محمد بن سلمان، مقام ارشد آمریکایی، پس از دیدار نماینده عربستان سعودی و حوثی‌های مورد حمایت ایران، درباره جنگ یمن گفتگو کردند.

محمد بن سلمان، مقام ارشد آمریکایی، پس از دیدار نماینده عربستان سعودی و حوثی‌های مورد حمایت ایران، درباره جنگ یمن گفتگو کردند.

بایگانی – محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی پیش از صرف ناهار کاری در اجلاس سران G20، 15 نوامبر 2022، در نوسا دعا، بالی، اندونزی، روی صندلی خود نشسته است. AP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگوی تلفنی داشت که نشان می‌دهد سعودی‌ها و حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن در حال دستیابی به «پیشرفت‌های قابل توجه» در جهت پایان دائمی درگیری‌های ۹ ساله خود هستند. AP به نقل از یک مقام ارشد دولت گفت.

ولیعهد که اغلب با حروف اختصاری MBS از او یاد می شود، روابط تیره ای با رئیس جمهور جو بایدن بر سر نگرانی های حقوق بشر و تولید نفت داشته است. اما رهبر واقعی عربستان سعودی و مشاور ارشد امنیت ملی رئیس جمهور تصمیم گرفتند در میان نشانه های تشویق کننده پایان دادن به جنگ طولانی و خونین، که اولویت اصلی بایدن است، گفتگو کنند.

تماس پس از دیدار سفیر عربستان با رهبران حوثی ها

این تماس پس از آن صورت گرفت که محمد بن سعید الجابر، دیپلمات سعودی، روز یکشنبه با مقامات حوثی در صنعا پایتخت یمن برای گفت و گو با هدف تسریع مذاکرات برای پایان دادن به جنگ دیدار کرد. آسوشیتدپرس این مقام مجاز به اظهار نظر عمومی نبود و خواست نامش فاش نشود.

به گفته این مقام، تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه بایدن در امور یمن، این هفته برای گفتگوهای بعدی با مقامات سعودی به ریاض، پایتخت عربستان سعودی اعزام شده است. ویلیام برنز، رئیس سیا، هفته گذشته برای دیدار با مقامات اطلاعاتی به عربستان سعودی سفر کرد.

سفر الجابر به پایتخت یمن تحت کنترل حوثی‌ها پس از آن صورت گرفت که سعودی‌ها در ماه گذشته به توافقی با ایران – در چین – برای بازگرداندن روابط دیپلماتیکی که در سال 2016 قطع شد، دست یافتند. ایران حامی خارجی اصلی حوثی‌ها در درگیری یمن است.

این یک لحظه پر زرق و برق دیپلماسی برای چین – بزرگترین رقیب جهانی ایالات متحده – بود که پکن آن را به عنوان مدرکی بر توانایی خود برای بازیگری دیپلماتیک در خاورمیانه تبلیغ کرد. مقامات کاخ سفید خاطرنشان می کنند که پیشرفت قابل توجهی در طول چندین دور مذاکرات قبلی به میزبانی عراق و عمان، بسیار قبل از اعلام توافق در چین طی کنگره ملی خلق تشریفاتی ماه گذشته، حاصل شد.

به گفته این مقام، پس از مذاکرات روز یکشنبه، مقامات کاخ سفید “از پیشرفت قابل توجه در نقشه راه جامع برای تحکیم آتش بس در یمن و در نهایت پایان جنگ تشویق شدند.”

این مقام گفت سالیوان و ولیعهد عمدتاً بر یمن تمرکز کردند، اما در مورد عربستان سعودی و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک ایران، برنامه هسته‌ای ایران و سایر موضوعات نیز گفتگو کردند.

حوثی های مورد حمایت ایران در سال 2014 صنعا را تصرف کردند و دولت شناخته شده بین المللی را مجبور به تبعید در عربستان کردند. یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مسلح به تسلیحات و اطلاعات آمریکا در سال 2015 در کنار دولت تبعیدی یمن وارد جنگ شد.

