سفر وزیر خارجه اوکراین به عراق

سفر وزیر خارجه اوکراین به عراق

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین رویترز

بغداد: دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در اولین سفر خود به عراق پس از حمله روسیه به کشورش روز دوشنبه به بغداد سفر خواهد کرد.

این وزارتخانه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار می‌رود کوله‌با در این سفر با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و همچنین محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق، گفتگو کند.

در این بیانیه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه احمد الصحاف، آمده است: آنها در مورد “تقویت روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی” گفتگو خواهند کرد.

سفر کوله‌با کمتر از یک هفته پس از تماس تلفنی سودانی از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صورت می‌گیرد.

بر اساس بیانیه دفتر سودانی، در آن زمان، زلنسکی گفت که مشتاق توسعه روابط با عراق در همه زمینه‌ها است و این کشور را «کشوری محوری و تأثیرگذار» توصیف کرد.

عراق روابط اقتصادی خوبی با کیف و مسکو دارد و از زمانی که روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد، موضعی بی طرف اتخاذ کرده است.

وزیر امور خارجه عراق در فوریه سال جاری در جریان سفر سرگئی لاوروف همتای روس خود به بغداد بر حمایت بغداد از آتش بس و مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تاکید کرد.

عراق در ماه‌های اخیر میزبان تعداد زیادی از مقامات خارجی بوده و شاهد فعالیت‌های دیپلماتیک شدید از جمله چندین دور مذاکرات آشتی بین ایران و عربستان سعودی بوده است.

در ماه مارس، وزنه‌های سنگین منطقه در یک اعلامیه غافلگیرکننده اعلام کردند که در توافقی با میانجیگری چین با بازگرداندن روابط دیپلماتیک موافقت کرده‌اند.

ریاض پس از حمله معترضان ایرانی به نمایندگی های دیپلماتیک عربستان در جمهوری اسلامی در سال 2016 پس از اعدام روحانی مورد احترام شیعه نمر النمر توسط عربستان سعودی، روابط خود را با تهران قطع کرد.

(با ورودی های AFP)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام