مسکو دیپلمات های آمریکا، بریتانیا و کانادا را به دلیل “دخالت” در امور داخلی روسیه احضار کرد.

مسکو دیپلمات های آمریکا، بریتانیا و کانادا را به دلیل

از سمت چپ، لین تریسی سفیر آمریکا در روسیه، دبورا برونرت سفیر بریتانیا در روسیه و آلیسون لوکلر سفیر کانادا در روسیه پس از محکومیت ولادیمیر کارا مورزا، فعال مخالف روسی در دادگاه شهر مسکو در مسکو، روسیه، در روز دوشنبه با رسانه ها صحبت می کنند. , 17 آوریل 2023. عکس- AP

مسکووزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه سفیران ایالات متحده، بریتانیا و کانادا را برای ابراز نارضایتی از «دخالت» در امور داخلی روسیه احضار کرد.

در این بیانیه آمده است: سفرای آمریکا، انگلیس و کانادا به دلیل دخالت آشکار در امور داخلی روسیه و فعالیت های مغایر با وضعیت دیپلماتیک به وزارت امور خارجه احضار شدند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، وزارت امور خارجه روسیه این سه سفیر را به “مداخله خام در امور داخلی روسیه و فعالیت هایی که با وضعیت دیپلماتیک آنها سازگار نیست” متهم کرد.

هیچ اظهارنظری فوری از سوی سه سفارت صورت نگرفت. سفیران آمریکا، انگلیس و کانادا روز دوشنبه با حضور مشترک مقابل دوربین های تلویزیونی بر روی پله های دادگاه مسکو، این حکم را محکوم کردند و خواستار آزادی ولادیمیر کارا مورزا، منتقد زندانی کرملین که دارای پاسپورت های روسی و انگلیسی است، شدند.

کارا مورزا، 41 ساله، آنچه را که مسکو “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین می خواند، محکوم کرده بود.

دیپلمات روسی با «غیرقابل قبول» خواندن اظهارات دبورا برونرت، سفیر بریتانیا در مسکو، به لندن درباره سیاسی کردن مسائل بین المللی حقوق بشر هشدار داد.

“کار خرابکارانه”

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در بیانیه‌ای که اواخر روز دوشنبه منتشر شد، قبل از احضار این نمایندگان، آنها را به تلاش برای فشار بر قوه قضائیه متهم کرد و گفت دیپلمات‌هایی که در امور روسیه دخالت می‌کردند در خطر اخراج هستند.

وی گفت: با هرگونه اقدام ایالات متحده، انگلیس و کانادا که به منظور ایجاد اختلاف و دشمنی در جامعه ما باشد، به قاطع ترین شیوه برخورد خواهد شد و دیپلمات های دخیل در این کار خرابکارانه از روسیه اخراج خواهند شد.

زاخارووا با اشاره به آنچه که به گفته او نقض حقوق بشر در سه کشور غربی است، گفت که درخواست آزادی فردی که او آن را «عامل نفوذ» می‌خواند که توسط غرب تامین می‌شود، بدبینانه است.

تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن دولت روسیه و قوه قضائیه مستقل آن ناکام خواهد ماند. خائنانی که در غرب مورد تشویق قرار می گیرند، آنچه را که لیاقتش را دارند به دست خواهند آورد.

بریتانیا – که در سال 2020 تحریم هایی را علیه قاضی که ریاست پرونده کارامورزا را به اتهام نقض حقوق بشر بر عهده داشت، اعمال کرد – روز دوشنبه سفیر روسیه را برای اعتراض احضار کرد.

خود کارا مورزا محاکمه اش را که پشت درهای بسته برگزار شد، با یکی از محاکمه های نمایشی جوزف استالین در دهه 1930 مقایسه کرد.

سیاستمداران طرفدار کرملین گفتند که کارا مورزا به دلیل کمک به غرب برای ایجاد تحریم ها علیه روسیه مستحق زندان است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام