“من به پسرانم برمی گردم”: ارمنی های قومی پس از آتش بس به قره باغ کوهستانی برمی گردند

ارمنی های قومی یک هفته پس از آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان به توقف درگیری هایی که بیش از شش هفته بر سر منطقه انجام شده بود ، به میهن بازگشتند

یک پناهنده ارمنی تبار پس از بازگشت به آپارتمان خود در استپاناکرت دخترش را نگه داشته و از پنجره نگاه می کند. AP

استپاناکرت: صحنه های شادی آور لبخند و آغوش را می توان روز سه شنبه در میدان اصلی استپاناکرت ، پایتخت قره باغ کوهستانی مشاهده کرد ، زیرا ارمنی های قومی یک هفته پس از آتش بس بین ارمنستان و آذربایجان به جنگ وادی که بر سر منطقه جدایی طلب متوقف شده بود ، به میهن بازگشتند برای بیش از شش هفته

آتش بس با میانجیگری مسکو خواستار امتیازات ارضی به نفع آذربایجان شد و بسیاری از ارامنه را تلخ کرد اما به کسانی که از خشونت فرار کرده بودند اجازه بازگشت به خانه های خود را داد.

هیچ كدام آگاسیان كه دو پسرش در جریان جنگ زخمی شده اند ، گفت: “من احساس خوبی دارم زیرا به سراغ پسرانم برمی گردم.”

به گفته وزارت دفاع روسیه ، صلحبانان روسی مستقر در منطقه بر اساس توافق نامه آتش بس ، بیش از 1200 نفر را از روز شنبه تاکنون از ارمنستان به قره باغ قره باغ برگردانده اند.

من به پسرانم برمی گردم ارمنی های قومی پس از آتش بس به ناگورگ کاراباخ بازگشتند

پناهندگان ارمنی قومی هنگام بازگشت به استپاناکرت ، مرکز منطقه جدایی طلب قره باغ ، با کیف خود ایستاده اند. AP

در همین حال پارلمان ترکیه به دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور اجازه اعزام نیروهای صلح به آذربایجان را برای نظارت بر آتش بس داد.

قره باغ کوهستانی در آذربایجان قرار دارد اما از زمان پایان جنگ جدایی طلبانه در آنجا ، تحت کنترل نیروهای قومی ارمنی مورد حمایت ارمنستان بوده است. این جنگ نه تنها خود قره باغ را بلکه قلمرو قابل توجهی را نیز در اختیار ارمنستان قرار داد.

نبردهای سنگین که در 27 سپتامبر به وقوع پیوست بزرگترین تشدید درگیری چندین دهه ای بین ارمنستان و آذربایجان بود که باعث کشته شدن صدها و احتمالاً هزاران نفر شد.

در آتش بس هفته گذشته شرط شد كه ارمنستان كنترل برخی مناطق خود را در خارج از مرزهای قره باغ به آذربایجان تحویل دهد. این جنگ پس از چندین تلاش ناموفق برای برقراری آتش بس پایدار ، جنگ را متوقف کرد ، اما اعتراضات گسترده ای را در پایتخت ارمنستان در ایروان ایجاد کرد و خواستار برکناری نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان شد.

به نشانه تعمیق بحران سیاسی ، وزیر امور خارجه ظهراب مونتساکانانیان روز دوشنبه استعفا داد ، پس از آنکه وزارتخانه علناً ادعاهای پاشینیان را در مورد روند گفتگوهای صلح مورد اعتراض قرار داد. یکی دیگر از اعضای کابینه ، وزیر اورژانس فلیکس تسولاکیان ، روز سه شنبه استعفا را تسلیم کرد.

عصر روز دوشنبه ، رئیس جمهور ارمنستان ارمن سرکیسیان بر فشارها افزود و در خطاب به ملت گفت که برگزاری یک انتخابات زودهنگام ، که به معنای کناره گیری پاشینیان است ، “اجتناب ناپذیر است”. اما سیاست بسیار دور از ساختمانهای مسکونی استپاناکرت ظاهر شد ، جایی که ساکنان پس از بازگشت از ارمنستان در حال باز کردن وسایل خود بودند.

بلا خاچاتریان ، یک پزشک در یک کلینیک زایمان ، آپارتمان خود را در پایتخت منطقه دست نخورده از گلوله باران ، اما بدون برق و گاز یافت. هنوز هم ، برای خاچاتریان ، که پس از نزدیک به دو ماه دوری ، روز سه شنبه با مادر و دخترانش به استپاناکرت بازگشت ، جایی مانند خانه وجود ندارد.

خاچاتریان پس از باز کردن بسته بندی کیسه های سنگین از مواد غذایی که از ایروان آورده بود ، گفت: “هر کجا که اقامت داشته باشیم ، حتی با ارامنه (در ایروان) ، ما به اینجا ، به خانه خود ، به شهر خود جلب می شویم.” ما به این مکان عادت کرده ایم . ما شهرمان را دوست داریم. “

وزیر خارجه ایالات متحده مایک پمپئو روز سه شنبه گفت که ایالات متحده از آتش بس استقبال می کند و 5 میلیون دلار کمک بشردوستانه “برای حمایت از عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ و سایر سازمان های بین المللی و شرکای سازمان های غیر دولتی به به افراد آسیب دیده از نبردهای اخیر کمک کنید. ” پمپئو گفت ، این کمک ها به تلاش های محلی برای تأمین غذا ، بهداشت ، سرپناه و سایر کمک های اضطراری به افراد آسیب دیده از درگیری انجام می شود.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.