوقی از جمله موارد مربوط به خیانت، توهین به مقدسات، تروریسم و ​​تحریک خشونت روبرو است.

همانطور که دادگاه عالی روز پنجشنبه اشاره کرد، عمران خان باید از حکم دادگاه عالی اسلام آباد تبعیت کند. این بدان معناست که اگر دادگاه علیه او حکم می‌کرد، دوران سیاسی او به پایان می‌رسید.

با این حال، اگر دادگاه به او مهلت می داد، فقط موقتی بود. همانطور که کارشناسان سیاسی خاطرنشان می کنند که تصمیم خان برای مقابله با ارتش قدرتمند در کشور تنها به او در آینده آسیب می رساند. علاوه بر این، تصمیم حامیان او برای تخریب اموال و بیداد کردن، هیچ حمایتی از او در داخل قوه قضاییه به همراه نداشته است. به عنوان Utpal Kumar، سردبیر نظر در اولین پستمی نویسد: «اما این وندالیسم حامیان عمران خان، به ویژه در تأسیسات نظامی است که ممکن است در نهایت سرنوشت او را رقم بزند.»

کارشناسان سیاسی همچنین اشاره می کنند که تلاش های هماهنگی برای کاهش حزب PTI عمران خان انجام می شود. این نهاد در حال سرکوب رهبران حزب او است و روز جمعه، معاون ارشد حزب، دکتر شیرین مزاری و دکتر یاسمین رشید دستگیر شدند.

پیش از این، مقامات شاه محمود قریشی، وزیر خارجه سابق و معاون رئیس حزب تحریک انصاف خان را دستگیر کرده بودند. اعضای حزب تحریک انصاف همچنین اظهار داشتند که خالد خورشید، وزیر ارشد گیلگیت-بالتستان در اسلام آباد تحت “حصر خانگی” قرار گرفته است.

دو تن از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف، اسد عمر و فواد چودری نیز روز چهارشنبه دستگیر شدند که دقایقی پس از صحبت با خبرنگاران از بیرون دادگاه عالی بازداشت شدند.

آیا عمران خان می تواند از طوفان خارج شود؟ فقط زمان می تواند بگوید.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام