سطح بالای پیستون زیر ، گنبدی شکل می باشد

همین عضو استوانهای رخ که قسمت بالایی آن به جهت موتورهای متعدد میتواند تخت، محدب یا مقعر باشد، به وسیله حلقه پیستون در محوطه داخلی سیلندر آب بندی میشوند. در این تراز حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ مرتبه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر ارتقاء مییابد. در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و بعد (به مراد دوری از اشتعال پیشرس) سوخت به باطن هوای متراکم شده تزریق میشد، همین موتورهای کلیدی فشار ذیل بودند؛ و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استعمال میشد. به جهت رفع این خلل به این معنی که ساخت مخلوط سوخت و هوای فشرده و جلوگیری از گیرکردن پیستون داخل سیلندر ، قطر پیستون را تا آنجا که به بدنه سیلندر گیر نکند پهناور صحیح می کنند و برای تولید مخلوط فشرده سوخت و هوا از حلقه های نازکی در دیواره پیستون به کار گیری می کنند. در رخ پایین ، شیارهای سوپاپ ساخت شده در یک پیستون صاف و یکدست را می بینید. در اینجا به جهت فهم خوب تر ادامه مطالب بایستی نکته ای را درباره سوپاپ خودرو شرح دهیم ، در سیلندرهای یک ماشین ممکن میباشد از یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی به کارگیری کنند که به آن سیلندر دو سوپاپه می گویند. از آن ها در بعضا از خودرو های دیزلی لبریز قدرت به کار گیری می شود. در صنعت کشتیرانی هم موتورهای کشتیهای تجاری عمدتاً از موتورهای زیاد تبارک دیزلی پیستون و سوپاپ به کار گیری میشود. از معایب پیستون های آلومینیمی، انبساط دوچندان بدنه ی آن است که طراحان مجبور می شوند برای جلوگیری از گریپاژ، پیستون را کلیدی لقی مضاعف بسازند، مگر آن که با طرح هایی این انبساط پیستون عظام پژو را کمتر دهند. علاوه بر ماشین های حساس سیستم تایمینگ متغیر ، همین شیارها باعث می شوند زمانی که تسمه تایم پاره شود ( درباره تسمه تایم هم در بخش سیستم تایمینگ نگارش شده ) و دوران بندی سوپاپ به نیز بخورد ، از بازخورد سوپاپ به پیستون پرهیز شده و از ساخت خسارات شدید خودداری کند. همین قطعه، استوانه ای شکل میباشد که به شاتون متصل می شود و از نحوه جریان رفت و برگشت در سیلندر فعالیت می کند. همانگونه که می دانید بالای پیستون محیط احتراق می باشد و مخلوط سوخت و هوا می بایست در گوشه و کنار احتراق فشرده بشوند تا حساس یک جرقه کوچک شمع ، محترق شوند و موج انفجار حاصله ، پیستون را به پایین رانده و ساخت نیرو و انرژی بنماید؛ اگر قطر پیستون از قطر سیلندر ( قطر بوش سیلندر ) کوچکتر باشد ، هوا و سوخت در هنگام فشرده شدن ، از فضای خالی دربین پیستون و سیلندر خارج می شود و مواد احتراق ، فشرده نشده و احتراق به درستی انجام نمی شود؛ از طرف دیگر چنانچه قطر پیستون بیشتر از قطر سیلندر باشد ، پیستون باطن سیلندر گیر می کند و قابلیت حرکت پیدا نمی کند. به این خواسته پیستون اصلی حرکات خود نخست باعث ورود هوا و یا مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندر میگردد (در زمان حرکت به سمت پایین) ، آن گاه سبب فشرده شدن ادغام ذکر شده میگردد و در ضمن به نحو رضایت گزیده از نشت نمودن گازها دوری مینماید (در هنگام حرکت رو به بالا) ، پس از کار احتراق انرژی آزاد شده به وسیله پیستون جذب شده و دارای یاری شاتون به میل لنگ منتقل میگردد. به این شکل که در آغاز دمای اتاقک احتراق را دوچندان بالا میبرند و پس از این که دما به میزان کافی بالا رفت ماده سوختنی را اهمیت هوا ادغام میکنند. شتاب وی در همین مسیر رفت و برگشت چه میزان است؟ علت وجود روغن در ذیل پیستون ، در مبحث روانکاری تشریح شده است. کارکرد حلقه های متراکم، دوری از خروج گاز است، در حالی که رینگ های روغن، مقدار روغن روی جداره پیستون را در اختیار گرفتن می کنند. همانطور که می دانید ، پیستون اتومبیل داخل رخنه های تولید شده در داخل بلوک سیلندر ( بوش سیلندر ) ، بالا و ذیل می رود و این حرکت طولی پیستون درون سیلندر ، بوسیله شاتون به حرکت چرخشی تبدیل شده و به میل لنگ دیتا می شود. همین کاربر متحرک که یک سر آن باطن محوطه سیلندر است و از ذیل به وسیله شاتون به میل لنگ متصل شده است، پیستون اسم دارد. فرآورده آن ها از چدن یا آلومینیم است پیستون های چدنی بدنه ای پهناور خیس و سنگین تر دارند. مرحله بالای پیستون ها را غالبا به سه وضعیت می سازند. میل لنگ خودرو نیز به اندازه تعداد سیلندرهای یک ماشین ، گنجایش پذیرش شاتون را خواهد داشت ، در شکل زیر ، پیستون ، شاتون و میل لنگ یک ماشین 4 سیلندر را مشاهده می کنید. در صورت ذیل شرایط پیستون در موتور ماشین را مشاهده می کنید ، پیستون ها کلیدی رنگ نارنجی نشان داده شده اند. در صورت تحت ، سطح بالای پیستون ، مقعر می باشد. تراز بالای پیستون تحت ، گنبدی رخ می باشد. حلقه های پیستون علاوه بر فشرده نمودن مواد احتراق در بالای پیستون ، مانع شکافت روغن روانکار از ذیل پیستون به داخل گوشه و کنار احتراق نیز می شوند ، در غیر این صورت ، روغن موتور به باطن محیط احتراق شکافت کرده و منجر روغن سوزی موتور اتومبیل می شود. کارایی طراحان ماشین بر آنست که تا حد امکان ، پیستون ها را سبک صحیح کنند البته از طرف دیگر باید ضخامت پیستون به حدی باشد که تحمل وضعیت مشقت بار محفظه احتراق را داشته باشد. اگر از تایپ کردن همین مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید دیتاها بیشتری در آیتم قیمت پیستون پیکان لطفا از ورقه ما بخواهید.