علیرغم تلاش های آتش بس، ستیزه جویان فلسطینی به سمت اورشلیم راکت پرتاب کردند، هواپیماهای جنگی اسرائیل به اهدافی در غزه حمله کردند.

علیرغم تلاش های آتش بس، ستیزه جویان فلسطینی به سمت اورشلیم راکت پرتاب کردند، هواپیماهای جنگی اسرائیل به اهدافی در غزه حمله کردند.

فلسطینی ها آوار خانه علی غالی، یکی از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی را پس از حمله هوایی اسرائیل به خان یونس، در جنوب نوار غزه، بازرسی می کنند. AP

روز جمعه، اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی درگیر مرگبارترین درگیری در ماه‌های اخیر شدند که هواپیماهای جنگی اسرائیل اهدافی در غزه را هدف قرار دادند و شبه‌نظامیان به سمت اورشلیم و جنوب اسرائیل راکت پرتاب کردند.

در روز جمعه هیچ گزارش اولیه ای مبنی بر زخمی شدن هر دو طرف وجود نداشت، زیرا میانجی های خارجی به تلاش های خود برای میانجی گری برای آتش بس ادامه دادند. 31 فلسطینی در غزه و یک پیرمرد 70 ساله در مرکز اسرائیل در نتیجه درگیری های اخیر جان باختند.

رگبار شلیک موشک از غزه آژیرهای هشدار را در شهر مورد مناقشه اورشلیم به صدا درآورد و آتش بس 12 ساعته را شکست که این انتظارات را تقویت کرد که مصر، قطر و سازمان ملل به زودی آتش بس را میانجیگری کنند. پس از یک رهگیری آشکار موشک، ساکنان جوامع اسرائیلی اطراف بیت المقدس گزارش دادند که صدای انفجار و دود سیاهی را که از تپه‌ها بلند شده است، شنیده‌اند.

مقالات مرتبط

بالا

در حمله جنگنده های اسرائیلی به اهداف جهاد اسلامی در نوار غزه، 12 تن از شبه نظامیان ارشد کشته شدند

بالا

در حمله اسرائیل فرمانده ارشد موشکی در غزه کشته شد

به گفته جاش هاستن، نماینده منطقه، یک موشک در یک میدان باز در نزدیکی شهر بت آئین در جنوب اورشلیم فرود آمد. با به صدا درآمدن آژیر، اسرائیلی ها در حال پیاده شدن از خودروهای خود و خمیده شدن در پشت سنگرهای بزرگراه مشاهده شدند.

گروهی از گروه‌های فلسطینی مستقر در غزه که به عنوان «اتاق عملیات مشترک» شناخته می‌شوند، گفته‌اند که «در پاسخ به ترورها و تجاوزات مستمر به مردم فلسطین» موشک پرتاب کرده‌اند.

دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفت که او در حال انجام یک ارزیابی امنیتی است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که هواپیماهای جنگی این رژیم در پاسخ به این موشک ها، اهداف جهاد اسلامی را هدف قرار داده اند.

تبادلات فرامرزی این هفته اسرائیل را در مقابل جهاد اسلامی، دومین گروه شبه نظامی بزرگ در غزه پس از حاکمان حماس، قرار داده است. از روز سه‌شنبه، اسرائیل می‌گوید در حملاتش پنج تن از شخصیت‌های ارشد جهاد اسلامی کشته شده‌اند. جهاد اسلامی با شلیک بیش از 800 راکت به سمت بخش‌های پرجمعیت اسرائیل تلافی کرده است. در آن زمان، ارتش اسرائیل اعلام کرد که از حملات هوایی برای هدف قرار دادن حداقل 215 هدف در غزه، از جمله سایت‌های پرتاب راکت و خمپاره و شبه‌نظامیان آماده استفاده از آنها استفاده کرده است.

وزارت مسکن غزه گزارش داد بمب‌ها و گلوله‌های اسرائیل 47 واحد مسکونی را ویران کرده و به 19 واحد مسکونی آسیب وارد کرده است که غیرقابل سکونت بودند و 165 فلسطینی بی خانمان شدند. علاوه بر این، نزدیک به 300 خانه آسیب دیده اند.

فلسطینی‌ها روز جمعه لاشه‌های ناشی از درگیری‌ها را بررسی کردند.

بلال بشیر، یک فلسطینی ساکن دیرالبلاح در مرکز غزه که خانه خانوادگی اش در حمله هوایی اواخر پنجشنبه به تلی از آوار تبدیل شد، گفت: «رویایی که ما برای فرزندانمان، برای پسرانمان ساختیم، به پایان رسیده است». او گفت که اگر با شنیدن فریاد به بیرون فرار نمی کردند، او و خانواده اش در انفجار رعد و برق کشته می شدند.