سال‌ها جنگ بی‌نتیجه یک فاجعه انسانی ایجاد کرد و فقیرترین کشور جهان عرب را به آستانه قحطی کشاند. بر اساس پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری مسلحانه، در مجموع، جنگ بیش از 150000 نفر از جمله بیش از 14500 غیرنظامی را کشته است.

آتش بس شش ماهه که طولانی ترین آتش بس در یمن است، در اکتبر به پایان رسید. بایدن یافتن صلح دائمی را در اولویت‌های خود در خاورمیانه قرار داده است.

این تماس همچنین در بحبوحه نگرانی‌های تازه مبنی بر اینکه ائتلاف اوپک پلاس به رهبری ریاض برای کاهش تولید نفت می‌تواند تلاش‌ها برای مهار تورم جهانی را متوقف کند، مطرح می‌شود.

اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد که از ماه آینده تولید نفت خود را 1.1 میلیون بشکه در روز یا تقریباً 1 درصد از تولید جهانی کاهش خواهد داد. سعودی‌ها گفته‌اند که کاهش تولید “احتیاطی” بوده و به حفظ قیمت‌ها کمک می‌کند زیرا به نظر می‌رسد اقتصاد جهانی کند شده و تقاضا برای نفت در حال کاهش است.

اما همراه با کاهش اعلام شده در ماه اکتبر، عرضه جهانی نفت 3 درصد کاهش یافت. اعلامیه ماه آوریل می تواند به شکل افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد ایالات متحده تأثیری داشته باشد و احتمالاً فدرال رزرو را مجبور کند در افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم تهاجمی تر عمل کند.

این مقام گفت که سالیوان و ولیعهد در مورد مسائل کلان اقتصادی گفتگو کردند، اما در مورد حرکت اوپک صحبت نکردند.

بایدن به عنوان نامزد کاخ سفید قول داد که حاکمان سعودی تحت نظر او برای سوابق حقوق بشری خود «بهای آن را خواهند پرداخت». اما در ماه جولای، در میان افزایش قیمت‌ها در پمپ در سرتاسر جهان، بایدن تصمیم گرفت به عربستان سعودی سفر کند. در طول این دیدار، او با یک مشت از ولیعهد که زمانی از او دوری می‌کرد، استقبال کرد.

روابط در پاییز گذشته دچار مشکل دیگری شد.

در ماه اکتبر، رئیس‌جمهور گفت: «عواقبی» برای عربستان سعودی وجود خواهد داشت زیرا ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت اقدام می‌کند. در آن زمان، دولت گفت که در حال ارزیابی مجدد روابط خود با پادشاهی با توجه به کاهش تولید نفت است که به گفته مقامات کاخ سفید به یکی دیگر از اعضای اوپک پلاس، روسیه کمک می‌کند تا ضربه مالی ناشی از تحریم‌های آمریکا و غرب علیه مسکو را کاهش دهد. ادامه جنگ در اوکراین

واکنش دولت به کاهش تولید در هفته گذشته بسیار آرام‌تر بود و بایدن گفت: «آن‌قدر که فکر می‌کنید بد نخواهد بود».

به طور جداگانه، سناتور لیندسی گراهام، RS.C، سه شنبه با ولیعهد در جده، عربستان سعودی دیدار کرد. گراهام گفت که آنها در مورد اصلاحات جاری در پادشاهی و همچنین تجارت بین کشورها گفتگو کردند. سعودی ها ماه گذشته اعلام کردند که این دو شرکت هواپیمایی ملی تا سقف 121 هواپیمای جت را به شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ سفارش خواهند داد، قراردادی به ارزش 37 میلیارد دلار.

من مشتاقانه منتظر همکاری با دولت و جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره هستم تا ببینم آیا می توانیم روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را به سطح بعدی ببریم، که یک منفعت اقتصادی فوق العاده برای هر دو کشور خواهد بود و ثبات بسیار مورد نیاز را در منطقه آشفته به ارمغان می آورد. گراهام گفت.

با ورودی های AP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام