مریخ نورد چینی شواهدی از وجود آب مایع در سیاره سرخ پیدا کرد که ممکن است به اثبات وجود حیات بیگانه منجر شود.

مریخ نورد چینی شواهدی از وجود آب مایع در سیاره سرخ پیدا کرد که ممکن است به اثبات وجود حیات بیگانه منجر شود.

مریخ نورد Zhurong چین شواهدی از وجود آب مایع در مریخ پیدا کرده است. تاکنون اعتقاد بر این بود که آب در مریخ فقط به صورت گاز یا جامد می تواند وجود داشته باشد. این کشف جدید همچنین به کشف وجود حیات در مریخ کمک خواهد کرد.

در حال حاضر، تمام ماموریت‌های مریخ و مطالعات مختلفی که با استفاده از تصاویر سیاره سرخ انجام داده‌ایم، می‌دانیم که مریخ زمانی مکانی کاملاً متفاوت از امروز بوده است، با دمایی شبیه به زمین و اقیانوسی که از آن عبور می‌کند. سطح آن

چیزی که همچنان یک راز باقی مانده است این است که تمام این آب کجا رفته است و دانشمندان حدس می زنند که اکثریت آن در لایه بیرونی یا پوسته سیاره به دام افتاده است. این منجر به این تصور رایج شد که فقط به صورت جامد در سنگ ها و به صورت گاز در بخار آب وجود دارد، با این حال، یک یافته جالب اخیر نشان می دهد که به شکل مایع نیز وجود دارد.

تغییر مفاهیم:

دوربین HiRISE ناسا روی تصویر رنگی مریخ نورد Zhurong چین در مریخ کلیک می کند

مریخ نورد Perseverance ناسا “سطل زباله انسانی” را در مریخ پیدا کرد

این کشف بسیار مهم است زیرا ممکن است اجزای لازم را برای ایجاد حیات بیگانه امروزی فراهم کند. مریخ نورد Zhurong چین که در سال 2021 بر روی مریخ فرود آمد، شواهدی از این آب مایع بر روی تپه های شنی در عرض های جغرافیایی کم، یعنی نزدیکتر به خط استوا و دور از قطب های سیاره پیدا کرد.

به گفته دانشمندان، آب مایع زمانی رخ می دهد که نمک های موجود در تپه های شنی یخ را در دمای پایین ذوب کنند. با این حال، از آنجایی که مریخ آنقدر سرد است که آب برای مدت طولانی روی سطح مایع باقی بماند، این حالت احتمالاً برای مدت کوتاهی دوام خواهد آورد.

یک تیم بین المللی از کارشناسان سال گذشته پیشنهاد کردند که ممکن است آب مایع در زیر کلاهک یخی قطب جنوب مریخ وجود داشته باشد و در سال 2009 در یک پای کاوشگر فونیکس مریخ در منطقه شمالی سیاره کشف شد.

بر اساس دمای پا و وجود سطوح بالایی از نمک‌های «پرکلرات» شناسایی‌شده در خاک، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این قطرات به احتمال زیاد آب مایع شور و خاکی هستند که هنگام برخورد فضاپیما به فضا می‌پاشند.

آب نه فقط به شکل یخ یا گاز، بلکه به صورت مایع نیز هست

با این حال، این تحقیق کنونی اولین موردی است که شواهد قابل مشاهده ای از آب مایع در عرض های جغرافیایی پایین به جای عرض های جغرافیایی بالا ارائه می دهد. این امر مهم است زیرا دمای سطح در اطراف استوا گرمتر است و به این معنی است که شرایط برای زندگی مساعدتر از شرایط نزدیک به قطب های سیاره است.

پروفسور QIN Xiaoguang، آکادمی علوم چین (CAS) که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: “این برای درک تاریخچه تکاملی آب و هوای مریخ، جستجوی یک محیط زیست پذیر و ارائه سرنخ های حیاتی برای جستجوهای آینده برای زندگی بسیار مهم است.”

او و همکارانش داده های دوربین ناوبری و زمینی مریخ نورد ژرونگ (NaTeCam)، دوربین چند طیفی (MSCam) و آشکارساز ترکیب سطح مریخ (MarSCoDe) را تجزیه و تحلیل کردند.

در نتیجه آنها توانستند ویژگی های سطحی و ترکیبات مواد تپه های شنی را در منطقه فرود مریخ نورد بررسی کنند. طبق بررسی های انجام شده، لایه سطحی تپه سرشار از سولفات های هیدراته، سیلیس هیدراته، مواد معدنی اکسید آهن و شاید کلریدها بود.

ما استنباط کردیم که این ویژگی‌های سطح تپه‌ها مربوط به دخالت آب شور مایع است که از ذوب بعدی یخ/برف بر روی سطوح تپه‌های حاوی نمک در هنگام سرد شدن بر اساس داده‌های هواشناسی اندازه‌گیری شده از ژرونگ و دیگر مریخ‌نوردها تشکیل شده است. پروفسور QIN گفت.

محققان فرضیه ای برای تشکیل این آب مایع ارائه کردند.

برخلاف زمین، انحراف (یا شیب) مریخ در بازه‌های زمانی از صدها هزار تا میلیون‌ها سال نوسان زیادی دارد. یخ به مقدار نسبتاً کمی در قطب شمال و جنوب مریخ در شیب 25 درجه امروزی در محور چرخشی آن وجود دارد.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که وقتی مریخ بیشتر کج می‌شود، یخ در نزدیکی استوا جمع می‌شود، در حالی که قطب‌ها در شیب‌های بسیار کم بزرگ‌تر می‌شوند. به گفته نویسندگان این مطالعه جدید، عرض‌های جغرافیایی پایین در طول انحراف زیاد مریخ سرد می‌شود که منجر به یخبندان و برف می‌شود که تپه‌ها را سخت می‌کند و نشانه‌هایی از آب نمک بر جای می‌گذارد.

علیرغم این واقعیت که فشار بسیار کم و محتوای بخار آب، وجود آب مایع را به طور پایدار در سیاره امروز دشوار می کند. در نتیجه، دانشمندان فرض کردند که آب فقط به شکل جامد یا گاز می تواند وجود داشته باشد.

نشانه های احتمالی وجود حیات در مریخ؟

تا به حال، هیچ مدرکی وجود آب مایع در عرض های جغرافیایی پایین در مریخ را نشان نداده بود، بنابراین این کشف به طور بالقوه هیجان انگیز است. این نشان می‌دهد که شرایطی وجود دارد که تحت آن ممکن است آب مایع در برخی مکان‌های مریخ امروزی به وجود بیاید.

تحقیقات قبلی نشان داده است که سیاره سرخ ممکن است آب کافی برای پوشاندن کل سطح خود را در لایه‌ای به ضخامت 100 متر تا نیم مایل (1 کیلومتر) حفظ کرده باشد.

این بیش از چهار میلیارد سال پیش رخ داد، زمانی که مریخ گرمتر و مرطوب تر بود و جو آن شاید ضخیم تر بود. با این حال، هنگامی که این ناپدید شد، آب و هوای سیاره به طور چشمگیری تغییر کرد و دنیایی را که امروز می بینیم به وجود آورد.

جدیدترین یافته به مریخ نورد Perseverance ناسا کمک می کند که اکنون در حال جستجوی آثاری از زندگی قبلی در یک دریاچه دهانه قدیمی است. در حال جمع آوری نمونه هایی است که در دهه 2030 برای مطالعه به زمین بازگردانده می شود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام