مقامات فرانسوی می گویند ، چندین نفر در انفجار قبرستان در جده عربستان سعودی زخمی شده اند

مقامات وزارت امور خارجه فرانسه گفتند که چندین کشور در مراسم بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول نماینده داشتند. هویت قربانیان هنوز مشخص نیست

مقامات فرانسوی می گویند ، چندین نفر در انفجار قبرستان در جده عربستان سعودی زخمی شده اند

تصویر نمایندگی رویترز

پاریس: به گفته مقامات دولت فرانسه ، چهارشنبه در اثر اصابت وسیله انفجاری به یک مراسم بین المللی بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول در یک قبرستان در شهر جده عربستان ، چندین نفر زخمی شدند.

مقامات وزارت امور خارجه فرانسه گفتند که چندین کشور در این مراسم نمایندگان داشتند که در گورستان کشته شدگان غیر مسلمان برگزار شد. هویت قربانیان هنوز مشخص نیست.

حمله روز چهارشنبه به دنبال ضربات چاقو در 29 اکتبر رخ داد که یک محافظ در کنسولگری فرانسه در جده را به زخمی انداخت. این چاقوکشی توسط یک فرد سعودی انجام شد که دستگیر شد. انگیزه های وی همچنان نامشخص است.

فرانسه طی یک ماه گذشته دو حمله مرگبار توسط مسلمانان خارجی متولد شده است. یک معلم در خارج از پاریس به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر محمد (ص) به کلاس خود برای بحث در مورد بیان آزاد ، سر بریده شد و بعداً سه نفر در کلیسایی در جنوب شهر نیس کشته شدند.

تصاویر این پیامبر موجب اعتراض و خواستار تحریم محصولات فرانسوی در میان برخی مسلمانان در غرب آسیا و جنوب آسیا شد. فرانسه از شهروندان خود در عربستان سعودی و سایر کشورهای دارای اکثریت مسلمان خواسته است تا در میان افزایش تنش ها “در حداکثر آماده باش” باشند.

روز چهارشنبه ، صد و دومین سالگرد آتش بس خاتمه جنگ جهانی اول بود و در چندین کشور اروپایی گرامی داشته می شود. مقامات فرانسوی که خواستار ناشناس ماندن بر اساس مقررات بودند ، این حمله را محکوم کردند.

نادیا چایا ، مقام فرانسوی به این شبکه فرانسوی گفت BFM هنگامی که سرکنسول در نزدیکی پایان سخنرانی خود بود ، او وقتی در قبرستان بود وقتی صدای انفجار را شنید.

وی گفت: “در آن لحظه ما واقعاً نفهمیدیم ، اما احساس كردیم كه هدف ما هستیم زیرا مستقیماً دود را دیدیم و البته در حالت وحشت بودیم.” “ما سعی کردیم بفهمیم ، و بیش از همه ترسیدیم ببینیم آیا موج دوم ایجاد می شود.”

وی گفت: این گروه در جهات مختلف به خیابان پراکنده شدند.

هیچ مسئولیت فوری حمله اعلام نشده است. مقامات سعودی هنوز توضیحی نداده اند.

چند ساعت بعد ، تلویزیون دولتی عربستان سعودی از بیرون قبرستان پخش برنامه کرد و اذعان کرد که حمله ای با یک ماده منفجره انجام شده است ، اما تأکید کرد که اکنون وضعیت امنیتی “پایدار” است. در این گزارش آمده است كه بیانیه رسمی در مورد علت و جزئیات تلفات در دست انتشار است.

جده ، شهر بندری دریای سرخ ، در سال 1916 در میان جنگ ، نیروهای عثمانی خود را تسلیم نیروهای محلی تحت حمایت انگلیس دید. همین امر باعث آغاز پادشاهی حجاز شد که بعداً در سال 1932 بخشی از بنیانگذاری عربستان سعودی شد.

گورستان غیرمسلمان جده در نزدیکی اسکله های شهر نشسته و پشت درختان در کنار گذرگاه اصلی شهر پنهان شده است. کمیسیون گورهای جنگ مشترک المنافع فقط یک سرباز دفن شده در گورستان را نشان می دهد ، به نام Pvt John Arthur Hogan ، که در ژوئن 1944 درگذشت.

در سرتاسر فرانسه ، که به ویژه با سالها جنگ خندق در جنگ جهانی اول بسیار ویران شده بود ، چهارشنبه مراسمی به مناسبت سالگرد آتش بس اما همچنین برای بزرگداشت همه کسانی که برای فرانسه کشته شده اند ، از جمله در جنگ جهانی دوم و در ارتش فعلی ، برگزار شد. عملیات در خارج و داخل کشور ، جایی که نیروها برای محافظت در برابر حملات تروریستی مستقر شده اند.

پست های دیپلماتیک در گذشته در عربستان سعودی هدف قرار گرفته است. یک حمله مسلحانه به کنسولگری ایالات متحده در جده در سال 2004 که باعث القاعده شد ، باعث کشته شدن 5 کارمند شد. در سال 2016 ، یک بمب گذار انتحاری خود را در همان کنسولگری ایالات متحده منفجر کرد و دو نگهبان را زخمی کرد.

در همین حال ، امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، به دلیل توصیف کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) به عنوان یک سنگ بنای محافظت شده از آزادی بیان و آرمانهای سکولار فرانسه ، مورد توجه ویژه برخی رهبران مسلمان قرار گرفته است. این باعث خشم برخی از مسلمانان شده است که این تصاویر را کفرآمیز و نوعی سخنان نفرت انگیز می دانند.

پادشاه عربستان و روحانیون عالی رتبه از جمله کسانی هستند که این تصاویر را محکوم کرده اند ، اما روحانیون ارشد سعودی نیز خواستار آرامش و ترغیب مردم به پیروی از پیامبر پیامبر (ص) “رحمت ، عدالت ، تحمل” هستند.

پادشاه سلمان قرار است روز چهارشنبه سخنرانی سالانه ای را به ملت ارائه دهد ، و اولویت های سیاست برای سال آینده را مشخص کند.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.