او در حالی که عروسک ها و پتوهای فرزندان خردسالش را از دهانه بمب بیرون می آورد، افزود: «ما از اینکه خانه ما هدف قرار گرفت شوکه شدیم.

به گفته دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، دست‌کم 31 فلسطینی در نوار غزه در درگیری‌ها از جمله هفت کودک و چهار زن کشته شدند. به گفته ارتش اسرائیل و مرکز حقوق فلسطین، حداقل سه تن از این کودکان بر اثر شلیک موشک های نادرست فلسطینی کشته شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد بیش از 90 فلسطینی زخمی شده اند.

مرگ غیرنظامیان با محکومیت جهان عرب و نگرانی ایالات متحده و اروپا مواجه شده است. اسرائیل در چهار جنگ گذشته خود علیه حماس به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان و استفاده از تسلیحات سنگین علیه حماس بارها با اتهامات جنایات جنگی روبرو شده است. اسرائیل نیز به نوبه خود مدعی است که گروه های شبه نظامی فلسطینی با جنگیدن در میان خود از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

حماس، دولت غیرنظامی بالفعل با ارتشی حدود 30000 نفر در غزه، به دنبال حفظ آتش بس خود با اسرائیل است و در عین حال تلاش می کند از زمان جنگ ویرانگر 11 روزه در سال 2021 که منجر به کشته شدن بیش از 260 نفر شد، شرایط زندگی نامطلوب در محاصره محاصره شده را حفظ کند. فلسطینی ها این گروه که در سال 2007 کنترل غزه را به دست گرفت، این دور از درگیری ها را پشت سر گذاشت – همانطور که در تابستان گذشته انفجار مشابهی را انجام داد. اسرائیل در نشانه ای از خویشتنداری، حملات هوایی خود را به اهداف جهاد اسلامی محدود کرده است.

به نظر می رسید هر دو طرف در آستانه آتش بس پیش از شروع خشونت های روز پنجشنبه هستند. آرامش نسبی روز جمعه امید به پیشرفت را افزایش داد.

مقامات حماس به رسانه های محلی گفتند که مصر تلاش های دیپلماتیک خود را برای توقف جنگ از طریق “تماس های فشرده” با حماس و جهاد اسلامی افزایش می دهد.

شخصیت‌های جهاد اسلامی سیگنال‌های متفاوتی درباره مذاکرات آتش‌بس ارسال کرده‌اند. احسان عطایا، مقام ارشد، اوایل روز جمعه شکایت کرد که میانجی‌ها «نتوانسته‌اند هیچ تضمینی به ما بدهند». عطایا گفت که یک نقطه گیر، خواسته های جهاد اسلامی برای توقف سیاست کشتارهای هدفمند اسرائیل بوده است.

محمد الهندی، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی خوشبین تر به نظر می رسید. او از قاهره، جایی که روز پنجشنبه برای بررسی جزئیات آتش بس احتمالی به آنجا سفر کرد، به رسانه ها گفت که امیدوار است هر دو طرف “به توافق آتش بس دست یابند و امروز به آن احترام بگذارند.”

نبردهای این هفته زمانی آغاز شد که اسرائیل، روز سه شنبه، حملات هوایی همزمان را آغاز کرد که در آن سه فرمانده جهاد اسلامی به همراه تعدادی از همسران و فرزندانشان در حالی که در خانه هایشان خوابیده بودند، کشته شدند. اسرائیل اعلام کرد که در حال انتقام رگبار موشکی است که هفته گذشته جهاد اسلامی پس از کشته شدن خادر عدنان یکی از اعضای آن در کرانه باختری در اثر اعتصاب غذا در حین بازداشت اسرائیل انجام داد.

حملات هوایی و موشکی پس از ماه‌ها خشونت‌های فزاینده در کرانه باختری تحت اشغال راست‌گراترین دولت اسرائیل در تاریخ، کانون درگیری‌ها را به غزه برگردانده است.

اسرائیل در حال انجام حملات دستگیری تقریباً شبانه در کرانه باختری است که تا کنون 109 فلسطینی را در سال جاری به شهادت رسانده است که بالاترین تعداد کشته‌ها در دو دهه اخیر است. طبق آمار آسوشیتدپرس، حداقل نیمی از کشته‌شدگان وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی هستند. در این مدت حداقل 20 نفر در حملات فلسطینی ها که اسرائیلی ها را هدف قرار دادند، کشته شدند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام