مونتانا در آستانه تبدیل شدن به اولین ایالت ایالات متحده است که TikTok را به طور کامل ممنوع می کند

مونتانا در آستانه تبدیل شدن به اولین ایالت ایالات متحده است که TikTok را به طور کامل ممنوع می کند

در میان افزایش تنش‌های آمریکا و چین، TikTok با خطر ممنوعیت در آمریکا مواجه است. رویترز (تصویر نمایندگی)

انتظار می‌رفت که قانون‌گذاران مونتانا روز پنجشنبه در مورد لایحه ممنوعیت فعالیت TikTok در این ایالت گام بزرگی بردارند، اقدامی که آن را به اولین ایالت ایالات متحده تبدیل می‌کند که اپلیکیشن چینی را ممنوع می‌کند.

پیشنهاد مونتانا، که از حمایت مجلس قانونگذاری تحت کنترل جمهوریخواهان برخوردار است، فراگیرتر از ممنوعیت های اعمال شده در تقریباً نیمی از ایالت ها و دولت فدرال ایالات متحده است که TikTok را در دستگاه های دولتی ممنوع می کند.

مجلس نمایندگان قرار بود روز پنجشنبه دومین جلسه استماع این قانون را برگزار کند. در صورت تصویب، رأی گیری نهایی مجلس نمایندگان احتمالاً روز جمعه انجام می شود و پس از آن این لایحه به فرماندار جمهوری خواه «گرگ جیانفورته» ارسال می شود. او TikTok را در دستگاه های دولتی در مونتانا ممنوع کرده است. سنا این لایحه را در ماه مارس 30 به 20 تصویب کرد.

نگرانی های امنیتی در مورد TikTok

TikTok که متعلق به شرکت فناوری چینی ByteDance است، به دلیل نگرانی‌هایی که ممکن است داده‌های کاربران را به دولت چین تحویل دهد یا تبلیغات و اطلاعات نادرست طرفدار پکن را در تالار گفتگو انجام دهد، تحت نظارت شدید قرار گرفته است. رهبران اف‌بی‌آی، سیا و بسیاری از قانون‌گذاران هر دو حزب این نگرانی‌ها را مطرح کرده‌اند، اما هیچ مدرکی برای اثبات وقوع آن ارائه نکرده‌اند.

حامیان این ممنوعیت به دو قانون چینی اشاره می کنند که شرکت های این کشور را مجبور به همکاری با دولت در زمینه کارهای اطلاعاتی دولتی می کند. آنها همچنین به موارد نگران‌کننده دیگری اشاره کردند، مانند افشای ByteDance در ماه دسامبر مبنی بر اخراج چهار کارمند که به آدرس‌های IP و سایر داده‌های دو روزنامه‌نگار دسترسی داشتند، در حالی که تلاش می‌کردند منبع گزارش فاش شده درباره شرکت را کشف کنند.

کنگره در حال بررسی قانونی است که TikTok را فرا نمی خواند، اما به وزارت بازرگانی این امکان را می دهد که تهدیدات خارجی را بر روی پلتفرم های فناوری محدود کند. این لایحه توسط کاخ سفید حمایت می‌شود، اما طرفداران حریم خصوصی و مفسران راست‌گرا و دیگرانی که می‌گویند زبان خیلی گسترده است، با مخالفت مواجه شده است.

آستین نادسن، دادستان کل مونتانا، از قانونگذاران ایالتی خواست تا این لایحه را تصویب کنند، زیرا او مطمئن نبود کنگره به سرعت در مورد ممنوعیت فدرال عمل کند.

نادسن، یک جمهوری‌خواه، در ماه مارس در یک کمیته مجلس نمایندگان گفت: «من فکر می‌کنم مونتانا در اینجا فرصتی برای رهبری دارد.

او گفت: “من کسی نیستم که تجارت خصوصی را ممنوع کند، اما فکر می کنم این یک وضعیت فوق العاده است.” این یک تجارت است که توسط یک تهدید وجودی و دشمن ایالات متحده کنترل می شود.

لایحه مونتانا بارگیری TikTok را در ایالت ممنوع می کند، اما هیچ مجازاتی برای کاربران اعمال نمی شود. بر اساس این لایحه، هر «نهاد» – فروشگاه اپلیکیشن یا TikTok – که قانون را نقض کند، برای هر تخلف 10000 دلار مسئولیت دارد. هر بار که کاربر به TikTok دسترسی پیدا می‌کند یا «امکان دسترسی به پلتفرم رسانه‌های اجتماعی» یا دانلود برنامه به او پیشنهاد می‌شود، نقض می‌شود. هر روز که تخلف ادامه یابد، 10000 دلار جریمه اضافی اعمال خواهد شد.

طبق نسخه قبلی این لایحه، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی نیز در قبال هرگونه تخلف مسئول بودند. این زبان پس از اینکه یکی از لابی‌گران AT&T در جلسه استماع فوریه در مورد این لایحه گفت که اجرای این لایحه “کارآمد نیست” کنار گذاشته شد.

مخالفان استدلال می‌کردند که این لایحه بیش از حد دولت است و ساکنان می‌توانند به راحتی ممنوعیت پیشنهادی را با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی دور بزنند. VPN ترافیک اینترنت را رمزگذاری می کند و ردیابی فعالیت های آنلاین، سرقت داده ها و تعیین موقعیت مکانی شخص را برای اشخاص ثالث دشوارتر می کند.

در جلسه استماع این لایحه در ماه مارس، یکی از نمایندگان گروه تجارت فناوری TechNet گفت که فروشگاه‌های برنامه همچنین «قابلیت geofence کردن» برنامه‌ها را بر اساس ایالت به ایالت ندارند و برای اعضای آن، مانند اپل و غیرممکن است. گوگل، برای جلوگیری از دانلود TikTok در مونتانا.

برخی از مخالفان همچنین استدلال کردند که دولت به دنبال ممنوعیت سایر برنامه های رسانه های اجتماعی نیست که انواع مشابهی از داده ها را از کاربران خود جمع آوری می کنند.

کیگان مدرانو از ACLU مونتانا گفت: «ما همچنین معتقدیم که این یک اعمال آشکار سانسور است و نقض فاحش حقوق بیان آزاد مونتانایی‌ها است.

TikTok به شدت از این لایحه عقب نشینی کرده است. این شرکت که 150 میلیون کاربر در ایالات متحده دارد، کاربران در ایالت را تشویق کرده است که علیه این لایحه صحبت کنند و لابی‌گرانی را نیز برای انجام این کار استخدام کرده است. همچنین بیلبوردها را خریداری کرده است، تبلیغات روزنامه‌های تمام صفحه را اجرا می‌کند و وب‌سایتی در مخالفت با قوانین مونتانا دارد. برخی از آگهی‌های قرار گرفته در روزنامه‌های محلی نشان می‌دهند که چگونه کسب‌وکارهای محلی توانسته‌اند از این برنامه برای افزایش فروش استفاده کنند.

شاونا وایت بیر، صاحب موکاسین خرس سفید، در جلسه استماع 20 مارس گفت: این لایحه “نشان می دهد که مونتانا از کارآفرینان در ایالت ما حمایت نمی کند.” او خاطرنشان کرد که تجارت او در TikTok بسیار بیشتر از سایر سایت های رسانه های اجتماعی مشارکت می کند.

لایحه مونتانا اولین ممنوعیتی نیست که این شرکت با آن مواجه شده است. در سال 2020، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، دستورات اجرایی صادر کرد که استفاده از TikTok و پلت فرم پیام رسانی چینی WeChat را ممنوع کرد. این تلاش ها توسط دادگاه ها خنثی شد و توسط دولت بایدن کنار گذاشته شد.

TikTok به مذاکرات با دولت در مورد نگرانی های امنیتی مرتبط با برنامه ادامه داد. در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با چین، دولت بایدن اخیراً تهدید کرده است که اگر مالکان چینی این شرکت سهام خود را نفروشند، ممکن است این برنامه را ممنوع کند. برای جلوگیری از هر یک از این دو نتیجه، TikTok سعی کرده است یک پیشنهاد ایمنی داده به نام “پروژه تگزاس” را بفروشد که تمام داده های کاربران ایالات متحده خود را به سرورهایی که توسط غول نرم افزاری Oracle اداره می شوند هدایت می کند.

با ورودی های AP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام