نتیجه انتخابات بیهار 2020: دیدگاه تیره و تار Nitish و زمین “توسعه” تجشوی به احتمال زیاد به Mahagathbandhan امتیاز می دهد

Mahagathbandhan با توجه به اولویت های اقتصادی و اجتماعی نوظهور ، با برنامه های مترقی که در این زمینه به دست آمده است ، برتری پیدا کرد و این امر به تحکیم عناصر انتخاباتی مانند RJD ، کنگره و احزاب چپ کمک کرد.

جهان با حالت تنظیم مجدد است ویروس کرونا همه گیری ، قفل و ادامه عدم اطمینان ، تأثیرگذار بر زندگی و معیشت دسته جمعی. در هند ، ثابت شده است که یک بحران انسانی کامل است. مطمئناً پرونده Bihar تفاوتی نداشت. برخلاف هر ایالت دیگر ، بحران بی سابقه احساس اضطراری در بهار برای رفع اختلالات مزمن رشد ، به ویژه نرخ بالای بیکاری و مهاجرت های خروجی ایجاد کرد. پس از اولین موفقیت کامل در سمت نخست وزیر به عنوان نخست وزیر ، نیتیش به شهرت رسیده بود سوشاسان باباو با ارائه یک ضد تز از مدل حکمرانی که توسط لالو یداو و رابری دیوی به مدت حدود پانزده سال دنبال شد تحسین شد.

در حالی که نیتیش موفق شد با تقویت زیرساخت ها ، انرژی و بخش های خدماتی امید را ارائه دهد – اما با بدبختی نتوانست نبض جوانان آرمانخواه بیهار را بیابد که هیچ تلاشی از تماس های درونی خود در یک وزیر ارشد که به طور انتخابی سعی در انتخاب یک بزرگ چشم انداز برای دولت نیاز به تحول بزرگ. در چارچوب انتخابات مجمع بیهار 2020 ، نیتیش برای زیر پا گذاشتن قد ، تعهدات عقیدتی و امکانات خود به عنوان چهره مخالف در انتخابات لوک سبها 2019 بسیار مورد بحث است.

حزب وی جاناتا دال (یونایتد) در سال 2009 و 2010 با حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در اتحاد بود ، وقتی که به ترتیب در انتخابات مقننه لوک سبها و بیهار اجازه نداد نارندرا مودی در بیهار تبلیغات انتخاباتی انجام دهد. در سال 2015 ، همراه با رشتریا جاناتا دال (RJD) ، به وی برای ایجاد جریان جایگزین در فرهنگ سیاسی که با تغییر سریع تغییر می کند ، به وی اختیار داده شد ، او آن را اشتباه خواند و با بازگشت در سال 2017 به جبهه BJP مرتکب یک اشتباه قضاوتی شد. آن زمان حزب متفاوتی بود. اتحاد ملی دموکراتیک جدید (NDA) که بدون لال کریشنا آدوانی و جورج فرناندس تحت سلطه BJP بود ، به شدت با نیتیش معامله بود.

BJP به خوبی از محدودیت خود برای نداشتن پهنای باند برای ظهور به عنوان بزرگترین حزب در بیهار مطلع بود ، علیرغم اینکه انتخابات لوک سبها را در سال 2019 فرا گرفت ، برای تعمیق بیشتر چشم اندازهای خود مجبور بود به Nitish اعتماد کند. این اقدامی زیرکانه از نظر سیاسی بود و سبک امضای نیتیش در اداره دولت را از طریق تمرکز بر برابری اجتماعی و هماهنگی تغییر داد. نظر سودگرایانه BJP در مورد Nitish تغییر دیگری ایجاد کرد وقتی که به Chirag Paswan اجازه داد با برنامه حزب خود در انتخابات بیهار غیرمعمول رفتار کند ، با ایجاد یک دوگانگی ، حزب Lok Janshakti (LJP) در NDA باقی ماند و یک بوهومنی با BJP حفظ کرد – با این حال ، همه تلاش خود را انجام داد به چشم اندازهای نیتیش آسیب برساند.

اگر کسی به نظرسنجی های خروجی اعتقاد داشته باشد ، چندین اشتباه در NDA این امکان را برای استراتژی های اتاق پشتی Mahagathbandhan فراهم کرده است تا بتوانند نتیجه را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهند. در عوض محک زدن نتیجه برای پانزده سال گذشته و مقایسه آنها با سایر کشورها ، یک NDA که کاملاً تقسیم شده بود با یادآوری مردم در مورد پانزده سال ترکیبی لالو-رابری و مزایای مقایسه ای با حکومت خود ، اشتباه دیگری انجام داد. این چیزی شبیه به دنبال یک هدف خود شکن بود.

از طرف استراتژیک ، سومین اشتباه فاحش NDA این بود که به احزاب رد شده از Mahagathbandhan سهمی ناعادلانه اعطا شود – هندوستانی آوام میرچا (HAM) جیتام رم منجی ، حزب رشتریا لوک سامتا (RLSP) اوپندرا کوشوا و حزب Viksaheel Insaan (VIP) از Mukesh Sahni. انتظار می رود این اقدام همراه با عملکرد عجیب LJP به طور مستقیم پتانسیل برنده شدن NDA در حداقل 40 کرسی را تضعیف کند. در بسیاری از صندلی های دیگر ، حرکت LJP برای موفقیت NDA مضر خواهد بود زیرا انتظار می رود که در انتخابات چند قطبی حاشیه پیروزی کم باشد.

Mahagathbandhan با توجه به اولویت های اقتصادی و اجتماعی نوظهور ، با برنامه های مترقی که در این زمینه به دست آمده است ، برتری پیدا کرد و این امر به تحکیم عناصر انتخاباتی مانند RJD ، کنگره و احزاب چپ کمک کرد. به عنوان وزیر مخالفت رئیس وزیر ، تجاوی یداو در جهت گیری مثبت مبارزات انتخاباتی خود به سمت امور توسعه ، به ویژه فقر ، بیکاری و مهاجرت ، به طور قابل ملاحظه ای عمل کرد. باید وی را جهت دهی مجدد روایت سیاسی بیهار از طبقه ، هویت و عدالت تا توسعه ، فرصت و توانمند ساختن به وی اعتبار داد. به یک معنا ، اپتیک های ایجاد شده توسط وی باعث ایجاد رقابت در انتخابات شد ، بسیار رقابتی تر از آنچه که نیتیش و معتمد وی در BJP ، سوشیل مودی انتظار داشت. با استناد به وضعیت محصور در بحار ، هر دو دامنه فرصت های شغلی گسترده در بهار را رد کردند. عزم ماهاگاتبندان نه قول برای جذب سریع 4.5 میلیون نفر بلافاصله در دولت و ایجاد راه هایی برای استخدام های 5.5 لک دیگر ثابت کرد که یک بازی تغییر دهنده است.

با شیوع ناگهانی همه گیر و قفل سریعاً اجباری ، حدود چهار میلیون نیروی کار بیهار مجبور شدند در سخت ترین شرایط به کشور برگردند. بررسی دوره ای نیروی کار (PLFS) می گوید که حتی قبل از همه گیری ، حدود 40٪ از جوانان در بیهار بیکار بودند. طبق شاخص فقر چند بعدی ، حتی کسانی که در این ایالت بودند در دام شرور نرخ فقر بسیار بالا گرفتار شدند. قابل توجه است که بین سالهای 12-12-2018 و 18-2017 ، نرخ بیکاری در بیهار تقریباً سه برابر شده است و از 2.5 درصد به 7.2 درصد رسیده است.

مطابق با IndiaSpend، نامزدهای تحصیل کرده شانس بیشتری برای بیکار ماندن دارند ، این امر به وضوح نشان دهنده وضعیت بخشهای سازمان یافته و شیوع بیش از حد وابستگی به اقتصاد کشاورزی در بیهار است. سایر شاخص های توسعه Bihar نیز بهتر نیستند. طبق مرکز نظارت بر اقتصاد هند (CMIE) ، در ژوئن سال 2020 ، نرخ بیکاری بیهار تقریباً دو برابر میانگین ملی در سال منتهی به ژوئن 2019 بود. پیش از این ، گزارش دیگری از CMIE بیان داشت که نرخ بیکاری بهار در آوریل 31.2 درصد افزایش یافته است 2020 ، تا 46.6 درصد افزایش می یابد. بیکاری از 1.6 درصد در آوریل 2017 به نرخ فعلی رسیده بود.

یک روند ثابت مانند این ، بیهار را با تولید ناخالص داخلی سرانه سه برابر پایین تر از میانگین کشوری ، فقیرترین ایالت هند ساخته است و در مقابل 47541 روپیه در مقابل میانگین 422199 روپیه ایستاده است. دومین ایالت فقیرتر از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی ، اوتار پرادش ، در 68،792 روپیه ایستاد که نشان می دهد از نظر اقتصادی چقدر عقب از بیهار است. جنبه تکان دهنده تری از حکومت در بیهار از طریق کارت نمره فقر در شاخص SDG NITI Aayog در سال 2019-2020 پدیدار می شود. نمره بیهار از 45 در سال 2018 به 33 در سال 2019 کاهش یافته است ، و این کشور را به عنوان ایالت با دومین سقوط شاخص معرفی می کند. همچنین ، نشانه ای از محرومیت زدایی کشف شد. طبق بررسی اقتصادی سال 2017 ، سالانه بین 50 لک تا 90 لک ، افراد در هند مهاجرت می کنند. طبق نظرسنجی ، بیش از نیمی از این مهاجران متعلق به اوتار پرادش و بهار هستند. اطلاعات رسمی در مورد تعداد دقیق مهاجران در هند وجود ندارد ، اما اگر تخمین زده شود که با کمک سرشماری (2011) ، نظرسنجی های NSSO و نظرسنجی اقتصادی انجام شده است ، تعداد کل مهاجران بین ایالتی در هند در 6.5 کرور ، که 33٪ آن کارگران هستند. طبق پروفایل بهداشت ملی سال 2019 دفتر مرکزی اطلاعات سلامت (CBHI) ، 7،13،986 تخت بیمارستان دولتی در کل هند موجود است. به عبارت دقیق تر ، این مقدار 0.55 تخت از هر 1000 نفر جمعیت است. بسیاری از ایالات حتی در زیر رقم ملی قرار دارند ، بیهار یکی از آنهاست که کمبود تخت بیمارستان دولتی با فقط 0.11 تخت در دسترس از هر 1000 نفر جمعیت تجربه می کند.

متأسفانه ، با وجود درد و رنج طولانی مدت بیهار ، نیتیش نتوانست اصلاح مسیر کند. فراتر از مباني توسعه و مهندسي پايگاه اجتماعي منافع انتخاباتي ، او سعي در تضمين توده هاي مردم با موج صنعتي شدن و حفظ آنها در دولت نداشت. امروز ، فقط موج های شدید ضد پیمانی نیستند ، بلکه عصبانیت دسته جمعی علیه دولت NDA است که احتمالاً در مورد حکم تصمیم گیری خواهد کرد.

برخلاف دوره حکمرانی ، ماهاگاتبندان به مسائل توسعه ای موجود اعتراف کرده است و همچنین شناخت پایه صنعتی ناعادلانه در این ایالت را گرفته است ، وعده های آن امیدبخش است. صرف نظر از آنچه در فروشگاه وجود دارد ، ایالت بیهار با بازگرداندن “توسعه” در مرحله مرکزی ، بسیار بزرگ شده است. نیتیش کومار باید درون فکری کند و مسیری را بر اساس تفکر شخصی خود ترسیم کند ، بازنشستگی در سیاست فقط یک افسانه است و او کسی نیست که شناخته شود که همیشه حرفهایش را دنبال می کند. مطمئناً زمان مناسبی نیست که او آن را یک روز بنامد ، باید به خودش فرصتی برای اصلاح بدهد. به این ترتیب ، وی واجد شرایط بیشتری برای برخورد مهربانانه در تاریخ خواهد بود. از آنجا که به نظر می رسد تغییر سیاسی در بیهار قریب الوقوع است ، وی باید حکم نظرسنجی را با ظرافت بپذیرد و آن را به خاطر خود ، خطاهای قضاوتی خود و ندانستن احساسات جمعی ، اعتبار بخشد. چه در ایالت ، بازار و جامعه در بیهار ، اصول اساسی در بیهار هنوز مکانیزه نشده و “DNA سیاسی” آن بی عیب و نقص است. قبل از لغزش ، یک بار نیتیش کومار نیز شجاعانه برای آن جنگید.

ترجیحات رأی دهندگان نشان داده شده در بیهار بر روند آینده سیاست هند تأثیر خواهد گذاشت ، به هر ترتیب ، این یک دورهمی خواهد بود. Bihar همچنان آزمایشگاه سیاسی هند ، بزرگترین دموکراسی جهان است. روز حساب دور نیست ، فردا است.

Atul K Thakur یک سیاست شناس و ستون نویس است. با وی می توان از طریق آدرس زیر استفاده کرد: [email protected]

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.