«طوفان کامل» مشکلات به هم پیوسته بیش از 71 میلیون نفر را در سراسر جهان آواره داخلی کرد.

«طوفان کامل» مشکلات به هم پیوسته بیش از 71 میلیون نفر را در سراسر جهان آواره داخلی کرد.

تصویر نمایشی پرونده رویترز

به گفته ناظران، تعداد آوارگان داخلی در سال گذشته به بالاترین حد تاریخی رسید، زیرا یک “طوفان کامل” از مشکلات به هم پیوسته باعث فرار ده ها میلیون نفر در کشور خود شد.

در سال 2022، در نتیجه سیل های موسمی که پاکستان را غرق کرد و جنگی که روسیه در اوکراین به راه انداخت، رکوردشکنی 71.1 میلیون آواره داخلی وجود داشت که 20 درصد بیشتر از سال قبل بود.

بر اساس گزارش مشترک شورای پناهندگان نروژ (NRC) و مرکز نظارت بر جابجایی داخلی (IDMC)، 60.9 میلیون جابجایی داخلی جدید در سال 2022 ثبت شد که برخی از افراد مجبور به ترک بیش از یک بار شدند.

درگیری ها

گزارش می گوید درگیری ها و بلایای طبیعی در سال 2020 باعث آواره شدن 40.5 میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

درگیری ها

گزارش: بیش از 2.8 میلیون هندی در سال 2016 آواره شدند، این کشور در رتبه سوم جهان قرار دارد

این یک رکورد بی سابقه برای جابجایی های داخلی جدید و افزایش 60 درصدی در مقایسه با حدود 38 میلیون جابجایی تازه مشاهده شده در سال 2021 است.

الکساندرا بیلاک، رئیس IDMC، گفت که این رقم “بسیار زیاد” است خبرگزاری فرانسه.

البته بیشتر این افزایش به دلیل جنگ در اوکراین، اما همچنین سیل در پاکستان، درگیری های جدید و جاری در سراسر جهان، و تعدادی از بلایای ناگهانی و آهسته است که ما از آن دیده ایم. آمریکا تا اقیانوس آرام.”

“بسیار فرار”

سال گذشته، جابه‌جایی‌های داخلی جدید ناشی از درگیری به 28.3 میلیون نفر افزایش یافت – تقریباً دو برابر سال قبل و سه برابر بیشتر از میانگین سالانه در دهه گذشته.

فراتر از 17 میلیون آواره در داخل اوکراین در سال گذشته، هشت میلیون نفر در اثر سیل هیولای پاکستان خانه های خود را ترک کردند.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا شاهد حدود 16.5 میلیون آواره بودند که بیش از نیمی از آنها به دلیل درگیری بود، به ویژه در جمهوری دموکراتیک کنگو و اتیوپی.

انتظار می رود آمار جابجایی داخلی جهانی در سال جاری افزایش یابد، که بخشی از آن ناشی از درگیری های تازه ای مانند خشونت هایی است که سودان را ویران کرد و صدها هزار نفر را مجبور به فرار کرد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، بیش از 700000 نفر به دلیل جنگی که در 15 آوریل شروع شد آواره داخلی شده اند، در حالی که 150000 نفر دیگر از کشور فرار کرده اند.

بیلاک گفت: «از زمان آغاز… جدیدترین درگیری در آوریل، ما قبلاً همان تعداد جابجایی را ثبت کرده‌ایم که در کل سال 2022 انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به تازگی در اثر جنگ آواره شده اند، به صفوف بیش از سه میلیون نفری می پیوندند که قبلاً در سرتاسر سودان آواره شده اند، گفت: «به وضوح، وضعیت بسیار ناآرامی در زمین است.

بحران امنیت غذایی

در حالی که آوارگی داخلی یک پدیده جهانی است، تقریباً سه چهارم آوارگان جهان فقط در 10 کشور زندگی می کنند: سوریه، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اوکراین، کلمبیا، اتیوپی، یمن، نیجریه، سومالی و سودان.

بسیاری از آنها به دلیل درگیری های حل نشده که سال ها طول کشیده و سال گذشته مردم را مجبور به ترک خانه های خود کرده، آواره مانده اند.

و حتی با افزایش جابه‌جایی‌های مرتبط با درگیری، بلایای طبیعی همچنان عامل اصلی جابجایی‌های داخلی جدید بوده و باعث 32.6 میلیون جابه‌جایی در سال 2022 شد که 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

یان اگلند، رئیس NRC، بحران‌های همپوشانی را که باعث جابه‌جایی هرچه بیشتر در سراسر جهان می‌شود به عنوان یک «طوفان کامل» توصیف کرد.

او در بیانیه‌ای گفت: «درگیری‌ها و بلایا در سال گذشته با هم ترکیب شدند و آسیب‌پذیری‌ها و نابرابری‌های از پیش موجود مردم را تشدید کردند و باعث آوارگی در مقیاسی شدند که قبلاً دیده نشده بود».

وی گفت: «جنگ در اوکراین همچنین به بحران امنیت غذایی جهانی دامن زد که بیشترین ضربه را به آوارگان داخلی وارد کرد.

این طوفان عالی سال‌ها پیشرفت در کاهش گرسنگی و سوءتغذیه جهانی را تضعیف کرده است.»

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام